Kobiety i komputery: młode przodują w Europie, starsze wciąż na szarym końcu

Jak wynika z raportu „Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce” Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab Uniwersytetu Warszawskiego, aż 58% Polek z grupy wiekowej 55+ nigdy nie korzystało z komputera.
O autorze
2 min czytania 2016-03-08

To jeden z najsłabszych wyników w Europie, jednak kobiety są pod tym względem i tak nieznacznie lepsze od polskich mężczyzn. Na szczęście, sytuacje ratuje młode pokolenie – 88% kobiet w wieku 16-24 korzysta z komputera codziennie, co stanowi wynik najlepszy w Unii Europejskiej.

Raport „Agentki Cyfrowej Zmiany: Kompetencje cyfrowe kobiet w Polsce” przygotowany przez socjolożkę Justynę Pokojską z DELab UW opiera się na danych Eurostatu w zakresie kompetencji cyfrowych społeczeństw różnych krajów Unii Europejskiej. Badaczka wzięła pod uwagę wiele kwestii związanych z wykorzystaniem ICT (Information and Communication Technologies) przez Polki, m.in. częstotliwość korzystania z komputera i Internetu, wykorzystywanie urządzeń mobilnych w życiu codziennym i pracy; cele w jakich kobiety korzystają z technologii czy konkretne narzędzia (usługi chmurowe, aplikacje). Badanie dotyczyło całego roku 2015 i daje pełen obraz kompetencji cyfrowych Polek na tle innych krajów UE.

 „Młode Polki nie mają się czego wstydzić względem swoich zagranicznych koleżanek – zarówno w zakresie częstotliwości korzystania z komputerów, jak i Internetu plasują się w europejskiej awangardzie. Sytuacja pogarsza się niestety wraz ze wzrostem wieku badanych kobiet – w grupie 55+ obserwujemy bardzo niewielki poziom kompetencji cyfrowych – zaledwie 22% kobiet starszego pokolenia korzysta z komputera codziennie, aż 58% nigdy tego nie robiło. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii Internetu – jedynie 36% kobiet z grupy wiekowej 55% deklaruje korzystanie z Sieci. Jest to niechlubny, najgorszy wynik zaobserwowany w Unii Europejskiej.”komentuje autorka raportu,socjolożka Justyna Pokojska, ekspert Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW.

Co Polka robi w Internecie?

Najczęstszą aktywnością online podejmowaną przez Polki (ok. 50% respondentek)  jest poszukiwanie informacji, na drugim miejscu jest komunikacja z rodziną i znajomymi (46%). Najmłodsze z Polskich użytkowniczek Internetu (kategoria wiekowa 16-24) bardzo chętnie, w porównaniu do swoich zagranicznych rówieśniczek, realizuje w Sieci różne działania kreatywne (np. pisanie blogów), dość często korzysta również z możliwości załatwienia spraw publicznych on-line, w tym np. w zakresie uzyskania dostępu do usług medycznych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Polki wypadają blado na tle Europejek, jeśli chodzi o wykorzystanie internetowych narzędzi ułatwiających pracę. Zarówno oprogramowanie online służące do edycji dokumentów, zdjęć czy dyski w chmurzę są przez nie stosunkowo rzadko używane, w wielu kategoriach wypadamy najgorzej wśród wszystkich krajów Unii.  Nieobca jest nam natomiast internetowa rozrywka. Zwłaszcza najmłodsze polskie użytkowniczki Internetu bardzo chętnie korzystają z różnego rodzaju serwisów umożliwiających słuchanie muzyki lub oglądanie filmów, wyprzedzając Europejki „starej piętnastki” i będąc nieco poniżej średniej „nowej Unii”.  Sytuacja odwraca się jednak wraz ze wzrostem wieku – tylko 32% użytkowniczek Internetu w wieku 55-74 lata korzysta z multimediów w trybie online.

Zakupy w e-sklepach nie dla Polek

Wśród aktywności podejmowanych przez użytkowniczki Internetu nie wolno zapominać o zakupach online. Pozwalają one zaoszczędzić czas, energię i niejednokrotnie pieniądze. Jednak nie wśród Polek…

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zarówno polskie kobiety jak i mężczyźni w kwestii e-commerce zostają daleko w tyle za swoimi rówieśnikami z krajów „starej Unii”. Największe różnice dotycz a młodych mężczyzn, którzy kupują online o ok. 1/3 rzadziej niż ich zachodnioeuropejscy rówieśnicy. Nieco mniejsza przepaść dzieli młode kobiety od ich koleżanek z krajów „starej piętnastki” – różnica to trochę ponad 15 punktów procentowych. Na szczęście, nie odstajemy bardzo od tzw. New Member State, czyli „nowej Unii”- jedynie młodzież wypada nieco gorzej niż ich zagraniczni rówieśnicy, w starszych grupach wiekowych Polacy robią zakupy nieco częściej niż użytkownicy w krajach ”nowej dwunastki”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się