Smartfon, wróg czy przyjaciel kobiety?

Dzięki smartfonowi Polki efektywniej pracują i spędzają wolny czas. Rzadziej kupują prasę i oglądają mniej telewizji. Jednocześnie kobiety zaczynają zauważać negatywny wpływ posiadania telefonu na jakość relacji rodzinnych, a także na własną niezależność.
O autorze
2 min czytania 2015-12-11

Co piąta posiadaczka smartfona uważa, że poświęca mu zbyt dużo czasu.

Westwing Home & Living, we współpracy z firmą badawczą PMR, przeprowadził badanie, w którym zapytał Polki, jaki mają stosunek do swojego smartfona. Niemal połowa badanych uważa, że dzięki niemu może efektywniej pracować i spędzać wolny czas. Co druga posiadaczka smartfona przyznała, że odkąd ma telefon rzadziej kupuje prasę, a 36% ankietowanych ogląda mniej telewizji niż kiedyś.

– Smartfon stał się prawdziwym oknem na świat. Powoli i skutecznie wypiera prasę, bo w przeciwieństwie do gazet daje dostęp do najnowszych wiadomości i poszukiwanych informacji w dowolnym czasie i miejscu. Smartfony przenikają wszystkie aspekty życia codziennego – od zakupów, przez pracę, kończąc na kontakcie z drugim człowiekiem. To wszystko sprawia, że telefon stał się kobietom tak bliski. Smartfon to ich pomocnik, przyjaciel, partner – mówi Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową.

Polki traktują swój smartfon jak „przedłużenie ręki”. Jednocześnie wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Westwing Home & Living pokazują, że aż 7 na 10 posiadaczek smartfona denerwuje się, jak ich rozmówca zerka na telefon podczas spotkania towarzyskiego, a ponad połowa badanych (59%), gdy zdarza się to w trakcie spotkania o charakterze biznesowym. Co więcej, kobietom przeszkadza, gdy taka sytuacja ma miejsce nawet sporadycznie – przyznaje się do tego odpowiednio 44 i 42% badanych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Przechodzenie między sytuacją osobistą, czy wręcz intymną, jaką jest korzystanie ze smartfona na sytuację publiczną, jaką jest przebywanie w towarzystwie osoby korzystającej z telefonu komórkowego w czasie spotkania, rozmowy, etc. wyraźnie pokazuje jak bardzo punkt widzenia zmienia się w zależności od sytuacji, w jakiej jesteśmy. Zżycie się ze smartfonem daje złudne poczucie posiadania czapki niewidki – wchodzę w swój intymny świat i mnie nie ma, nikomu nie przeszkadzam – mówi Marcin Rzepka, Partner w PMR.

Polki zaczynają zauważać, że inteligentny telefon ma też swoją ciemną stronę. Potrafi uzależniać jak narkotyk i – przewrotnie – niszczyć relacje międzyludzkie. Jedna na pięć użytkowniczek smartfona przyznaje, że rodzina i znajomi zwracają uwagę na to, iż poświęca mu zbyt dużo czasu, a 12% ankietowanych jest zdania, że przez smartfon cierpią ich relacje rodzinne. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Westwing Home & Living dowodzą także, że niemal co 4 badana ma poczucie, że korzysta z urządzenia zbyt często.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Smartfony zdominowały nasze codzienne życie. Jeszcze do niedawna telefony służyły do wykonywania połączeń i wysyłania SMS-ów. Obecnie dzięki nim odbieramy pocztę, płacimy rachunki, zamawiamy jedzenie, robimy zakupy, oglądamy filmy i czytamy. To są czynności, które zawsze absorbowały nasz czas. Obecnie dzięki jednemu urządzeniu możemy zrealizować je wszystkie. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Niewątpliwym plusem jest oszczędność czasu i wygoda, zagrożeniem może być alienacja od otaczającego świata. Jeśli jednak zachowamy zdrowy rozsądek, uzyskamy dostęp do wspaniałego świata możliwości – dodaje Przemysław Kowalewski.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Badanie przeprowadziła firma PMR na zlecenie Westwing Home & Living w dniach 3-6 listopada 2015 roku. Dane zebrane zostały metodą CAWI. Sondaż przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1010 pełnoletnich Polek, korzystających z internetu co najmniej kilka razy w miesiącu. Grupa ta stanowi 2/3 populacji kobiet w Polsce.