Cena nie ma znaczenia - jak robią to sklepy koszulkowe?

Cena nie ma znaczenia - jak robią to sklepy koszulkowe?

Mało jest obszarów rynkowych tak zagospodarowanych jak segment internetowej sprzedaży koszulek. Chodzi tu zarówno o nasycenie pod względem ilości asortymentu czy zróżnicowanie na poziomie cen i jakości. W takim razie jak to możliwe, że powstają kolejne marki, które odnoszą sukcesy na rynku?

grafika: fotolia.pl

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

W książce „Coś za Coś” Kevin Maney opisuje dylemat sprzedawców i projektujących produkty. Muszą wybrać czy ich produkty będą kochane za swoją jakość czy za to, że są potrzebne – a co za tym idzie – dostępne. Wybór jest konieczny, bo gdy gonimy miraż super dostępności i super jakości powstaje artykuł umasowiony, średni i dla nikogo - nie da się stworzyć towaru, który byłby jednocześnie dostępny i luksusowy. Co trafne, jakość rozumiana jest tu jako pełnia przeżyć związanych z korzystaniem produktu, a dostępność jako łatwość zdobycia danej rzeczy. Stoi to w kontrze do potocznego pojmowania tych pojęć w Polsce, gdzie jakość to trwałość i bezawaryjność, a dostępność to cena. Jak do tej teorii ma się rynek T-shirtów sprzedawanych w Internecie?

Dostępność t-shirtów

Jedno jest pewne. W koszulkowym e-commerce nie da się utrzymać, będąc tylko „potrzebnym”. Sprzedaż internetowa to opcja, która przegrywa w oczach klientów, którzy kupują jedynie po to, aby się odziać. Ci klienci zapłacą minimalne pieniądze na pobliskim targu lub w second-handach, które są znane, tanie, blisko domu i dają możliwość dotknięcia towaru przed zakupem. Na tym polu e-commerce wygrać nie może. Dlatego koszulkowe sklepy internetowe są skazane na konkurowanie jakością. W kwestii dostępności wystarczy sprawna obsługa klienta oraz użyteczny sklep internetowy.

Koszulki najwyższej jakości

Jak sprzedać koszulkę, która kosztuje 50, 100 i więcej złotych? Jak dowieźć klientowi doświadczenie użytkownika, które sprawi, że będzie chciał kupować kolejne koszulki? Wg powszechnego mniemania im droższa koszulka, tym lepszy materiał, ciekawsza metka i wzór, mniej spierający się kolor i nadruk. Nic bardziej mylnego – to nie wystarczy, żeby sprzedać koszulkę drogo. Parametry takie jak dobry materiał są bardzo łatwe do powielenia. Nie nadają się do tworzenia trwałej przewagi konkurencyjnej, szczególnie jeśli mamy ambicje wykraczające poza polskie podwórko. Trzeba konkurować designem, marketingiem, pomysłem na markę. Ale i tutaj nie wystarczy powielenie mema, który zna tylko publika kwejka. Potrzeba jak wody: dobrego konceptu, przemyślanej strategii, zintegrowanego, odważnego PR i wysokiego poziomu obsługi klienta oraz logistyki. Dzięki temu można stworzyć silną markę, która pozwoli się nam odróżnić od innych i przyciągać klientów, którzy będą chcieli się u nas ubrać więcej niż jeden raz. W przypadku nieco większych budżetów można bawić się w wyróżniki technologiczne takie jak wirtualne przymierzalnie, wyszukane programy lojalnościowe, showroomy w sklepach stacjonarnych czy inne wyróżniki tego typu. Na dziś jednak jest to w polskim biznesie koszulkowym pieśń przyszłości. W praktyce po osiągnięciu pewnej liczby sprzedanych koszulek każdy klient stanowi ruchomą outdoorową reklamę po prostu dzięki noszeniu koszulki na co dzień czy wrzucaniu zdjęć na Facebooka etc. Jeśli koszulki są ładne, znajomi sami będą pytać “gdzie kupiłeś?”.

Jak to robią najlepsi na polskim rynku?

Na design i zabawę słowem postawiło już w 2002 roku chrum.com. Koszulki projektują uznani designerzy tacy jak Ewa Cieniak i Bartek Nowakowski (założyciele firmy) oraz m.in. Przemek Trust Truścinski, Jakub Rebelka, Tomek Lew Leśniak czy Jan Kallwejt. T-shirty są prezentowane na wystawach designu, noszone przez celebrytów takich jak Kuba Wojewódzki.

Na analogiczne wartości, z podobnym powodzeniem wydaje się stawiać m.in. Pan tu nie stał, który sprzedaje dodatkowo czapki, akcesoria a nawet designerskie krzesła.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij