TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Czy media prawidłowo podpisują publikowane zdjęcia? Raport fotoprawo.pl

Redaktorzy portalu fotoprawo.pl stworzyli Raport podejmujący tematykę stanu podpisywania publikowanych zdjęć w mediach: „Poszukiwana, poszukiwany. Kto jest autorem opublikowanego zdjęcia?”. Jak wskazują wyniki, w poszczególnych tytułach nawet 100% publikowanych fotografii nie jest opatrzona...
O autorze
1 min czytania 2016-05-19

…adnotacją dotyczącą praw majątkowych i osobistych.

Raport opracowany przez redaktorów portalu fotoprawo.pl jest pierwszym kompleksowym materiałem podejmującym tematykę przestrzegania praw autorskich i pokrewnych w kontekście publikowanych zdjęć.

W dokumencie uwzględniono zarówno wyniki badań na temat stanu ogólnej wiedzy dotyczącej umiejętności podpisywania zdjęć wśród fotografów, jak i przedstawiono postawy oraz praktyki panujące wśród różnych grup związanych z obrotem komercyjnym fotografii – w tym mediów.

Jak wskazują statystyki, w poszczególnych tytułach online nawet 100% zdjęć nie jest opatrzonych adnotacją dot. praw majątkowych i/lub osobistych. W magazynach dla mężczyzn problem ten dotyczy aż 77% fotografii, w prasie kobiecej – około 48%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak wskazuje Wiktor Sobolewski z firmy Nikon Polska, koordynator projektu fotoprawo.pl, „wynika to ze wzrostu tempa życia, o podpisie zapomina się „z rozpędu”, jednak podpis dodaje wiarygodności i rzetelności informacji. Dlatego zdjęcie, zwłaszcza reporterskie, bez podpisu autora, nie powinno w ogóle istnieć w obrocie”.

Autorzy Raportu przyczyny wspomnianego stanu rzeczy upatrują także w niskiej wiedzy fotografów. Z wynika z zebranych danych, nawet 50% osób zawodowo zajmujących się fotografią nie wie, w jaki sposób prawidłowo podpisywać zdjęcia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W odpowiedzi na brak jednolitych standardów, w wyniku konsultacji środowiskowych, opracowano Instrukcję prawidłowego podpisywania fotografii. Założeniem powstania materiału, którego szeroka dystrybucja towarzyszy publikacji Raportu, jest edukacja i zwiększanie świadomości fotografów oraz redaktorów w obszarze wagi przestrzegania praw autorskich oraz pokrewnych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pełna treść Raportu dostępna jest na stronie.