Eksperci czy usługodawcy? PR w oczach specjalistów marketingu i komunikacji w firmach – raport

Na zlecenie Związku Firm Public Relations i ośrodka analitycznego THINKTANK firma badawcza Millward Brown SMG/KRC przeprowadziła badanie, którego głównym celem było poznanie opinii na temat usług PR realizowanych przez agencje public relations oraz perspektyw rozwoju tego rynku.
O autorze
1 min czytania 2012-11-28

Badanie zostało ono skierowane do specjalistów marketingu, komunikacji i PR w firmach. Wyniki badań przedstawiono podczas 10. edycji konferencji PR FORUM, która odbyła się 16 listopada w Warszawie.

Z wyników badania przeprowadzonego wśród specjalistów marketingu, komunikacji i PR w firmach wyłania się dwoisty obraz środowiska public relations. Obraz ten jest efektem zarówno konstatacji obserwowanych faktów, jak też ambicji i aspiracji branży PR. Respondenci proszeni byli o wypowiedzenie się na temat usług PR świadczonych w Polsce przez profesjonalne agencje, a także ocenienie roli PR w funkcjonowaniu firm. Badano również, jakie są pożądane kompetencje indywidualne specjalistów PR.

– Jeśli wziąć pod uwagę stan obecny, to wizerunek PR można określić, jako tradycyjny. Usługi PR są zatem rozpatrywane głównie w kontekście szeroko rozumianego media relations. Widać to zarówno w ocenie obecnych obszarów działalności PR (głównie media relations, social media, crisis management), ale może jeszcze silniej w pożądanych kompetencjach. To, co powinno przede wszystkim cechować PR-owca AD 2012, to wiedza z zakresu rynku mediów i komunikacji, samodzielność myślenia i umiejętność redagowania tekstów, wreszcie zdolność skutecznego zarządzania sytuacjami kryzysowymi – podsumowuje Kuba Antoszewski, PR Manager Millward Brown SMG/KRC. W środowisku PR w Polsce od lat, obok tematu etyki zawodowej, toczy się dyskusja wokół rzeczywistej roli PR w funkcjonowaniu przedsiębiorstw i budowie siły marek. Z badania nie wyłania się obraz eksperta, doradcy, specjalisty ukierunkowanego na myślenie strategiczne, ale raczej wykonawcy konkretnych, związanych z mediami usług.

Część badania poświęcona przyszłości branży PR pokazała, że w ciągu 5 lat obraz PR może niemal diametralnie się zmienić. – Nasi respondenci wieszczą spadek zainteresowania media relations, eventami, a wzrost social media, CSR, expert positioning i community relations. Według nich również rola PR w przedsiębiorstwach będzie znacząco rosła (52% teraz, do 79% w ciągu 5 lat). W tych odpowiedziach widać PR ekspercki, budujący relacje, współtworzący strategię marek i przedsiębiorstw. Na końcu pozostaje jednak pytanie, na które środowisko public relations musi spróbować odpowiedzieć, czy obraz ten jest wynikiem opartej na faktach i doświadczeniu prognozy, czy jedynie życzeniowego myślenia? – powiedział Kuba Antoszewski, PR Manager Millward Brown SMG/KRC.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zapraszamy do zapoznania się z raportem dostępnym na: http://www.zfpr.pl/data/PRForum2012MBraport.pdf

Słuchaj podcastu NowyMarketing