Po czym rozpoznać kreatywnego copywritera?

Po czym rozpoznać kreatywnego copywritera?
Według Słownika Języka Polskiego PWN, copywriter to osoba, która przygotowuje teksty do reklam i ogłoszeń. I choć brzmi to całkiem prosto, a sama praca wydaje się nieskomplikowana, to jednak za tekstami często kryją się godziny spędzone na tworzeniu, analizowaniu i odrzucaniu pomysłów...
O autorze
2 min czytania 2016-06-17

…na efektywny (i efektowny) przekaz! Dobry copywriter to… No właśnie – po czym go poznać?

1. Potrafi poradzić sobie z różnymi tematami

Copywriterka, która z zapałem śledzi każdy pokaz mody i czujnym okiem wyłapuje nowe trendy, z pewnością doskonale poradzi sobie z tekstami dla przedsiębiorstwa odzieżowego. Z kolei dla copywritera, który pasjonuje się samochodami, zleceniem idealnym będzie opis warsztatu samochodowego. Co jednak zrobić w sytuacji, w której owej copywriterce przychodzi pisać o drukarkach 3D, a copywriterowi – o tematach urodowych? To nie powinno Cię martwić, bowiem w tym zawodzie umiejętność wyszukania informacji z każdej dziedziny to absolutna podstawa. Sumienny research polega na sprawdzeniu treści pochodzących z różnych źródeł i wyeliminowaniu niuansów, które nie znajdują potwierdzenia. Właśnie dlatego podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto poprosić kandydata o to, aby napisał krótki tekst na temat, w którym… nie do końca się odnajduje!

2. Myśli twórczo!

Kolejna podstawowa cecha copywritera – kreatywność. Aby stworzyć tekst, należy najpierw mieć na niego pomysł. Właśnie dlatego niezwykle istotna jest umiejętność znajdowania nowych rozwiązań, bowiem często zdarza się, że copywriter dostaje zlecenia o podobnej tematyce. Aby wybrnąć z takiej sytuacji, niezbędne będzie odnalezienie sposobu na odmienne potraktowanie problemu. Kreatywność, ale i umiejętność myślenia przez analogię i zdolność tworzenia metafor pozwalają na swobodne podejmowanie każdego zlecenia.

3. Zna podstawy marketingu

Czy kiedykolwiek pisaliście lub czytaliście pracę naukową? Jeśli tak, to z pewnością potraficie precyzyjnie wskazać różnice pomiędzy tekstami merytorycznymi i marketingowymi. Podczas wyboru copywritera nie warto zatem kierować się jedynie ilością publikacji czy doświadczeniem pisarskim. Teksty naukowe charakteryzują się zupełnie inną specyfiką przekazu niż materiały promocyjne i reklamowe. Właśnie dlatego może okazać się, że doświadczony literat wcale nie będzie dobrym copywriterem!

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

4. Jego atrybut to słownik języka polskiego

To dość humorystyczne potraktowanie tematu, ale nie ma żadnych wątpliwości – copywriter powinien doskonale posługiwać się językiem polskim, który wcale nie należy do najłatwiejszych. Zasady ortografii i interpunkcji to jedno. Znacznie ważniejsze natomiast jest budowanie zdań prawidłowych pod względem składni i gramatyki. Program komputerowy, w którym tworzony jest tekst, zazwyczaj trafnie wskazuje ewentualne literówki, brakujące przecinki czy błędy ortograficzne. Cała reszta w rękach copywritera – także dopasowanie specyfiki komunikatu do grupy docelowej. Innym językiem porozumiewamy się z młodzieżą zainteresowaną grami komputerowymi, a innym z osobami w podeszłym wieku.

5. Rozumie i czuje

Empatia – to słowo kluczowe. Jeśli mówimy o copywriterach, których zadaniem jest tworzenie treści kreatywnych, haseł reklamowych, tzw. claimów, sloganów, tekstów promocyjnych, artykułów sponsorowanych i wielu innych przekazów wychodzących poza standardowe opisy produktów czy przedsiębiorstw, osoby te powinny posiadać umiejętność zrozumienia drugiego człowieka, a więc grupy docelowej, do której ma trafić komunikat. Aby stworzyć efektywny przekaz, niezbędne będzie przewidzenie, w jaki sposób zareagują na niego odbiorcy i najważniejsze – czy odpowiednio go zrozumieją.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

6. Odpowiada na maile!

Maile, telefony, komunikatory – niezależnie od tego, jaką formę kontaktu wyznaczycie, solidny copywriter będzie na bieżąco odpowiadać na Twoje wiadomości. W specyfice branży leży bowiem częsta zmiana szczegółów lub całych zamówień. Copywriter powinien zatem być przygotowany na nagłą modyfikację tematu lub poszerzenie go o dodatkowy zakres. Co ciekawe, sprawne odpowiadanie na wiadomości może być także dowodem… terminowości! Jeśli specjalista nie zaniedbuje skrzynki, to jest wysoce prawdopodobne, że równie dobrze zadba o przesłanie zlecenia zgodnie z deadlinem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

7. Pyta, kiedy nie wie

Wydawać by się mogło, że copywriter, który zadaje mnóstwo pytań, jest absolutnym laikiem i nie wie, jak podejść do tematu. W rzeczywistości jednak takie podejście – chęć doprecyzowania, co powinno znaleźć się w tworzonym przekazie – sprawia, że copywriter lepiej poznaje dany obszar. Wszystko po to, aby wykonana przez niego praca w pełni usatysfakcjonowała nie tylko zleceniodawcę, ale także odbiorców.

Kreatywny copywriter to nie tylko specjalista z głową pełną pomysłów. Obok tej cechy powinno pojawić się kilka innych, które pomogą mu osiągnąć sukces. Zgadzasz się z powyższymi kryteriami? Jaki, według Ciebie, powinien być dobry copywriter? Podziel się opinią w komentarzu.


Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE