Wystawa “Miasto na sprzedaż”: Rozszerzona rzeczywistość z kieszeni

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Wystawa “Miasto na sprzedaż”: Rozszerzona rzeczywistość z kieszeni

Dźwig wyjeżdzający wprost z plakatu, billboard działający jak okno do wirtualnego świata, strona internetowa, która obserwowana przez ekran smartfonu staje się animowaną, interaktywną sceną 3D... Reklama przyszłości to jedno z zagadnień, których dotyczy wystawa “Miasto na sprzedaż”.

Wydarzenie stanowi część czwartej edycji festiwalu “Warszawa w budowie” w Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Aby odwiedzający mogli na własne oczy zobaczyć jak już wkrótce może wyglądać interaktywna reklama, kuratorzy wystawy zdecydowali się zaprosić do projektu firmę 3R Studio, która specjalnie na tę okazję przygotowała i opublikowała dedykowaną aplikację. Za obszar artystyczny wystawy odpowiada Tymek Borowski a 3R Studio zapewniło techniczne i kreatywne konsultacje wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w działaniach marketingowych i reklamowych przyszłości.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Na wystawie prezentowane są reklamy, jakie można było spotkać w Warszawie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Naturalną tego konsekwencją była więc chęć pokazania, jak akcje marketingowe zmienią się niedalekiej przyszłości. Stąd obecność rozszerzonej rzeczywistości.

– Coraz więcej brand managerów i pracowników agencji dostrzega, że przekaz reklamowy nie musi kończyć się na samym billboardzie, plakacie, albo reklamie prasowej. Marki starają się, aby ich treści w różnych kanałach wzajemnie się przenikały. Reklama zewnętrzna prowadzi do aplikacji konkursowych na Facebooku, a strony internetowe udostępniają aplikacje na urządzenia mobilne. Jednak wciąż bardzo rzadko wykorzystuje się w tym celu dobrej jakości aplikacje bazujące na rozszerzonej rzeczywistości – mówi Piotr Koźniewski, Dyrektor Kreatywny 3R Studio.

Zaprezentowane rozwiązania działają na tabletach dostarczonych przez jednego z partnerów wystawy, dostępne są też dla zwiedzających na ich urządzenia poprzez QR kod prowadzący do udostępnionych aplikacji. Podobny mechanizm może działać w konkretnej akcji promocyjnej w oparciu o prywatne smartfony lub tablety użytkowników i materiały drukowane. Aplikacja kojarzy wybrane grafiki, plakaty, billboardy czy nawet layouty stron internetowych jako znaczniki do wykonania pewnego zdefiniowanego działania. Korzystając z telefonu możemy oglądać przestrzeń dokładnie tak samo jak przy robieniu zdjęcia. Jednak jeśli w kadrze pojawi się odpowiednia grafika, wtedy na ekranie telefonu zachodzi akcja. Właśnie tak działa to w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, gdzie na przykład oglądając plakat przez kamerę w telefonie lub tablecie obserwujemy wyrastające z niego trójwymiarowe, poruszające się dźwigi budowlane. Wytworzone obiekty zostają „osadzone w przestrzeni” co znaczy, że niezależnie od położenia telefonu oglądający odnosi wrażenie jakby były to elementy przestrzeni wokół niego.

- Sposób wykorzystania rzeczywistości rozszerzonej zależy od pomysłów zgłoszonych przez brand managerów lub agencje. Z naszego doświadczenia wiemy, że najczęściej klienci nie do końca znają pełne spektrum możliwości, jakie daje nasza technologia, czy generalnie augmented reality i zaawansowane technologie 3D, jak również zestaw sensorów urządzeń mobilnych. Zazwyczaj proponujemy bardziej złożone rozwinięcia przedstawionych przez nich koncepcji. Niewiele osób wie, że w rzeczywistości rozszerzonej możemy mieszać techniki 3D z 2D np. umieszczać w wirtualnej scenie materiały wideo. To znaczy, że nie ma problemu, aby w trakcie oglądania billboardu firmy motoryzacyjnej można było zobaczyć trójwymiarowy model samochodu, a w tle na samym billboardzie, była wyświetlona reklama telewizyjna.

– Po realizowanych w Polsce kampaniach czy pojedynczych aplikacjach widać, że w dziedzinie rzeczywistości rozszerzonej wiele jeszcze przed nami – wraz ze wzrostem popularności smartfonów i ich mocy obliczeniowych będzie wzrastać również umiejętność kreatywnego ich stosowania – tłumaczy Koźniewski.

Do niedawna rozszerzona rzeczywistość leżała poza możliwościami masowego odbiorcy, co wynikało z tego, że niewiele osób posługiwało się smartfonami i tabletami. Jednak niesamowicie szybko rosnąca sprzedaż tych urządzeń sprawia, że reklama zrobiona w ten sposób może dotrzeć do dużej liczby konsumentów i zaoferować im więcej frajdy niż tylko sam przekaz. Co ważne, już przeciętnej klasy urządzenie ma dziś wystarczające zdolności obliczeniowe, aby z powodzeniem wyświetlać trójwymiarowe, animowane i interaktywne obiekty - prezentacje.

– Według różnych danych obecnie w Polsce ze smartfonów korzysta nawet do 7 mln osób. To wciąż niezagospodarowane rzesze ludzi, którzy przestrzeń reklamową noszą u siebie w kieszeni lub torebce. A ta liczba na pewno będzie się powiększać, z czasem rozszerzać o inne urządzenia takie jak np. okulary Google, tym bardziej, że jest jeszcze wiele dziedzin, które zaczną się rozwijać w kierunku mobilnych multimediów – podsumowuje Koźniewski.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij