TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

.SKI – nowa domena, idealna dla narciarzy i… Polaków

Rejestrowanie domen zawierających nazwisko właściciela to powszechna praktyka – zarówno wśród konsumentów, jak i w biznesie (szczególnie, jeśli nazwisko jest jednocześnie nazwą firmy).
O autorze
2 min czytania 2015-11-17

Pula takich domen zwykle szybko się wyczerpuje, ale przed internautami z Polski otworzyły się nowe możliwości w tym względzie: dzięki wprowadzeniu końcówki domenowej .ski możliwe stało się rejestrowanie domen „nazwiskowych” w zupełnie nowej formie. Pierwsze analizy wykazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z tej możliwości.

Trudno się temu dziwić, bowiem nazwiska kończące się na –ski w sumie stanowią aż 70% tej listy[1]. Liczba potencjalnie zainteresowanych taką domeną Polaków jest więc ogromna.

 „Zjawisko rejestrowania domen będących – dzięki skorzystaniu z końcówki .ski – jednocześnie kompletnym nazwiskiem nie jest jeszcze masowe, choć zainteresowanie wzrasta. Osobom chcącym skorzystać z takiej możliwości zalecamy pośpiech – pula najpopularniejszych nazwisk z pewnością szybko się wyczerpie. Oczywiście, liczba kombinacji zawierających imię (lub pierwszą jego literę) i nazwisko będzie znacznie większa” – komentuje Robert Paszkiewicz, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży OVH w Polsce.

Dodajmy, że prace nad wprowadzeniem do powszechnego użytku domeny SKI trwały ponad 3 lata – w jej stworzenie zaangażowali się zarówno przedstawiciele organizacji nadzorujących rozwój Internetu, jak i organizacji związanych ze sportami zimowymi – m.in. Międzynarodowej Organizacji Narciarskiej.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z założenia miała ona być wykorzystywana m.in. przez serwisy zajmujące się narciarstwem czy turystyką, witryny kurortów i sklepów wyspecjalizowanych w produktach narciarskich. Praktyka pokazuje jednak, że doskonale sprawdza się ona również w adresach prywatnych i firmowych stron Polaków, z dumą noszących nazwiska zakończone sufiksem –ski.

„Warto dodać, że nie jest to pierwsza sytuacja, w której domena stworzona z myślą o jednym zastosowaniu doskonale sprawdza się w innym. Przykładem może być choćby .TV, czyli domena niewielkiego, wyspiarskiego państwa Tuvalu, z której masowo korzystają stacje i serwisy telewizyjne z całego świata czy .FM – domena Mikronezji, wykorzystywana przez rozgłośnie radiowe. Inną domeną powiązaną z polskimi nazwiskami jest także czeskie rozszerzenie .CZ” – dodaje Sebastien Almiron, Kierownik Produktu „Domeny” w OVH.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dodajmy, że .SKI jest tzw. domeną generyczną najwyższego poziomu – należy do grupy domen, które stworzono z myślą o wyróżnieniu nazw stron firm działających w popularnych branżach (np. .house lub .dentist), witryn podejmujących określoną tematykę (.news, .fashion), czy instytucji i organizacji o określonym profilu (.museum, .academy). Obecnie dostępnych jest ok. 800 takich domen – ta lista zresztą wciąż rośnie, lada dzień zadebiutuje np. domena .wine.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Oficjalnie rejestracja domen .SKI wystartowała we wrześniu 2015 r. i do tej pory globalnie zarezerwowano już ponad 5,9 tys. stron. „Nazwa domeny może mieć od 3 do 63 znaków, co powinno wystarczyć nawet dla najdłuższych, polskich nazwisk” – dodaje Robert Paszkiewicz.



[1] Źródło: 100 najpopularniejszych polskich nazwisk wg MSW, https://msw.gov.pl/pl/aktualnosci/12891,100-najpopularniejszych-polskich-nazwisk.html