Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

E-commerce od A do Z: 8a.pl

E-commerce od A do Z: 8a.pl
W cyklu "E-commerce od A do Z" przedstawiamy 8a.pl, jeden z najprężniej działających e-sklepów w branży outdoorowej. O sklepie opowiada Piotr Czmoch, jego właściciel.
O autorze
4 min czytania 2013-01-17

Historia sklepu 8a.pl zaczęła się od wspinaczkowej pasji. Początkowo funkcjonował tylko sklep stacjonarny. Internetowy, będący niejako konsekwencją stworzenia stacjonarnej placówki, miał stanowić medium promocyjne. Jego celem było przyciąganie klientów i promowanie samej marki. Z czasem inicjatywa rozrosła się, a sklep 8a.pl stał się najprężniej działającym sklepem w branży outdoorowej.

Allegro

Nie korzystamy z tego kanału sprzedaży, ponieważ nie chcemy być anonimowym podmiotem, właściwie… „przepakowującym” jedynie towar. Zaistnienie wśród sprzedawców, którzy nie mają możliwości promowania siebie jako marki godnej zaufania, możliwe jest wyłącznie poprzez obniżenie ceny. Allegro to w naszej branży doskonałe miejsce na „wyprzedaż” towaru, ale nie na jego „sprzedaż”. Liczba zakupionych produktów nie może rekompensować utraty rozsądnej marży – szczególnie w sytuacji, gdy jedna „udana” oferta musi pokryć koszt wystawienia kolejnych, z których być może nie sprzeda się ani jedna sztuka. Zawsze może przecież znaleźć się użytkownik, który przebije naszą ofertę. Niestety sprzedawcy w sferze Allegro nie wyróżniają się lepszym lub gorszym towarem, uczciwością lub jej brakiem. Tu podział jest jeden: tańszy sprzedawca przeciwko droższemu.

Blogosfera

Nie wspieramy żadnych blogerów, ponieważ blogosfera w outdoorze i wspinaczce praktycznie nie istnieje. Może to trochę zaskakiwać – w końcu tematów do ciekawych wpisów nie powinno nigdy zabraknąć… Nasi klienci wolą chyba jednak spędzić czas aktywniej niż przed klawiaturą… 😉 Ciekawe jest to, że wszelkie próby zachęcania wspinaczy (przez magazyny i portale branżowe) do pisania blogów kończyły się po 2- 3 poczytnych wpisach. Taki charakter ma ta społeczność. Wyczyn sportowy lubi skromność, a zmierzenie się z własnymi możliwościami to nie to samo, co promowanie nowej kolekcji ubrań na blogu.

Dużo większą rolę odgrywają fora tematyczne, gdzie użytkownicy prowadzą dialog i wymieniają się doświadczeniem. Tam jednak promocyjne działania sklepu internetowego nie są mile widziane. Oczywiście wspieramy sportowców, cieszymy się, gdy nasza marka zaistnieje przy okazji newsów związanych z ich dokonaniami i sukcesami, nie oczekujemy jednak istnienia „na siłę”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Cross-marketing

Akcje cross-marketingowe prowadzimy dość często. Czasami współpracujemy na tym polu z naszymi partnerami, np. Adventure24, a także markami outdoorowymi i turystycznymi – The North Face, Salewa, Gore Tex. Nasi dostawcy mają ten sam cel co my, dlatego też nie chcemy dublować się w swoich budżetach reklamowych. Wspólne działania dają większe możliwości. Wymagają jednak sporej dawki wzajemnego zaufania odnośnie sensowności tych działań.

Darmowa dostawa

W tym roku po raz pierwszy wzięliśmy udział w Dniu Darmowej Dostawy organizowanym przez ekomercyjnie.pl. To ciekawa inicjatywa, dlatego my również postanowiliśmy się do niej przyłączyć i sprawdzić jej efekty. Istotne jest jednak to, że darmową wysyłkę oferujemy przez cały rok – przy stosunkowo niskim progu wartości zamówienia. Wiemy, że dla klientów możliwość darmowej lub bardzo taniej dostawy jest naprawdę ważna.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

E-mail marketing

Nasza baza mailingowa jest bardzo rozbudowana. W dużym stopniu wykorzystujemy możliwości personalizacji i targetowania jej. W zakresie pełnej obsługi działań e-mail marketingowych korzystamy z usług firmy mailPro. W ramach współpracy zajmuje się ona optymalizacją i wszelkimi działaniami z zakresu zarządzania i rozbudową bazy, a także pełną obsługą wysyłek newsletterów. MailPro prowadzi działania polegające na pozyskiwaniu nowych adresów, dokonuje analizy skuteczności prowadzonych akcji e-mailingowych wspierających sprzedaż w sklepie internetowym. W zakresie działań e-mail marketingowych korzystamy wyłącznie z naszych baz danych, w których maile pozyskiwane są bezpośrednio od użytkowników.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Facebook

Facebook to dla nas bardzo ważne narzędzie, traktujemy je przede wszystkim jako miejsce szybkiego kontaktu z klientami, a także sposób na poszerzanie zasięgu naszych ofert i akcji promocyjnych. Nie zapominamy też o integracji społeczności osób zainteresowanych outdoorem. Takie podejście świetnie się sprawdza – mierząc na bieżąco działania widzimy, że dużo osób nie tylko wchodzi do sklepu, ale i kupuje produkty pojawiające się na naszym profilu. Wiemy, że użytkownicy szukają w Facebooku również rozrywki, dlatego co jakiś czas organizujemy konkursy przygotowane tak, by przyciągać nowych pasjonatów, potencjalnych klientów sklepu internetowego. Dzięki tego typu akcjom stale powiększamy liczbę fanów, a co za tym idzie – zasięg i poziom interakcji z nimi. Od początku działań w social media współpracujemy w tym zakresie z SocialUp! marką Positive Power zajmującą się komunikacją w mediach społecznościowych.


Groupon i inne serwisy zakupów grupowych

Nie korzystamy z tego rodzaju serwisów, ponieważ sprzedawane przez nas towary to produkty wysokiej jakości, które nie spełniają założeń charakterystycznych dla sprzedaży grupowej. Serwisy tego typu zdają się lepiej pasować do usługodawców niż do sprzedawców towarów – szczególnie tych towarów, których nie wymienia się z dużą częstotliwością.

Klienci

Nasi klienci to turyści i wspinacze – osoby aktywne fizycznie, posiadające pasje i z reguły plany wyjazdowe na rok do przodu. Raczej mężczyźni, ale także kobiety, pracujący, ale też uczący się. Zdecydowanie: wykształceni i wymagający. Często potrafią nas zaskoczyć. 😉 Staramy się z góry przewidzieć wszelkie pytania klientów i odpowiedzieć na nie w opisie towarów, regulaminie itp. Chętnie rozwiewamy wszelkie wątpliwości za pomocą telefonu, maila, chatu czy wiadomości na Facebooku. Zwroty przyjmujemy bez obaw, reklamacje zdarzają się, ale nie stanowią wielkiego obciążenia.

Lojalnościowe programy

Nie mamy stałego programu lojalnościowego, ale nasi klienci uczestniczą w przygotowywanych przez nas promocjach i organizowanych w portalach społecznościowych konkursach.

Mobile

Posiadamy mobilną wersję strony naszego sklepu. Obecnie razem z firmą obsługującą kompleksowo nasz sklep, pracujemy nad przygotowaniem ciekawej, sprzedażowej aplikacji mobilnej. O tym już wkrótce na pewno poinformujemy dokładniej. Teraz nie chcielibyśmy jednak zdradzać szczegółów dotyczących realizowanego aktualnie projektu.

Niestandardowe akcje

Naszą stałą akcją promocyjną są „dzikie piątki” (w wybrane piątki wszystkie sprzedawane przez nas produkty można kupić z rabatem) oraz duże, okresowe wyprzedaże produktowe. 
Tradycją jest także to, że co roku organizujemy świąteczne konkursy na Facebooku, w czym wspiera nas firma Positive Power. Współpracujemy z nią w zakresie kompleksowej obsługi wizerunku naszej marki w sieci i wszelkiego rodzaju rozwiązań sprzedażowych.

Oferta

Nasza oferta produktowa nie jest nadmiernie rozbudowana, obecnie liczy około 3,5 tys. produktów. Wszystko, co oferujemy klientom mamy fizycznie dostępne w naszym magazynie. Samodzielnie dbamy także o profesjonalne opisy naszych produktów, dlatego tworzymy je indywidualnie. Posiadamy także studio fotograficzne, w którym sami wykonujemy zdjęcia asortymentu. Istotna jest dla nas opinia naszych klientów, dlatego zawsze zachęcamy ich do wyrażenia swojego zdania na temat zakupionych produktów.

Programy partnerskie

Nie uczestniczymy w żadnym programie partnerskim.

SEO/SEM

Prócz aktywnych działań prosprzedażowych prowadzimy także działania z zakresu SEO/SEM, regularnie prowadzimy kampanie remarketingowe oraz adwords. Korzystamy również z profesjonalnych usług w zakresie przygotowania strategii pozycjonowania i działań w wyszukiwarkach internetowych wraz z zespołem Invisio.

Up-selling i cross-selling

Stosujemy tego rodzaju działania, chociażby proponując i sprzedając klientom produkty w specjalnie przygotowanych zestawach produktowych, oferując towary podobne i komplementarne do przeglądanych i zakupionych przez klientów. Tym sposobem skracamy im czas poszukiwania odpowiednich produktów.

Wideo i YouTube

Posiadamy swój kanał w portalu YouTube, na którym prezentujemy recenzje sprzętu outdoorowego i porady znanego Himalaisty, Tomasza Kobielskiego. Za pośrednictwem wskazówek ekspertów pomagamy klientom dokonać odpowiedniego wyboru przy zakupie sprzętu.