Ryzyko, jakie niesie ze sobą tworzenie gier reklamowych

Ryzyko, jakie niesie ze sobą tworzenie gier reklamowych

Bez względu na to o jakim gatunku gier mówimy - gry karciane, gry planszowe czy gry video - próby nieuczciwej wygranej są tak stare jak same gry. Duch rywalizacji skłania graczy do łamania zasad, w celu uzyskania przewagi, a ostatecznie wygrania pojedynku.

źródło: fotolia.pl

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

W advergamingu, czyli grach reklamowych, dodatkowym motorem działania oszustów są możliwe do zdobycia nagrody rzeczowe, często o wysokiej wartości. Ponieważ oszukiwanie nie jest skomplikowane a oszuści mają do dyspozycji cały arsenał darmowych narzędzi ułatwiających im działanie, zabezpieczenie gry reklamowej z nagrodami staje się nie lada wyzwaniem dla deweloperów.

Ponieważ reklama w dzisiejszych czasach jest niemalże wszechobecna, a tradycyjne nośniki reklamy internetowej w postaci np. banerów, stopniowo tracą zainteresowanie konsumentów, agencje marketingowe zaczęły się zastanawiać nad wprowadzaniem innych, sprawdzonych metod komunikacji z klientem. To właśnie advergaming, pozytywnie odbierany przez konsumentów, stał się jedną z najbardziej skutecznych form reklamy w ostatnich latach. Sukces tkwi w wykorzystaniu elementu rozrywki jako nośnika przekazu reklamy.

Mając określony budżet przeznaczony na kampanię reklamową, firmy muszą zdecydować w jakiej postaci chcą taką kampanię przeprowadzić. W porównaniu z tradycyjnymi formami reklamy (banery online), gry reklamowe zapewniają silniejsze umocnienie relacji klientów z wizerunkiem marki lub produktem, ponieważ przyciągają one uwagę na dłuższy czas.

Zagrożenia wynikające z tworzenia gier reklamowych

Z badań na temat bezpieczeństwa w grach reklamowych przeprowadzonych przez firmę Deloitte w 2008 roku wynika, że prawie 90% tego typu gier jest podatnych na ataki hakerów i oszustów. Większość firm decydujących się na taką formę reklamy nie jest świadomych jak ważną rolę odgrywa zapewnienie uczciwej rozgrywki dla skuteczności promocji.

Prawdziwym problemem z którym walczą twórcy gier nie jest fakt, że oszust może dostać nagrodę, ale to, że uczciwi gracze mają w świadomości perspektywę przegranej z oszustami, co skłania ich do przelewania swoich negatywnych opinii na fan page’ach. Dochodzi wtedy do sytuacji w której zadziała ten sam mechanizm, który wcześniej spowodował rozprzestrzenienie gry wirusowo, tylko teraz o marce pojawią się dziesiątki czy nawet setki negatywnych wpisów. Wpisy te, zapewne szybko dotrą do fanów marki czy znajomych gracza.

Kolejnym, równie realnym zagrożeniem jest moment analizowania wyników po zakończeniu konkursu. Gdy zaczniemy walczyć z falą oszustw i usuwać rezultaty podejrzanych graczy, mając nawet pewność, że wynik przez nich osiągnięty jest niemożliwy do uzyskania w uczciwy sposób, narażamy się na groźby pozwu czy nagłośnienia sprawy w prasie.

Jak się zabezpieczyć?

Tworząc gry reklamowe, należy być z góry przygotowanym na zagrożenia. Stworzona przez agencję Livebrand gra reklamowa w ramach kampanii Mentos Rainbow była celem zmasowanego ataku oszustów. Dzięki zastosowaniu mechanizmu do weryfikacji wyników, podczas całej kampanii udało się wykryć aż 1340 nieuczciwych graczy, co zaowocowało nie tylko znakomitymi rezultatami kampanii (ponad 90 tys. fanów, którzy spędzili łącznie 2 mln 269 tys.440 minut w grze), ale również spotkało się z pozytywnym odzewem graczy, którzy w komentarzach chwalili fakt skutecznego zabezpieczenia gry.

 

Użytkownicy zwiększą zaufanie do marki gdy dowiedzą się o wyeliminowaniu oszustów

Tak jak przy zabezpieczaniu domu przed włamywaczami, tak i w grach, nawet najlepsze technologie nie pomogą, jeśli zostawimy otwarte okno lub zgubimy klucze. Poniżej lista 10 przykazań, których warto się trzymać by tworzyć skuteczne kampanie oparte o gry reklamowe:

1. Wybierz świadomie sposób przyznawania nagród

Gry, w których nagrody będą losowane, zapewniają każdemu użytkownikowi (w teorii) taką samą szansę na wygraną. Takie gry obarczone są najmniejszym ryzykiem ataku oszustów (najczęstszy to użycie dużej ilości fałszywych profili), jednak niewątpliwie mniej angażują użytkowników niż konkursy oparte o rywalizację.

Gry, w których nagrody przyznawane będą za uzyskanie najlepszego wyniku cechują się znacznie większym zaangażowaniem użytkowników dzięki elementowi rywalizacji. Użytkownicy mają tu poczucie większej władzy i kontroli nad potencjalnym zwycięstwem. Z drugiej strony, jak wcześniej wyjaśniono, takie gry są bardziej podatne na atak ze strony oszustów.

2. Wybierz mechanikę gry, wiedząc jak gracze mogą w nich oszukiwać

Gry online można podzielić na dwa rodzaje - z logiką po stronie front-end’u (np. Pacman) i te z logiką po stronie back-end’u (np. Poker Texas Hold’em firmy Zynga). W obydwu przypadkach istnieją metody “ułatwienia” sobie rozgrywki, jednak gry pierwszego rodzaju są znacznie bardziej podatne na ataki oszustów.

Gry z logiką po stronie klienta

Większość gier reklamowych działa w całości na komputerze gracza (m. in. ze względu na niższy koszt realizacji). Oprócz grafiki i muzyki gracz pobiera silnik gry, a łącze internetowe użytkownika wykorzystywane jest tylko do przesłania najlepszego wyniku czy pobrania listy wyników. Te gry są obarczone największym ryzykiem i istnieje wiele metod hakerskich oraz gotowych narzędzi (słynny CheatEngine) do manipulowania silnikiem gry, pozwalających np. na spowolnienie gry, dodanie sobie “żyć” czy przechodzenie przez ściany.

Gry z logiką po stronie serwera

W przypadku gier takich jak Farmville czy Poker firmy Zynga, ryzyko dokonania oszustwa jest niższe, gdyż gracze, pobierają tylko jej front-end (interfejs, grafikę i muzykę), podczas gdy silnik odpowiedzialny za mechanikę gry pozostaje na serwerach deweloperów. Stałe połączenie z internetem jest niezbędne do prowadzenia rozgrywki, gdyż każde działanie gracza wysyłane jest na serwery, gdzie silnik gry zwraca aktualny stan gry i oblicza wynik. Najczęściej używanymi metodami przez oszustów jest tworzenie dużej ilości kont w celu prowadzenia “gry zespołowej” czy transferu wirtualnych dóbr. Bardziej zaawansowani oszuści będą tworzyć boty, które będą grać za nich tak długo, aż zbliżą się do zwycięstwa.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij