Alkohol prezentem gwiazdkowym? - badanie IIBR

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Alkohol prezentem gwiazdkowym? - badanie IIBR

Jako prezent świąteczny bardzo często kupujemy bliskim alkohol. Aż 46% ankietowanych rozważających taki zakup obdarowałoby w ten sposób najbliższą rodzinę, a 31% przyjaciół – wynika z badania przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).

Jedynie co trzecia (29%) osoba uwzględniająca alkohol wśród planowanych zakupów upominkowych jest zdecydowana co do jego rodzaju i marki. 15% polskich internautów kupiło w ubiegłym roku alkohol w prezencie świątecznym. W tym roku taki zakup planuje podobne grono konsumentów (13%), a niemal dwa razy więcej (25%) nie odrzuca takiego pomysłu. Potwierdza się opinia, że alkohol jest raczej męskim upominkiem (jest częściej dawany i otrzymywany przez mężczyzn). Zamiar przekazywania alkoholu w prezencie świątecznym występuje częściej wśród osób lepiej wykształconych i zamożniejszych. Na decyzję zakupową nie ma jednak wpływu wiek klientów ani wielkość miejsca zamieszkania. Najchętniej kupujemy ten typ prezentów bliskim – najbliższej rodzinie czy przyjaciołom.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

- Alkohol często kojarzy się z prezentem stosunkowo mało angażującym, nie wymaga gruntownej znajomości gustu i upodobań obdarowywanego. Dlatego można by sądzić, że będzie kupowany raczej osobom, które po prostu mniej znamy i w sytuacjach, w których nie mamy pomysłu na inny prezent. Wyniki badania pokazują jednak, że głównym odbiorcą tego typu upominków są osoby z najbliższej rodziny. Oczywiście może to oznaczać, że nie znamy naszych najbliższych, albo przeciwnie, że doskonale znamy ich gust i wiemy, że „tata lubi dobry koniak”, który w tym momencie staje się elementem prezentu świątecznego. Ponadto fakt, że częściej kupują go mężczyźni każe spojrzeć na ten prezent jako na podarunek dość praktyczny, a jeśli jest to odpowiednia marka, także nieco „prestiżowy” – mówi Magdalena Sadowska, Research Team Manager w IIBR.

Jedynie co trzeci (29%) badany wie dokładnie jaki rodzaj i markę alkoholu wybierze. Przy czym żadne zmienne społeczno – demograficzne nie wyróżniają grupy bardziej zdecydowanych klientów. Dwa razy większe jest grono osób (61%),które o ostatecznym wyborze decydują w ostatniej chwili, już przy półce sklepowej. Klienci są częściej zdecydowani co do samego rodzaju alkoholu niż marki, którą ostatecznie wybiorą. Najbardziej niezdecydowane, zarówno jeśli chodzi o rodzaj jak i markę, są kobiety, osoby starsze (pow. 50 roku życia) oraz osoby o niższych dochodach, które zapewne szukają na półkach okazji na stosunkowo niedrogi a atrakcyjny prezent. Poziom niezdecydowania spada natomiast wraz ze wzrostem dochodów. W tej sytuacji nie dziwi, że producenci tak bardzo zabiegają o dobrą ekspozycję na półce i przyciągnięcie uwagi klienta za wszelką cenę. Z różnych rodzajów alkoholi najczęściej jako prezent brane jest pod uwagę wino i whisky. 

O badaniu

Badanie zrealizowane w ramach badania Omnibus, w dniach 20 – 23 listopada 2012 roku na reprezentatywnej, losowo-kwotowej próbie polskich internautów w wieku 18+ lat. Liczebność próby n=951.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij