W minionych latach globalny rynek reklamowy rósł od czasu kryzysu finansowego w 2009 r. średnio o 4,5% rocznie. Na podstawie badań dentsu – AdSpend 2021 – przeprowadzonych na 13 najważniejszych rynkach reklamowych z całego świata, w II kwartale 2021 r. spodziewany jest znaczny wzrost wydatków reklamowych – w porównaniu z 2020 rokiem.
– Prognozy na rok 2021 są bardzo obiecujące – globalnie wydatki na reklamę online mają wzrosnąć o 10% i po raz pierwszy ma zostać przekroczony 50% udział digitalu w torcie reklamowym. Będzie to historyczny moment dla medium, które przez dekadę prawie czterokrotnie zwiększyło partycypację w budżetach marketerów. Kluczowymi czynnikami wspomnianego wzrostu będą: social, search i wideo, których bezapelacyjnie rozwój przyspieszył COVID-19 – mówi Patrycja Kościołowska, digital strategy manager, iProspect (dentsu Polska).
Zobacz również
Podczas, gdy I kwartał 2021 r. wzrośnie o 2% (w porównaniu rok do roku), to w II kwartale wydatki reklamowe wzrosną do 13% – w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r., kiedy w wielu krajach wszedł w życie lockdown lub obostrzenia związane z pandemią.
Poza zmianami w wysokości wydatków, zauważalnie poszerza się rozumienie przez marketerów i odbiorców różnorodnych platform, także tych do niedawna zupełnie niepostrzeganych jako kanały sprzedaży.
– Na naszych oczach social staje się platformą zakupową, na której m.in. coraz popularniejsze stają się zakupy w trakcie transmisji live, czy zakupy niemal bezpośrednio z poziomu Instagrama. Facebook ogłosił także uruchomieniu platformy Facebook Shops, która zastąpi dotychczasowe rozwiązania oferowane przez Marketplace i umożliwi małemu przedsiębiorcy otwarcie na FB i IG własnego sklepu internetowego. Pandemia wpłynęła także na wzrost wydatków na reklamę typu Paid Search. Jest to wynikiem zmian w zachowaniach konsumentów i ich naturalnym zwiększeniem zapytań o produkty, które dotychczas były dostępne tylko/także w sklepach stacjonarnych. Warto zaznaczyć, że wyszukiwarka jest niezmiennie w top3 źródeł informacji wykorzystywanych przy e-zakupach, jednocześnie stanowi jeden z najefektywniejszych kanałów digital. Za to wideo online zyskało na popularności i nadal będzie zyskiwać wraz z przedłużającą się pandemią. Zdalna praca i nauczanie spowodowały wzrost zainteresowania streamingiem, zarówno pod kątem korzystania z serwisów (np. Netflix, HBO GO), jak i transmisji live w social mediach – dodaje Kościołowska.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Pobierz raport Ad Spend 2021, aby dowiedzieć się więcej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing