Zmiany na rynku pracy dotyczą nie tylko wymagań względem potencjalnych pracowników, lecz także oczekiwań tychże względem firm, które miałyby ich zatrudnić. Z raportu Brain Embassy dotyczącego preferencji Polaków względem miejsca pracy (w 2017 r.) wynika, że ponad połowa Polaków chętnie zmieniłaby przestrzeń, w której wykonuje swoje obowiązki zawodowe. Najliczniejszą grupą deklarującą chęć zmiany okazały się osoby między 25. a 40. rokiem życia (64 proc.). Warto zauważyć, że aż 77 proc. respondentów wskazało uporządkowane biurko z odpowiednim wyposażeniem spełniające kryteria ergonomii jako stanowisko pracy najbardziej do nich pasujące. Co ciekawe, wykazano również, że aż 42 proc. badanych zalicza się do grupy zwolenników Nowoczesnego Modelu Pracy – osoby te cenią elastyczne godziny pracy i swobodę w decydowaniu, gdzie i jak długo będą danego dnia wykonywać swoje obowiązki. Zauważalne jest tym samym stopniowe zacieranie się granicy między życiem zawodowym a prywatnym pracowników młodszych. Z tego względu dostosowanie przestrzeni biurowej do potrzeb osób zatrudnionych staje się coraz ważniejsze.
Na czym polega koncepcja Activity Based Workplace?
Wysokość pensji i wizja awansu przestają być w oczach pracowników jedynym kryterium świadczącym o atrakcyjności miejsca zatrudnienia. Z raportu „Młodzi na rynku pracy” dowiadujemy się, że dla 55 proc. przedstawicieli pokolenia Y, czyli osób urodzonych między rokiem 1980 a 2000, kwestie finansowe znajdują się dopiero na czwartym miejscu wśród ich zawodowych priorytetów. Eksperci zauważają przy tym, że do roku 2025 pokolenie to będzie stanowiło 75 proc. siły roboczej. Dla jego przedstawicieli, jak i dla następującego po nim pokolenia Z, dużo większe znaczenie ma samo miejsce pracy, czyli to, czy będzie sprzyjało ono ich działalności twórczej. Badania potwierdzają, że już teraz 80 proc. kandydatów przed podpisaniem umowy chciałoby zobaczyć swoje przyszłe stanowisko pracy.
Zobacz również
Koncepcja Activity Based Workplace jest odpowiedzią na zmiany, jakie w środowisku pracy zachodzą. Zgodnie z nią przestrzeń biurowa to narzędzie do efektywnego zarządzania zespołem, pozwalające realizować dowolne zadanie, bez względu na to, co i w jaki sposób robimy. Zadaniem biura jest oferowanie pracownikom wielu rodzajów przestrzeni, co w rezultacie prowadzić ma do zwiększenia ich efektywności i kreatywności. Nowoczesne biuro ma być elastyczne, maksymalnie dostosowane do potrzeb pracujących w nim ludzi. „Ile czasu poświęcamy codziennie na spotkania, rozmowy telefoniczne, pracę indywidualną? Jak istotna jest w naszej branży praca kreatywna, zespołowa, w skupieniu? W jaki sposób chcemy regenerować siły?” – to pytania, na które musimy sobie obecnie odpowiedzieć, aranżując przestrzeń biurową.
Ergonomia miejsca pracy sprzyja kreatywności
Blisko 40 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez Kantar TNS Polska twierdzi, że przy biurku spędza codziennie od pięciu do siedmiu godzin. Koncepcja Activity Based Workplace związana jest z kolei z elastycznym modelem pracy, w którym pracownik w ciągu dnia wielokrotnie zmienia pozycję i sposób wykonywania powierzonego mu zadania. Źle dopasowane stanowisko pracy prowadzi do szybszego zmęczenia organizmu, spadku koncentracji, a co za tym idzie, również spadku kreatywności i efektywności. Z tego względu ogromne znaczenie przy projektowaniu biura ma ergonomia stanowiska pracy. Odpowiedzią na potrzeby pracowników i po części też pracodawców są ergonomiczne biurka z elektryczną regulacją wysokości, dostępne między innymi w ofercie firmy AJ Produkty. Pozwalają one na wygodną zmianę pozycji pracy z siedzącej na stojącą, skutecznie poprawiając samopoczucie, a jednocześnie odciążając mięśnie. Biurka te posiadają rozległy zakres regulacji wysokości (640-1290 mm), zapewniając funkcjonalność i sprawiając, że z łatwością można je dopasować do wzrostu i preferencji użytkownika.
Przestrzeń dla wielu pokoleń?
To, z jakiego jesteśmy pokolenia i z jakimi zadaniami się mierzymy, w znacznym stopniu wpływa na to, w jaki sposób wykonujemy naszą pracę. Nowoczesne biuro ma być miejscem wychodzącym na przeciw potrzebom i odpowiadającym preferencjom pracowników różnych grup wiekowych. Ma także dysponować zarówno przestrzenią do pracy siedzącej, wymagającej skupienia i koncentracji, jak i przestrzenią pracy zespołowej, dynamicznej i kreatywnej wymiany myśli, uwag, koncepcji. Musi również posiadać odpowiednią strefę relaksu, pozwalającą zregenerować siły w ciągu dnia, a jednocześnie umożliwiającą integrację pracowników.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Cel koncepcji Activity Based Workplace stanowi maksymalne wykorzystanie potencjału drzemiącego w zespole pracowników. Nowoczesne biuro musi być zatem miejscem dostosowanym do różnych wzorców pracy, co w efekcie doprowadzi do zwiększenia efektywności osób zatrudnionych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing