Głównym założeniem projektu ustawy było wprowadzenie jednolitej ceny na nowości wydawnicze, która obowiązywałaby przez okres 12 miesięcy od ich debiutu na rynku. Celem było zbudowanie poparcia dla ustawy wśród decydentów oraz w społeczeństwie, które z powodu braku pełnej wiedzy upatrywało w niej jedynie końca promocji na książki.
Zespół H+K Strategies stanął przed wyzwaniem, jak wyjaśnić zawiłości regulacji prawnej, którą wielu utożsamia z końcem niskich cen książek oraz jak wytłumaczyć społeczeństwu i decydentom (posłom na Sejm) benefity płynące z przyjęcia ustawy, na wprowadzeniu której – według analiz PIK – skorzystaliby wydawcy, księgarze, autorzy oraz sami czytelnicy.
Zobacz również
Podczas realizacji akcji #Ocalksiazki eksperci z H+K Strategies postawili na aktywną obecność w mediach społecznościowych oraz wykorzystanie efektu wpływu społecznego znanych osobistości i tzw. influencerów. Wraz z zespołem PIK zaangażowali m.in. polskich pisarzy współczesnych, blogerów i osobowości telewizji.
Uruchomiony został dedykowany fanpage na Facebooku, na którym pojawiały się treści informujące o celach Ustawy o książce, materiały budujące społeczność osób kochających książki i posty z cyklu „Magiczne księgarnie”, przedstawiające najciekawsze miejsca, w których można zaopatrzyć się w lektury. Głos zabrali też sami wielcy autorzy, którzy w postach nawoływali do ocalenia ich bohaterów literackich – np. Adam Mickiewicz: „Proszę, ocal Wallenroda! Tyle przeszedł. Po co mu więcej?”. Powstała strona ocalksiazki.com, gdzie zgromadzone zostały główne założenia kampanii i opis prowadzonych w jej ramach działań. Na koncie na Twitterze relacjonowano na żywo debatę na temat ustawy w Sejmie RP, jej pierwsze czytanie oraz posiedzenia sejmowej podkomisji. W kluczowych momentach legislacyjnych, dzięki szerokozasięgowym materiałom w internecie, dyskusja nie słabła.
Wysiłki organizatorów zostały zwieńczone wniesieniem ustawy pod obrady Sejmu, co miało miejsce 5 sierpnia 2015 roku. W ciągu czterech miesięcy pracy nad kampanią w mediach pojawiło się ponad 590 publikacji na temat Ustawy o książce, których wydźwięk był w 90% pozytywny lub neutralny. Fanpage akcji na Facebooku zdobył blisko 20 tys. fanów, angażując ponad 35 tys. użytkowników i osiągając prawie 1 mln wyświetleń. Profil na Twitterze śledziły 63 osoby – dziennikarze, blogerzy i posłowie z KKiŚP.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Akcja #Ocalksiazki została już nagrodzona dwoma Złotymi Spinaczami w 13. edycji konkursu w kategoriach Public Affairs i Lobbying oraz Kultura i Media. Na gali Digital Communication Award projekt powalczy o statuetkę w kategorii Public Affairs. Zespół H+K Strategies zaprezentuje kampanię przed jury konkursu w Berlinie 29 września. Wyniki zostaną ogłoszone tego samego dnia w berlińskim Kino Internati.
Słuchaj podcastu NowyMarketing