1. Dawid Litwin, Key Account Manager, Opcom
2. Marta Bresińska, Senior Account Manager, WALK Creative
3. Wojciech Feliś, Account Director w VML Poland
4. Tomasz Mikosz, Senior Account Executive w VML Poland
5. Magdalena Witosław, Group Account Director, DDB&tribal
6. Maciej Hilt, Senior Account Manager, Agencja OS3
7.Sabrina Kotkowska, Co-Managing Director/Client Service Director, Peppermint
Zobacz również
Dawid Litwin
Key Account Manager, Opcom
Jak zostałeś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Pracując po stronie klienta jako marketing manager, doszedłem do wniosku, że przyda mi się więcej doświadczenia w prowadzeniu zróżnicowanych projektów marketingowych. Agencje reklamowe są najlepszym miejscem, żeby takie doświadczenie zdobyć, a stanowisko accounta łączy w sobie najwięcej obowiązków. W końcu to właśnie na etapie accounta kreacja styka się z budżetem.
Co należy do obowiązków accounta?
W Casino Royale była taka scena, w której Vesper Lynd przedstawiła się krótko: „I’m the money”. To w najkrótszy możliwy sposób oddaje podstawowe zadanie accounta, bo to od niego zależy, czy i ile zarobi agencja. Ale to tylko jedna strona medalu, ta związana z wystawianiem faktur i negocjacjami cen. Jest jednak jeszcze druga strona i tę znacznie ciężej zdefiniować.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W zależności od sposobu pracy agencji account może zajmować się wyłącznie finansami i kontaktem z klientem, a całą brudną robotę wykonuje za niego project manager. Moim zdaniem to nieco archaiczny styl pracy, z którym coraz rzadziej się stykam. Na rynku jest wiele osób, które skupiają wiele różnych kompetencji, stąd account bardzo często jest bardziej project managerem, osobą która potrafi pokierować projektem i zweryfikować działania innych działów agencji versus oczekiwania klienta.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Z pewnością dobry account to osoba konkretna i precyzyjna. W tej pracy nie ma miejsca na brak konkretu i trzeba umieć ten konkret przedstawić. W drugiej kolejności ważne są zdolności komunikacyjne. Z przerażeniem obserwuję, że coraz więcej osób ma problem z poprawnym pisaniem e-maili, a co dopiero mówić o prezentacji przed kilkunastoma osobami w siedzibie klienta.
Nie wyobrażam sobie również dobrego accounta bez podstawowej wiedzy na temat sposobu pracy pozostałych działów agencji. Wypada znać choćby podstawy obsługi programów graficznych i htmla, bo to zwyczajnie oszczędza sporo czasu i nerwów. Dzięki tej wiedzy można prawidłowo ocenić czas, potrzebny do zrealizowania danego projektu. Bez znajomości Excela i Power Pointa też lepiej nie zaczynać kariery accounta, bo na tych programach najczęściej przychodzi pracować.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Odpowiem krótko: brak monotonii. Każdy kolejny projekt w mniejszym lub większym stopniu różni się od poprzedniego. Dzięki temu stykamy się z najnowszymi trendami w marketingu i jesteśmy na bieżąco z technologiami.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Tutaj punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Wielu osobom może przeszkadzać fakt, że często trzeba pracować powyżej standardowych ośmiu godzin i pod presją czasu. Jeszcze inni nie lubią częstych wyjazdów służbowych do klienta. Plusem jest wspomniany brak monotonii i możliwość ciągłego poszerzania kompetencji.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zwykle jest podstawa i premia w wysokości odpowiedniej do kwalifikacji i osiąganych wyników 🙂
Gdzie szukać pracy jako account?
Bezpośrednio w agencjach reklamowych i domach mediowych, na Facebooku, Goldenline, Linkedin albo wśród znajomych z branży. Ostatnio zauważam, że na rynku brakuje doświadczonych accountów, bo sporo osób traktuje to stanowisko jako odskocznię do dalszej kariery – w ramach agencji bądź po stronie klienta.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Dużo cierpliwości i jeszcze więcej asertywności.
———————————————————–
Marta Bresińska
Senior Account Manager, WALK Creative
Absolwentka ASP im. Strzemińskiego w Łodzi i SWPS. Od przeszło 6 lat związana z branżą reklamową. Doświadczenie zdobywała realizując projekty dla takich marek, jak: Amica, BOŚ Bank, Millennium Bank, PZ Cussons Nigeria, PZ Cussons Polska, PZU, Škoda Auto Polska. Od czterech lat jest związana z agencją WALK. Wcześniej współpracowała m.in. z Change.
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
To nie była moja pierwsza praca. To nie było też coś, o czym marzyłam jako 6-letnia dziewczynka. Romans z reklamą rozpoczął się w momencie, kiedy pracowałam w korporacji zajmującej się tłumaczeniami i lokalizowaniem produktów. W tym czasie znajomi rozpoczynali pracę w agencjach reklamowych na stanowisku account. Z ich opowieści wyglądało to jak łatwa praca, co więcej całkiem podobna w schemacie do mojej. Z tym, że w agencjach robili reklamy do telewizji, a ja co najwyżej lokalizowałam filmy korporacyjne. Zdecydowałam się na zmianę i dzięki rekomendacji trafiłam na standardową rozmowę rekrutacyjną. Z mojego ówczesnego punktu widzenia nie miałam żadnych szans. Szukali osoby doświadczonej w pracy agencyjnej. Na spotkaniu był cały team, który patrzył na mnie z niedowierzaniem. Jak to możliwe, że osoba po ASP z seniorskim stanowiskiem, tuż przed 30-stką chce zacząć „od nowa”, w dodatku jako account? Mimo wielu niewiadomych, to właśnie w tamtej chwili związałam się ze światem agencji. Zdecydowała tzw. „chemia” w relacjach i moja motywacja. I tak z o wiele niższą pensją, zerowym doświadczeniem zaczęłam pracę jako junior. Po 5 miesiącach dostałam awans i propozycję kolejnego – na stanowisko managera z wyznaczonymi celami do spełnienia. Zawsze brałam na siebie więcej niż mi dawali, ale się opłaciło.
Szczeble kariery accounta różnią się w zależności od agencji. Poziomem 0 jest junior account executive, po którym kolejno wyżej są account executive, senior account executive, manager, senior manager/supervisor, account director, aż po client service directora i managing directora. Jednak jeśli ktoś ma głowę na karku, jest ambitny i pracowity, da radę iść na skróty.
Co należy do obowiązków accounta?
Łatwiej byłoby zapytać, co nie należy. Obowiązki accounta mogą objąć dosłownie wszystko, co w agencji się dzieje. Od codziennego kontaktu z klientem, po załatwianie rzeczy niemożliwych. Wbrew pozorom to nie tylko kreatywne burze i wymyślanie przełomowych kampanii.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Account to człowiek orkiestra. Nie bez znaczenia jest charakter. To osoba relacyjna, mądrą, charyzmatyczna, zorganizowana. Na koniec dnia klient – człowiek po drugiej stronie ma lubić osobę, z którą współpracuje, a co ważniejsze pamiętać i ufać, że „możes to zrobić tylko ona”.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Nie ma dwóch takich samych dni. Możesz się rozwinąć. Poszerzyć horyzonty. Nauczyć się przełamywać bariery. Dowiedzieć wiele o sobie. Poznać mądre i wartościowe osoby oraz takie, które dadzą Ci życiowe lekcje – czy przez to jak dopieką, czy przez to jak pomogą. To ciężka i niedoceniana praca, i to jest właśnie najciekawsze, że tak jest.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Każdy znajdzie coś dla siebie. Jest więcej plusów niż minusów. Ta praca umożliwia wejście do wielu miejsc, do których normalnie nie ma dostępu, a także poznanie osób, których w codziennych sytuacjach nie poznalibyśmy. Poza tym praca w agencji to kształtowanie i wpływanie na zachowania konsumenckie, czyli każdego z nas. Przy tej całej otoczce pozytywów na porządku dziennym są stres i częste niedocenienie twojej roli w całym procesie, podczas którego realizowany jest projekt.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zawsze za mało, mogłoby być więcej. 🙂 Zupełnie poważnie, nie ma odgórnych stawek obowiązujących powszechnie. Różnie to wygląda w agencjach. Liczy się doświadczenie, umiejętności i osobowość. Najlepszym odniesieniem są stawki z SAR.
Gdzie szukać pracy jako account?
Po pierwsze pytać znajomych czy kogoś znają – rekomendacja zawsze jest na wagę złota. Po drugie subskrybować fanpage agencji i tam szukać ogłoszeń o pracę. Które agencje wybierać? Najlepiej te duże, w których można poznać cały proces i uczyć się od najlepszych. Sama miałam to szczęście, że trafiłam pod skrzydła wspaniałych osób, które się mną zaopiekowały i pokierowały w dobrym kierunku, a przede wszystkim uwierzyły we mnie. Tego wszystkim poszukującym życzę.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
To nie tylko praca, ale i styl życia. Ona wiąże, uzależnia i wchodzi na głowę. W pewnym momencie łapiesz się na tym, że rozmawiasz ze znajomymi o kolejnej kampanii lub o innych około agencyjnych sprawach lub wybiegasz z imprezy szukając WI-FI, by coś wysłać do pracy. Więc jeśli nie masz silnego charakteru i priorytetów, to nie dla Ciebie.
———————————————————–
Wojciech Feliś
Account Director w VML Poland
Jak zostałeś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Nie pamiętam już co poszło nie tak. Zawsze chciałem robić coś policzalnego, przejrzystego. Coś, co będzie miało logiczne podstawy i da się wytłumaczyć mamie w jednym zdaniu. Miałem znajomych, którzy już byli w branży i tak trafiłem na pierwszą rozmowę. Przez tworzenie contentu do sieci i krótki epizod na stanowisku projekt managera trafiłem do działu Client Service.
Szczeble są zazwyczaj podobne: junior, regular, senior, director. Można ewentualnie założyć własną agencję i od razu zostać Client Service Directorem.
Co należy do obowiązków accounta?
Oczywiście pożeranie sushi, jeżdżenie taksówkami, dyskusje o torebkach, nowych modnych spa pod Warszawą i wyciągach narciarskich w alpach. A inaczej: dociekliwy briefing, formułowanie zespołu, likwidowanie szumów komunikacyjnych, motywowanie, wyrównywanie stanu wiedzy, „zderzakowanie” kreacji i dystans w sytuacjach, kiedy o dystans – cholerka – ciężko.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Z miękkich musisz być marzeniem każdej teściowej/teścia. Koncentrować się na swoim rozmówcy. Umieć słuchać, czytać i rozumieć drugą osobę. Z twardych idealnie jeśli masz wiedzę na temat wszystkich procesów odbywających się w agencji: produkcja, media, proces kreatywny, umiejętność analizowania danych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Wszyscy mówią, że praca z ludźmi, możliwość poznawania nowych ludzi etc. Dla mnie najciekawsze jest zrealizowanie wyznaczonego sobie celu, nawet jeśli droga jest wyboista. Celem zazwyczaj jest „dowiezienie” projektu, który w jakiś sposób się wyróżnia, jest innowacyjny, osiąga świetne wyniki. Projektu, o którym można powiedzieć znajomym, że gdzieś tam błąkałeś się obok tych strategów i kreatywnych, którzy to wszystko „dowieźli”. Ciekawe jest też otrzymywanie pensji na koniec miesiąca.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Nie znoszę patrzeć jak ciężka i wartościowa praca kreatywnych, strategów, analityków, obsługi trafia w całości na śmietnik z powodu złego briefingu, niedogadania, innego rozumienia tematu. Chyba z tym nigdy się nie pogodzę w tej branży. Plusem jest zadowolenie innych osób. Klienta, kreacji, Twojego zespołu. Projekty, które chce się pokazać rodzinie i które zdobywają nagrody.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Od kilku do kilkunastu tysięcy w zależności od kompetencji/doświadczenia/stanowiska
Gdzie szukać pracy jako account?
Account to chyba stanowisko obecne tylko w agencji. Kompetencje potrzebne możesz nabyć w innych zawodach w których liczą się wszelkie umiejętności miękkie lub wymagające organizacji i koordynacji dużej ilości działów/ludzi. Postprodukcja, producent etc.
Co polecasz osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Bądź otwarty, słuchaj innych. Poznawaj mądrzejszych od siebie i ucz się od nich. Jak najwięcej podróżuj i najlepiej tam, gdzie ludzie żyją kompletnie inaczej. Myśl szeroką perspektywą. Staraj się zrozumieć różne punkty widzenia. Daj się lubić.
———————————————————–
Tomasz Mikosz
Senior Account Executive w VML Poland
Jak zostałeś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Przekupiłem 😉 W upalny dzień wysłałem wannę Coca-Coli w lodzie do biura. Wdzięczni za prezent zaprosili mnie na rozmowę. Jeżeli chodzi o szczeble kariery, to pracowałem wcześniej kilka lat w małej agencji reklamowej, więc w VML zacząłem od stanowiska Account Executive. Typowe szczeble wyglądają tak: junior, regular, senior. Wyżej są już account managerowie oraz szefowie zespołów.
Co należy do obowiązków accounta?
Są dwa podstawowe. Pierwszym jest cała ta część związana z zarządzeniem projektem, czyli organizacja pracy zespołu projektowego, przygotowanie kosztorysów, harmonogramów, dokumentowanie postępów prac. Drugim jest budowanie relacji z klientem, która skutkuje kolejnymi zleceniami. Może wydawać się to dość nieoczywistym zadaniem, ale stojąca za nim filozofia jest prosta. Klient najczęściej ma setki swoich spraw i sprawą sto pierwszą jest ten projekt, który zlecił agencji. Jeżeli ułatwimy mu życie i będzie dostawał to, co chce (lub więcej), nie będzie się stresował projektem, bo zawsze będzie wiedział, na jakim jest on etapie i będzie mu się ogólnie przyjemnie z nami pracowało, to nie będzie miał powodu, żeby nie zlecać nam kolejnych tematów.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Ciężko powiedzieć, bo na pewno nie ma jednego żelaznej recepty na dobrego accounta. Niektórzy są stanowczy i asertywni, a inni sympatyczni i kompromisowi. Z tego co widzę, to każdy account ma swój unikalny sposób na tę pracę, a każdy model ma swoje silne i słabe strony.
Z pośród miękkich umiejętności to wyszczególniłbym umiejętność budowania relacji z ludźmi oraz organizacji pracy sobie i innym. Z kolei jeżeli chodzi o takie „must be” z umiejętności twardych, to chyba ich nie ma. Na pewno przydaje się wszelka wiedza techniczna, na przykład na temat projektowania graficznego lub kodowania stron. Ułatwia to rozmowę z klientami i wypracowywanie najlepszego rozwiązania. Wówczas bez konsultacji z zespołem można mniej więcej określić, czy to czego oczekuje klient jest technicznie możliwe, czy też nie. To znacznie przyspiesza i usprawnia pracę.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Fakt, że mogę pracować ze wszystkimi działami. Ponieważ uczestniczysz w praktycznie każdym etapie projektu, zagłębiasz się dosłownie we wszystkie jego aspekty. Wiesz co, gdzie i jak zostało zrobione, od samego początku do końca.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Nie ma co ukrywać, że jest kilka minusów. Stres bywa czasem tak ogromny, że może po prostu sparaliżować skuteczne myślenie. Odpowiedzialność też jest bardzo duża. Jedna drobna kwestia niedogadana z klientem i nie tylko zmarnujesz pracę całego zespołu, ale i nie „dowieziesz” projektu na czas lub nie zapewnisz jego odpowiedniej jakości. To ty zawsze jesteś ostatnią instancją, więc nie ma zmiłuj, gdy coś pójdzie nie tak. Ale dla mnie najbardziej wymagającą rzeczą jest nieodpuszczanie i egzekwowanie wymagań od współpracowników. Z jednej strony, żeby zespół funkcjonował dobrze to na dłuższą metę nie da się pracować bez pozytywnej atmosfery. Musi być pewna „zdrowa chemia”, to w jest końcu branża kreatywna. Z drugiej strony musisz być w stanie skutecznie egzekwować od nich realizację zadań. To ty decydujesz, czy „siedzimy” nadgodziny, czy pomimo ogromnej ilości pracy włożonej w linię kreatywną porzucamy ją, bo nie osiągnęliśmy tak dobrego kształtu, jak oczekiwaliśmy. Taka umiejętność utrzymania właściwego balansu jest kluczowa… i trudna.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Na najniższych stanowiskach zaczynają się zwykle od 2-3 tys. zł A jak wysokie mogą być? Chciałbym się kiedyś o tym przekonać… 😉
Gdzie szukać pracy jako account?
Tu zależy od tego, czego tak naprawdę się szuka. W różnych firmach różnie to wygląda. W jednych pod pojęciem „accounta” będzie to stanowisko głównie o profilu sprzedażowym lub bazujące na rozbudowywaniu relacji. W innych będzie to bardziej „project manager” – więc co komu odpowiada. Szukając po agencjach reklamowych będzie to zwykle po trochu jednego i drugiego.
Co polecasz osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Zacząć jak najszybciej. Szybko przekonasz się, czy masz do tego predyspozycje i czy taka praca ci odpowiada. Ponadto zaczniesz zdobywać doświadczenie, które chyba jest najważniejszym „zasobem” accounta.
———————————————————–
Magdalena Witosław
Group Account Director, DDB&tribal
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Accountem zostałam mając już kilkuletnie doświadczenie pracy w komunikacji. Po 5 latach pracy w marketingu zdecydowałam się przejść na stronę agencji. Zazwyczaj kariera accounta zaczyna się od stanowiska Juniora, jeśli doświadczenie jest minimalne bądź żadne. Z czasem Junior dostaje samodzielne projekty, potem już poważniejsze zadania jako Account Executive, Manager, Senior Manager.. itd. Doświadczony account mając predyspozycje do zarządzania ludźmi, zaczyna budować swój zespół i wtedy zaczyna się zupełnie inny etap kariery. Jako Account/Business Director (stanowiska różnie się nazywają w różnych agencjach) odpowiadasz już nie tylko za biznes klienta, ale też za ludzi, którzy go z tobą rozwijają.
Co należy do obowiązków accounta?
Lista jest bardzo długa. Bez względu na to jakie account ma zadanie, jego obowiązkiem jest, żeby zostało zrealizowane w czasie, w budżecie, przy zadowoleniu klienta i satysfakcji zespołu w agencji. Nie chodzi tu tylko o koordynację, ale również o merytoryczne zaangażowanie w każdy etap pracy, przy wsparciu bądź wspierając innych członków zespołu kreacji, strategii, produkcji.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Większość pracy accounta opiera się na relacjach, powinien zatem potrafić rozmawiać z każdym.
Account powinien posiadać umiejętności oceny sytuacji, podejmowania szybkich decyzji i poczucia odpowiedzialności za nie.
I wreszcie przedsiębiorczość – nawet jeśli czegoś nie wie to powinien wiedzieć, gdzie tego szukać.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Różnorodność. Nie lubię monotonii. Każdy dzień jest inny. Lubię jak dużo ciekawych projektów się dzieje. A to wszystko w otoczeniu ciekawych ludzi.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największy plus tej pracy to to, że nie muszę przychodzić do biura w garsonce 😉
A tak na poważnie to oczywiście ludzie! Super ciekawi, czasami trudni, inspirujący, niektórzy nudni – cały przekrój osobowości, jakich w innej pracy bym raczej nie spotykała.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Im większe doświadczenie i kompetencje tym wyższe zarobki. Ale mylą się ci co uważają, że w reklaaaamie to się zarabia…
Gdzie szukać pracy jako account?
ddbtribal.pl/pl/rekrutacja/ofertypracy
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
To, co każdemu młodemu człowiekowi na początku jego drogi zawodowej – bądź uczciwy i otwarty.
———————————————————–
Maciej Hilt
Senior Account Manager, Agencja OS3
Maciej Hilt to partner, który dociera do potrzeb i wyzwań swoich klientów. Ekspert budowania komunikacji w sieci, fanatyk optymalizacji sprzedaży oraz nowych mediów. Swoje wcześniejsze doświadczenia zdobyte przy planowaniu mediów oraz produkcji, przekłada na realizacje zintegrowanych i skutecznych rozwiązań.
Specjalista w sektorach motoryzacji, produktów bankowych oraz technologii.
Jak zostałeś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Początki mojej pracy to Leo Burnett, a dokładniej program stażowy – rozpocząłem go kilka dni po odebraniu wyników matury. Ciekawe doświadczenie – przejście od działu traffic przez client service i kreacje. To dobry okres, aby zobaczyć jak działa agencja reklamowa, jak myślą i pracują ludzie na różnych stanowiskach.
A także którym z nich chciałbyś być… To ważne, aby czuć się dobrze ze swoją pracą – inaczej to nie ma sensu.
Polecam każdemu rozpoczęcie kariery od większej, poukładanej i ustrukturyzowanej agencji – to daje naprawdę szeroki pogląd na ogrom pracy, który trzeba wykonać, aby zarządzić pracą z ludźmi.
Jeżeli chodzi o szczeble kariery, nazewnictwo kształtuje się zazwyczaj podobnie (w zależności od przyjętych struktur) – Junior Account Executive, Account Executive, Senior Account Executive, Account Manager, Senior / Key Account Manager, Account Director / Supervisor, Group Account Director / Client Service Director.
Nazewnictwo to jednak nie wszystko, warto zawsze dokładnie poznać swój zakres obowiązków gdyż ten jest już różnych w zależności od oczekiwań pracodawcy.
Co należy do obowiązków accounta?
Optymalizacja.
Zewnętrznie będzie to budowanie relacji z Klientem, znajomość biznesu oraz jego potrzeb i wyzwań. Dobry account koordynuje prace zespołu, ale potrafi także zarządzać czasem Klienta – ułatwia mu zrozumienie i kontakt z agencją. Zarządza budżetem Klienta oraz pełni funkcję konsultanta dla wszystkich pytań i potrzeb, które powstają po jego stronie.
Wewnętrznie account jest pomostem między tworem agencji, a wizją Klienta. Warto wiedzieć, że codzienna praca to przebieganie tego pomostu (czasem kilkanaście razy), tak aby dostarczyć jak najlepszego wsparcia dla swoich współpracowników w produkcji, kreacji czy IT.
Account często odbiera pracę innych działów pod kątem merytorycznym oraz w odwołaniu do briefu – jest najbliżej Klienta i często ma największe kompetencje, aby wyrobić sobie możliwość trafnej oceny.
Druga część dotyczy zarządzania zespołem i projektem, jego budżetami.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Account to zbiór ogromnej ilości przydatnych cech i wypracowanych umiejętności.
Nie wystarczy być ukierunkowanym na jeden z biegunów – co często wystarcza w pracy specjalistów IT czy kreacji. Warto potrafić pracować z ludźmi, rozumieć ich motywacje i potrzeby – odznaczać się empatią, a jednocześnie nieustępliwością w dążeniu do celu. Dobry account to osoba, która zawsze ciągnie do przodu – niezależnie jaki ciężar odpowiedzialności spocznie na jej barkach.
W zależności od specjalizacji agencji dobrze byłoby, aby początkujący account rozumiał pracę swoich kolegów i koleżanek: znał się na regułach w świecie digitalu, procesie produkcji filmowej czy egzekucjach BTL-owych – chociażby w stopniu, który daje przeczytanie kilku książek lub odbyty kurs.
Accounta wyróżnia także dbałość o szczegół – dobrych accountów jest sporo, bardzo dobrych – niewiele.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
W tym momencie na większości szkoleń pada odpowiedź: Nowe wyzwania i praca z ludźmi.
Nuda, chociaż w drugiej części… coś w tym jest. Dla mnie najważniejszy jest rozwój.
Osoby, które spotykam w swojej pracy są ekspertami w różnych dziedzinach, specjalistami, którzy inspirują, ale przede wszystkim potrafią przekazać chociażby szczątki swojej wiedzy.
To ważne, aby nie zatrzymywać się w miejscu, wykorzystywać to, że otaczają Cię osoby mądrzejsze lub bardziej uzdolnione od Ciebie. Dodatkowo lubię też pracę pod presją, ale to jest już chyba zboczenie.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Stres i skupiona odpowiedzialność – to element codziennej pracy, nawet jeżeli nie wychodzi na wierzch, to ciężko go odmówić pracy accounta. Często account ma na sobie większą odpowiedzialność niż pozostali członkowie zespołu – to on odbiera ich pracę, briefuje, a także nierzadko dogląda jej postępu w trakcie.
Multitasking – jakkolwiek by na to nie spojrzeć, nie jest to umiejętność prosta czy wrodzona. Ciężko jest czasem wykonywać zadania zgodnie z priorytetami, kiedy wszystkie są nagłe lub pilne. Tego trzeba się nauczyć, nie każdy to lubi i nie każdemu się udaje.
Plusy każdy powinien znaleźć sam. W zależności od obowiązków praca accounta może być szalenie inspirująca, dynamiczna i nieszablonowa lub też bliższa pracy księgowego lub taniego odtwórcy. Każdy ma własne preferencje zawodowe i potrzeby, które chce zaspokoić.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Podstawy są bardzo różne. W Polsce od 2000 do 14000 złotych – w zależności od stanowiska, rodzaju agencji oraz kwestii związanej z pracą z Klientem regionalnym.
Część agencji prowadzi dodatkowe motywacje w postaci premiowania dobrych wyników sprzedaży, dodatkami do bardziej skomplikowanych projektów lub bonusami w przypadku dosprzedaży.
Gdzie szukać pracy jako account?
Nie wysyłaj CV.
Wstań z krzesła, zrób coś ciekawego, zainteresuj sobą, przyjdź do agencji.
Na początek idź do większej agencji – nawet jeżeli chcesz pracować „u kolegi”, to jest to Twoja szansa na zdobycie bezcennej wiedzy i zrozumienie procesów, które rządzą rynkiem reklamy.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Nie oglądaj się na innych, nie narzekaj i nie wyszukuj kolejnych przeszkód.
Pracuj wytrwale i dawaj z siebie wszystko – dostrzega to więcej osób niż myślisz.
———————————————————–
Sabrina Kotkowska
Co-Managing Director/Client Service Director, Peppermint
Sabrina Kotkowska ukończyła wyższe studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim w 2012 roku. Jej specjalizacja to „Marketing polityczny”. W branży reklamowej pracuje od 2006 roku. Przeszła wszystkie szczeble kariery zawodowej, od Account Executive, aż do stanowiska Client Service Director, które objęła w 2015 roku w agencji Peppermint.
Koordynowała i współtworzyła różne nagradzane kampanie dla strategicznych Klientów firmy.
Aktualnie odpowiada za kompleksową obsługę reklamową firmy Sodexo Benefits and Rewards Services, a także nadzoruje działania reklamowe dla takich Klientów jak: Bank Zachodni WBK S.A., Matras S.A., Zortrax S.A.
Jak zostałaś accountem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Accountem zostałam tak naprawdę przypadkowo i to tylko dzięki zaufaniu mojej pierwszej Szefowej, która, nie wiedzieć czemu, polubiła mój… sposób bycia. 🙂
Gdy trafiłam do Agencji Focus Media Group, byłam absolwentką liceum ogólnokształcącego Szkoły Głównej Handlowej (SGH) w Warszawie. Nie miałam żadnego doświadczenia, ale za to miałam ogromne zamiłowanie, wręcz pasję do reklamy (późne lata dziewięćdziesiąte to był czas „zachłyśnięcia się” reklamami telewizyjnymi). Już wtedy pomyślałam, że to jest właśnie to, co chciałabym robić – może odrobinę wpływać na postrzeganie przez ludzi serwowanej im szarej, codziennej rzeczywistości.
Jeśli chodzi o szczeble kariery, to wygląda to zazwyczaj podobnie (w zależności od struktur przyjętych w firmie) – Junior Account Executive / Account Executive, Senior Account Executive / Account Manager, Senior Account Manager, Account Director / Supervisor / Group Head Account Manager, Client Service Director.
Co należy do obowiązków accounta?
Na początku – wszystko, w tym również serwowanie kawy i herbaty. 😉 A tak serio to ciężko w kilku słowach odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ tak naprawdę wiele zależy od struktury firmy i modelu współpracy.
Ja miałam to szczęście, że mogłam od początku mojej kariery zawodowej, od jej najniższego szczebla, pracować zarówno z Klientami, w tym strategicznymi, jak i ze wszystkimi działami agencji, w których pracowałam. To było wspaniałe doświadczenie, które procentuje do dzisiaj i za które jestem wdzięczna.
Do moich obowiązków należały bowiem nie tylko, tak zwana, obsługa Klienta, ale również prowadzenie projektów, nadzór nad pracami, a nawet współuczestniczenie w powstawaniu niektórych pomysłów, choć przecież rola accounta nie polega na byciu kreatywnym. 😉
Myślę, że określenie „zarządzanie oczekiwaniami Klienta oraz umiejętność pracy zespołowej” to jest to, czego nauczyłam się przez te wszystkie lata, no i przede wszystkim pokory.
Kogo poszukuje się na stanowisko accounta? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Na stanowisko accounta na pewno szuka się osób komunikatywnych i zdecydowanie asertywnych (kochających stres i krytykę). Musi to być ktoś, kto bardzo lubi kontakt z ludźmi i z kim Klienci będą się lubili kontaktować – to ważne. Przede wszystkim jednak musi to być osoba, która chce pracować jako account, a nie tylko na chwilę zatrudnić się w agencji reklamowej, żeby potem robić, jak to się często mówi: „bardziej ambitne rzeczy”. 😉
Do umiejętności każdego accounta powinny należeć: wielozadaniowość (tzw. „multitaskowość”), umiejętność słuchania oraz werbalizowania potrzeb – Klienta, przede wszystkim, ale i swoich.
Na troszkę wyższych szczeblach kariery accounta potrzebne jest również doświadczenie w prowadzeniu projektów – to bowiem lata praktyki i doświadczenie czynią z nas mistrzów.
Ważna jest też znajomość jakiegokolwiek języka obcego (preferowany jest język angielski, przynajmniej na poziomie komunikacji biznesowej).
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy accounta?
Różnorodność i mnogość tematów, które musisz kontrolować i to najlepiej równolegle, żeby nie powiedzieć – jednoczasowo.
Tak naprawdę, w ciągu dziesięciu lat mojej pracy zawodowej, miałam możliwość i szansę realizować bardzo różnorodne projekty dla takich branż, jak:
- alkoholowa (i to na samym początku mojej kariery accounta – taki „beforek” ;)),
- turystyczna,
- FMCG,
- farmaceutyczna,
- motoryzacyjna,
- bankowa,
- ubezpieczeniowa,
- budowlana,
- informatyczna,
- B2B (z segmentu świadczeń pozapłacowych – HR – oraz usług motywacyjnych w biznesie),
- a teraz również dla branży technologicznej (drukarek 3D).
Nie sposób się nudzić. 🙂
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym plusem jest możliwość pracy z ludźmi z różnych branż, kultur i niekiedy światów, których jednak łączy jedno – pasja, kreatywność i zamiłowanie do reklamy. Plusem jest również zadowolenie Klienta oraz całego twojego zespołu. Właśnie to zadowolenie ludzi, z którymi pracujesz, jest motorem do dalszej pracy. To takie perpetuum mobile dobrego accounta.
Największy minus – cały zespół, agencja, no i ty, zrobiliście wszystko, żeby zrealizować projekt i sprostać oczekiwaniom, a Klient jest niezadowolony lub, po prostu, przestał się odzywać…
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Ciężko powiedzieć. Szczeble kariery accounta są (w zależności od firmy i struktury) bardzo różne i rozbudowane, również te finansowe. Ocena/wycena rynkowa accounta zależy od wielu czynników.
Początki nie są łatwe, ale wykształcenie, kwalifikacje, a potem doświadczenie zawodowe, no i pasja – to wszystko składa się na przyszłą wartość rynkową pracownika małej i dużej agencji reklamowej.
Gdzie szukać pracy jako account?
Tu trzeba być bardzo czujnym. O ile bowiem w branży reklamowej account jest osobą odpowiedzialną za obsługę Klienta po stronie agencji oraz nadzór nad projektami, to już w trakcie internetowych poszukiwań ofert pracy na stanowisko accounta, można przykładowo trafić na oferty „key account managera”, czyli na stanowisko, na którym docelowo osoba taka miałaby być odpowiedzialna za koordynację pracy sprzedawców zatrudnionych w danej firmie, a w skrajnych przypadkach można trafić na oferty pracy na… księgowego.
Najlepiej zatem szukać pracy na portalach branżowych lub śledzić ogłoszenia na stronach/fanpage’ach agencji reklamowych.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać accountami?
Dobrze się zastanów, czy naprawdę chcesz być accountem. 🙂 Jeśli odpowiesz sobie na to pytanie: „tak, chcę” – uzbrój się w cierpliwość, ucz się, słuchaj, przyjmuj krytykę, i nie poddawaj się!
Każdy projekt kształtuje ciebie jako accounta – poczynając od przysłowiowej ulotki czy banera, po ogólnopolskie a nawet ogólnoświatowe kampanie 360!
Drugą część artykułu przeczytasz tu>