TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Po czym rozpoznać kreatywnego copywritera?

Po czym rozpoznać kreatywnego copywritera?
Według Słownika Języka Polskiego PWN, copywriter to osoba, która przygotowuje teksty do reklam i ogłoszeń. I choć brzmi to całkiem prosto, a sama praca wydaje się nieskomplikowana, to jednak za tekstami często kryją się godziny spędzone na tworzeniu, analizowaniu i odrzucaniu pomysłów...
O autorze
2 min czytania 2016-06-17

…na efektywny (i efektowny) przekaz! Dobry copywriter to… No właśnie – po czym go poznać?

1. Potrafi poradzić sobie z różnymi tematami

Copywriterka, która z zapałem śledzi każdy pokaz mody i czujnym okiem wyłapuje nowe trendy, z pewnością doskonale poradzi sobie z tekstami dla przedsiębiorstwa odzieżowego. Z kolei dla copywritera, który pasjonuje się samochodami, zleceniem idealnym będzie opis warsztatu samochodowego. Co jednak zrobić w sytuacji, w której owej copywriterce przychodzi pisać o drukarkach 3D, a copywriterowi – o tematach urodowych? To nie powinno Cię martwić, bowiem w tym zawodzie umiejętność wyszukania informacji z każdej dziedziny to absolutna podstawa. Sumienny research polega na sprawdzeniu treści pochodzących z różnych źródeł i wyeliminowaniu niuansów, które nie znajdują potwierdzenia. Właśnie dlatego podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto poprosić kandydata o to, aby napisał krótki tekst na temat, w którym… nie do końca się odnajduje!

2. Myśli twórczo!

Kolejna podstawowa cecha copywritera – kreatywność. Aby stworzyć tekst, należy najpierw mieć na niego pomysł. Właśnie dlatego niezwykle istotna jest umiejętność znajdowania nowych rozwiązań, bowiem często zdarza się, że copywriter dostaje zlecenia o podobnej tematyce. Aby wybrnąć z takiej sytuacji, niezbędne będzie odnalezienie sposobu na odmienne potraktowanie problemu. Kreatywność, ale i umiejętność myślenia przez analogię i zdolność tworzenia metafor pozwalają na swobodne podejmowanie każdego zlecenia.

3. Zna podstawy marketingu

Czy kiedykolwiek pisaliście lub czytaliście pracę naukową? Jeśli tak, to z pewnością potraficie precyzyjnie wskazać różnice pomiędzy tekstami merytorycznymi i marketingowymi. Podczas wyboru copywritera nie warto zatem kierować się jedynie ilością publikacji czy doświadczeniem pisarskim. Teksty naukowe charakteryzują się zupełnie inną specyfiką przekazu niż materiały promocyjne i reklamowe. Właśnie dlatego może okazać się, że doświadczony literat wcale nie będzie dobrym copywriterem!

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

4. Jego atrybut to słownik języka polskiego

To dość humorystyczne potraktowanie tematu, ale nie ma żadnych wątpliwości – copywriter powinien doskonale posługiwać się językiem polskim, który wcale nie należy do najłatwiejszych. Zasady ortografii i interpunkcji to jedno. Znacznie ważniejsze natomiast jest budowanie zdań prawidłowych pod względem składni i gramatyki. Program komputerowy, w którym tworzony jest tekst, zazwyczaj trafnie wskazuje ewentualne literówki, brakujące przecinki czy błędy ortograficzne. Cała reszta w rękach copywritera – także dopasowanie specyfiki komunikatu do grupy docelowej. Innym językiem porozumiewamy się z młodzieżą zainteresowaną grami komputerowymi, a innym z osobami w podeszłym wieku.

5. Rozumie i czuje

Empatia – to słowo kluczowe. Jeśli mówimy o copywriterach, których zadaniem jest tworzenie treści kreatywnych, haseł reklamowych, tzw. claimów, sloganów, tekstów promocyjnych, artykułów sponsorowanych i wielu innych przekazów wychodzących poza standardowe opisy produktów czy przedsiębiorstw, osoby te powinny posiadać umiejętność zrozumienia drugiego człowieka, a więc grupy docelowej, do której ma trafić komunikat. Aby stworzyć efektywny przekaz, niezbędne będzie przewidzenie, w jaki sposób zareagują na niego odbiorcy i najważniejsze – czy odpowiednio go zrozumieją.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

6. Odpowiada na maile!

Maile, telefony, komunikatory – niezależnie od tego, jaką formę kontaktu wyznaczycie, solidny copywriter będzie na bieżąco odpowiadać na Twoje wiadomości. W specyfice branży leży bowiem częsta zmiana szczegółów lub całych zamówień. Copywriter powinien zatem być przygotowany na nagłą modyfikację tematu lub poszerzenie go o dodatkowy zakres. Co ciekawe, sprawne odpowiadanie na wiadomości może być także dowodem… terminowości! Jeśli specjalista nie zaniedbuje skrzynki, to jest wysoce prawdopodobne, że równie dobrze zadba o przesłanie zlecenia zgodnie z deadlinem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

7. Pyta, kiedy nie wie

Wydawać by się mogło, że copywriter, który zadaje mnóstwo pytań, jest absolutnym laikiem i nie wie, jak podejść do tematu. W rzeczywistości jednak takie podejście – chęć doprecyzowania, co powinno znaleźć się w tworzonym przekazie – sprawia, że copywriter lepiej poznaje dany obszar. Wszystko po to, aby wykonana przez niego praca w pełni usatysfakcjonowała nie tylko zleceniodawcę, ale także odbiorców.

Kreatywny copywriter to nie tylko specjalista z głową pełną pomysłów. Obok tej cechy powinno pojawić się kilka innych, które pomogą mu osiągnąć sukces. Zgadzasz się z powyższymi kryteriami? Jaki, według Ciebie, powinien być dobry copywriter? Podziel się opinią w komentarzu.


Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE