Wpływ „Pingwina” Google na handel internetowy w 2012 roku

Wpływ „Pingwina” Google na handel internetowy w 2012 roku
Rok 2012 przyniósł burzliwe zmiany dla wszystkich firm związanych z SEO. Przyczyną tak znaczących zawirowań była aktualizacja algorytmu Google, noszącego wdzięczną nazwę „Pingwin”. O ile samo zwierzątko może wydawać się przyjazne, o tyle aktualizacja algorytmu okazała się zabójcza dla wielu serwisów
O autorze
3 min czytania 2013-01-14

grafika: fotolia.pl

„Pingwin” wstrząsnął rynkiem pozycjonerskim i wywołał wiele ożywionych reakcji. Spadek „widzialności” zaliczyło wielu gigantów. Przyjrzymy się, jak zmieniał się rynek internetowy w wybranych kategoriach w roku 2012.

Liderzy w branży e-commerce w Google

Wzięliśmy  pod uwagę firmy oferujące usługi m.in. w kategoriach: porównywarki cen, agregatory obniżek i promocji, apteki online, bankowość, bilety, dostawy jedzenia online, sprzęt komputerowy, operatorzy telekomunikacyjni, portale aukcyjne, systemów płatności, zakupów grupowych itd.

Ciekawym przykładem jest historia sukcesu Okazjum.pl – portalu przodującego w kategorii Agregatory obniżek i promocji. Strona zdeklasowała rywali w widzialności w Google w ciągu kilkunastu miesięcy, osiągając najwyższe pozycje dla takich fraz jak „gazetki promocyjne”, „gazetka biedronka” itp. Od stycznia do czerwca widoczność witryn wzrosła o ok. 200%.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Solidnym zapleczem linkowym oraz unikalną, dobrej jakości zawartością może pochwalić się Doz.pl – lider wśród e-Aptek. Do tego witryna odpowiada na sporą ilość zapytań brandowych oraz long tailowych (rzadszych fraz).

W danych kategoriach wyróżnić można jeszcze kilku gigantów polskiego rynku internetowego. Są to Empik.com, odznaczający się różnorodnym asortymentem i Merlin.pl – oba posiadające długoletnią tradycję. Wśród Portali aukcyjnych niemal samotnie króluje Allegro.pl. Serwis linkuje imponującą ilość domen oraz social signals z Facebooka, Twittera i Google +. Portal zawdzięcza swój sukces w dużej mierze popularności własnej marki, która zarazem jest frazą przynoszącą mu najwięcej ruchu. Warto również zwrócić uwagę na Groupon.pl, który bijąc na głowę inne serwisy Zakupów grupowych wciąż zalicza regularny wzrost popularności. Według wypowiedzi ekspertów, wynika to przede wszystkim z ogromnej popularności zapytań brandowych, ponieważ określenie „groupon” stało się dziś synonimem zakupów grupowych. Wśród dostawców Systemów płatności niekwestionowanym liderem zostało PayU.pl. Systemy płatności są szczególnym przypadkiem SEO, ponieważ zbiór fraz związanych z ich działalnością jest dość ograniczony. Payu.pl prawdopodobnie również zawdzięcza swój sukces domain popularity.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Drastyczny spadek widzialności internetowych gigantów

Blisko rok po poprzedniej aktualizacji, zwanej „Pandą”, Google wprowadziło kolejny ważny algorytm – „Pingwin”. Zwierzak obniża widoczność w SERP dla witryn wypozycjonowanych nieetycznymi metodami. Karze może podlegać szereg działań niezgodnych z wytycznymi Google:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • stosowanie nienaturalnych linków z serwisów niskiej jakości (Google bardzo łatwo wychwytuje linki pochodzące z SWL (Systemu Wymiany Linków), który za nieduże pieniądze oferuje dużą liczbę hiperłączy, ale z witryn jakościowo słabych);
  • przeoptymalizowanie strony;
  • nienaturalne „napychanie” tekstów słowami kluczowymi;
  • powielanie treści z innych witryn itd.

Przykłady można znaleźć niemalże w każdej z badanych kategorii. Jednym z wielkich przegranych w tym roku jest domena Bzwbk.pl, systematycznie karana przez Google dramatycznym spadkiem widzialności. Serwis stracił wysoką pozycję w SERP w okresach od lutego do kwietnia i od sierpnia do października, czyli w sumie na około pół roku.

W wyniku filtru nałożonego w maju 2012 na Esky.pl, witryna została wyeliminowana z widzialności na okres kilku tygodni. Kara musiała być bardzo bolesna, bo portal znajdował się w filtrze przez cały czerwiec i lipiec, czyli w najgorętszym okresie urlopowym. Jednak firma odbudowała swoją pozycję w SERP i obecnie znów jest liderem w kategorii. Portal jest przykładem na korzystne dostosowanie się do zmian w Google poprzez wprowadzenie wielu praktyk jakościowych.

 Wielkim przegranym w kategorii Dostawa jedzenia online jest Szama.pl. Upadek po uderzeniu „Pingwina” zdaje się być zasłużony, ponieważ portal agresywnie promował frazy skonstruowane według stałego modelu „pizza nazwa miasta”.

 W kategorii Komputery i RTV/AGD mocny spadek zaliczyły portale Euro.com.pl i Neo24.pl. Witryna Euro.com.pl w lutym 2012 na cały miesiąc praktycznie zniknęła z wyników wyszukiwania. Było to wynikiem kary za linkowanie istotnych fraz typu „aparaty cyfrowe” z bardzo słabych jakościowo zapleczy i katalogów. Sklepowi udało się odbudować swoją pozycję.

 Ciekawym przypadkiem jest Kupbon.pl, który w krótkim czasie od wystartowania na początku 2012 roku osiągnął dużą widzialność w Google. W lipcu udało mu się prześcignąć starych graczy na tym rynku, np. www.gruper.pl. We wrześniu Kupbon niemal całkowicie zniknął z SERP. Powodem zarazem szybkiego sukcesu, jak i upadku było prawdopodobnie agresywne pozycjonowanie fraz „zakupy grupowe”, „Grupon”, „Groupon” itp., z setek domen i tysięcy linków ze słabych jakościowo zapleczy.

 W wyniku bezlitosnych kar „Pingwina”, chwilowe upadki zaliczyły również takie domeny jak Orange.pl, Play.pl, E-piotripawel.pl, iStore.pl.Po karach wynikających z update’u nowego algorytmu Google do tej pory nie podniósł się portal Eventim.pl, któremu odebrano ponad 80% widoczności. Podobny los spotkał Frisco.pl, Comperia.pl, Domzdrowia.pl, Avon.pl, Kupbon.pl, Wesave.pl.

Rok 2012 był dobrym czasem na przyjrzenie się działaniom SEO prowadzonym przez wspominane firmy i korporacje. Przyczyną wahań pozycji w SERP-ach była aktualizacja algorytmu w Google. Ukarane zostały głównie witryny charakteryzujące się nienaturalnym profilem linków; wypełnione treściami niskiej jakości, przeznaczonymi jedynie dla robotów wyszukiwarki, a nie dla użytkowników; korzystające z systemów wymiany linków (SWL) etc. Już teraz można zauważyć, że 2013 będzie rokiem zmian w podejściu firm zajmujących się SEO z ilościowego/szybkościowego na jakościowe.

Analiza opiera się o dane Searchmetrics, niemieckiej firmy zajmującej się statystykami SEO oraz badającej rankingi wyników wyszukiwania.

Tomasz Zamarlik, niedoszły lekarz, niespełniony ekonomista, informatyk i marketingowiec z powołania. Współwłaściciel Grupy Interaktywnej Brandoo, właściciel marki AdHelp, wcześniej na usługach takich firm jak home.pl czy G Data Software. Fascynujący się marketingiem strategicznym, naturalnie przyciągany przez świat public relations i media społecznościowe.