Nauczanie poprzez granie – konferencja obalająca stereotyp gier jako „bezmyślnej rozrywki”

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Nauczanie poprzez granie – konferencja obalająca stereotyp gier jako „bezmyślnej rozrywki”

3 czerwca w warszawskiej Akademii Finansów i Biznesu Vistula odbyła się 2 edycja największej edukacyjnej konferencji o grach komputerowych „Nauczanie poprzez granie”. Wydarzenie dedykowane było wszystkim propagatorom edukacji poprzez zabawę: metodykom, nauczycielom, twórcom gier oraz uczniom.

Wszystkie osoby skupione wokół wydarzenia połączył jeden cel: przełamanie stereotypu gier jako „bezmyślnej rozrywki, która marnuje czas użytkowników”.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Od lat liczne badania, realizowane m.in. przez Games Learing Society wskazują na to, że gry mogą bardzo pozytywnie wpływać na rozwój poznawczy i uczenie się. Gracze dzięki swojej aktywności mogą lepiej posługiwać się językami, mieć lepszą koordynację, zwiększać swoją motywację, umiejętności myślenia strategicznego czy też liczenia. Jedna z popularniejszych na świecie gier, czyli Minecraft jest wykorzystywania w nauczaniu programowania i doskonaleniu matematycznych umiejętności. Powstała z resztą jej specjalna wersja – MinecraftEdu, która szczególnie dedykowana jest poszerzaniu edukacyjnych umiejętności.

Podczas konferencyjnych prelekcji głos zabrało wielu specjalistów związanych z obszarem nauczania poprzez granie, m. in. programiści i graficy z CI Games, którzy zachęcali do zaangażowania się w tworzenie gier komputerowych czy Justyna Płatek z Mindcloud, która opowiadała nauczaniu poprzez grę Minecraft. O wpływie gier komputerowych na zachowania twórcze opowiadał Ustatkowany Gracz, a DOJI Academy zaprezentowało sposób na edukację biznesową w formie gry kryminalnej o nazwie Coffe Noir.

W trakcie wydarzenia na uczestników czekało wiele atrakcji: mogli oni rozgrywać turnieje popularnych gier planszowych, czy też zapoznać się z ofertą edukacyjną Gimnazjum Filmowego oraz Liceum Kreacji Gier Wideo – jedynego w Polsce liceum z autorskim programem edukacji multimedialnej przy Warszawskiej Szkole Filmowej.

Podczas konferencji rozmawiano także o współczesnych trendach w nauczaniu, które przedstawiły Katarzyna Kowalik oraz Marta Kozak – Gołębiowska z AFiB Vistula. Jednym z nich jest z pewnością powolny, acz zauważalny rozwój gier edukacyjnych. – Pedagodzy i metodycy podkreślają, że tworzenie gier edukacyjnych nastawionych na przekazywanie wiedzy, ma w dobie tak dynamicznego rozwoju technologicznego duże znaczenie. Nad stworzeniem takiej gry pracują nie tylko delevoperzy, ale także dydaktycy, którzy otrzymując gotową fabułę gry, wplatają w nią w sposób niezauważalny i niewyczuwalny różne elementy edukacyjne. Jest to trudna sztuka, ale opłacalna - gra edukacyjna musi być przyjemna, sprawiać frajdę, dlatego grający wręcz nie odczuwa tego, że uczy się czegoś nowego i przyswaja wiedzę.

Jednym z twórców gier edukacyjnych, którzy zaprezentowali się na konferencji jest warszawskie studio developerskie SteamBytes, które zaprezentowało przedpremierowo nową grę „Reach For the Skies” będącą połączeniem gry zręcznościowej z edukacyjnym quizem – Konferencja „Nauczanie poprzez granie” to bardzo istotne wydarzenie zarówno dla branży gier jak i edukacyjnej. Połączenie gry i nauki kryje ze sobą ogromny potencjał, z którego mogą korzystać zarówno dzieci, jak i dorośli. Poprzez gry edukacyjne można w bardzo przyjemny sposób doskonalić umiejętności matematyczne, uczyć się flag krajów, anatomii czy języków – mówi Tomasz Mularczyk, twórca studia.

W ramach „Nauczania poprzez granie” odbyły się także dyskusje panelowe, warsztaty efektywnej nauki i wykorzystania gier w edukacji oraz spotkania z vlogerami m. in. z Pauliną Mikułą, polonistką i autorką kanału „Mówiąc Inaczej”.

Myślę, że nauczanie poprzez granie powinno pełnić w dydaktyce coraz ważniejszą rolę – mówi Paulina – To chyba najskuteczniejsza metoda przyswajania wiedzy, dlatego że nie wiąże się ze stresem, tylko z przyjemnością. Jeżeli dzieci się stresują, natychmiast włącza im się pewna blokada, przez co zniechęcają się do szkoły i do nauki, a my powinniśmy robić wszystko, by do tego nie dopuszczać.. Dzięki nauczaniu poprzez granie możemy spowodować, że uczniowie polubią chodzenie do szkoły i będą chętnie zdobywać wiedzę, a to w procesie edukacyjnym jest najważniejsze.

Katarzyna Kowalik, Lead Instructional Designer AFiB Vistula dodaje: Gry mają naprawdę ogromy potencjał edukacyjny. Już podczas pierwszej edycji naszej konferencji udowodniliśmy – co potwierdzili uczestnicy – że nauczanie poprzez granie jest możliwe i ma przed sobą przyszłość. Chcemy kontynuować propagowanie tej idei i zachęcać zarówno nauczycieli, rodziców jak i młodzież do wykorzystywania gier w kreatywnym, efektywnym, a przede wszystkim przyjemnym zdobywaniu wiedzy.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij