TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Dynamiczny wzrost nakładów branży FMCG w mediach w III kwartale 2015 – Analiza wydatków reklamowych

W trzecim kwartale 2015 roku sektor FMCG przeznaczył na reklamę ponad 224 miliony złotych, notując tym samym 12% wzrost w stosunku do analogicznego okresu z poprzedniego roku.
O autorze
3 min czytania 2015-11-16

Również na tle innych branż producenci FMCG, w zestawieniu do roku 2014, zaliczyli wzrost najbardziej zwiększając wydatki na promocję (o ponad 23 mln zł). Największe nakłady pochłonęła reklama telewizyjna, a wśród magazynów prym wiodły media branżowe – wynika z analizy przeprowadzonej przez niezależny dom mediowy Codemedia.

Producenci soków i napojów z największymi nakładami na promocję

Największy budżet na promocję w analizowanym okresie przeznaczyli producenci soków i napojów, wydając niemal 55 milionów złotych (notując znaczący wzrost – o 39% więcej niż w analogicznym okresie w 2014 roku), co stanowiło 25% wszystkich wydatków w kategorii FMCG. Dominowały głównie napoje gazowane i woda mineralna.

23% inwestycji sektora, z kwotą ponad 52 mln złotych, osiągnęli producenci słodyczy, notując 10% wzrost w porównaniu do trzeciego kwartału poprzedniego roku. Pomimo letniego okresu, producenci lodów nie byli liderem w wydatkach – najwięcej na promocję produktów w tej kategorii przeznaczyli producenci ciast, ciastek i batonów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Szeroko pojęta branża alkoholowa w trzecim kwartale tego roku ulokowała w mediach ponad 32 miliony złotych, co stanowiło 14% wszystkich wydatków promocyjnych w całej kategorii. Przy jednoczesnym spadku na poziomie 15% w stosunku do poprzedniego roku. Największą część budżetu marek alkoholowych przypadło tradycyjnie na reklamę piwa.

Producenci produktów mlecznych ulokowali w reklamę ponad 23 miliony złotych (10% udziału w wydatkach całej branży FMCG), notując tym samym rekordowy w tym segmencie, 77% wzrost w porównaniu do trzeciego kwartału 2014 roku. Wydatki pozostałych branż z kategorii wyniosły łącznie ponad 61 milionów złotych, a wielkość inwestycji różniła się od zeszłorocznych o kilka do kilkunastu procent.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

FMCG reklamuje się w telewizji

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdecydowana większość budżetów reklamowych branży kierowana jest w kanały telewizyjne. W trzecim kwartale 2015 roku było to ponad 150 milionów złotych, czyli 67% wszystkich wydatków. Wzrost nakładów na reklamę TV w porównaniu do okresu III kwartału 2014 roku wyniósł 9%. Budżety reklamowe lokowane były w głównych stacjach komercyjnych, takich jak Polsat i TVN, popularnością cieszyły się także reklamy w na kanałach tematycznych, m.in. ATM Rozrywka, TVN Style, National Geographic Channel.

Znaczący wzrost nakładów na promocję w magazynach

Ponad 9,5 miliona złotych (co stanowi 4% udziału SOS), branża FMCG przeznaczyła na komunikację w Internecie. Spadek inwestycji aż o 42% w stosunku do poprzedniego roku, może oznaczać zarówno faktyczny spadek inwestycji w promocję online jak i przesunięcie budżetów do kanałów nie monitorowanych.

Reklama zewnętrzna zanotowała 14% wzrost inwestycji w porównaniu do trzeciego kwartału poprzedniego roku, osiągając 10% udziału w wydatkach (około 22 milionów złotych).

Warto odnotować, że w Q3 2015 media drukowane były chętniej wykorzystywane reklamowo. Promocja w magazynach pochłonęła ponad 17 mln złotych (8% wszystkich budżetów). Znaczenie tego kanału znacząco wzrosło, w porównaniu do poprzedniego roku, firmy wydały na magazyny ponad 50% więcej niż w 2014 – wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Reklama w magazynach to głównie promocja produktów w czasopismach branżowych, takich jak Poradnik Handlowca, Hurt & Detal, Handel, Życie Handlowe, ale reklamy lokowane były także w magazynach kobiecych oraz w periodykach o gotowaniu. Inwestycje w dziennikach uzyskały jednak najmniej spośród wszystkich mediów – poniżej 1 mln złotych, notując dodatkowo spadek o 24% w porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku.

Największy wzrost zaliczyła reklama kinowa. Wydatki na nią wzrosły aż o 91% w stosunku do trzeciego kwartału 2014. W tym kanale ulokowano 8% budżetów, czyli ponad 18 milionów złotych. Natomiast na radio przeznaczono ponad 5 milionów zł, co stanowi 2% SOS.

Ogromne nakłady finansowe na reklamę telewizyjną i kinową w tej kategorii nie dziwią – producenci produktów szybkozbywalnych wiedzą jak łatwo jest je zastąpić produktami konkurencji, dlatego inwestują w promocję w najatrakcyjniejszych kanałach. Ruchomy obraz i dźwięk pozwalają łatwiej dotrzeć do potencjalnego nabywcy i wzbudzić w nim potrzebę zakupu danego produktu. Znaczący wzrost wydatków na reklamę kinową możemy wytłumaczyć mocnymi pozycjami na ekranach, które przyciągały reklamodawców. Mając na uwadze premiery filmowych hitów w obecnym kwartale, można się spodziewać, ze w końcówce roku te wydatki jeszcze się zwiększą – komentuje Piotr Bieńko, Prezes Zarządu Codemedia.