Certyfikowane Agencje Google Partners – trochę teorii
Wiele lat temu Google uruchomiło program Google Partners umożliwiający agencjom, które spełniają określone wymogi dołączenie do tego pseudo-elitarnego grona. Istnieje kilka warunków uzyskania certyfikacji:
- minimum jedna osoba w agencji musi uzyskać certyfikat AdWords, czyli zdać egzamin „podstawy reklamy w AdWords” oraz wybrany moduł specjalizacyjny (reklama w sieci wyszukiwania lub reklamowej, reklama mobilna, reklama video, reklama w Zakupach Google),
- wielkość wydatków na AdWords wszystkich kont prowadzonych przez agencję nie może być niższa niż 10.000USD w przeciągu ostatnich 90 dni,
- zapewnienie odpowiednio wysokiego współczynnika „wyniki firmy”, który jest wyliczany algorytmem biorącym pod uwagę wzrost klientów i wydatków na AdWords, współczynniki CTR na kontach i jeszcze kilka innych tajemniczych czynników.
Czy uzyskanie statusu Google Partners jest trudne? Nie, jest dość proste. Wystarczy, że agencja posiada chociaż jednego klienta (przykładowo średniej wielkości e-sklep, który wydaje ok. 13.000 zł miesięcznie na AdWords), którego obsługuje jednym specjalistą i zapewnia taki poziom obsługi, że klient nie wypowiada umowy z powodu straty pieniędzy. Punkty 1, 2 i 3 z powyższych warunków – zapewnione.
Zobacz również
To dlatego obecnie w Polsce istnieje kilka tysięcy agencji posiadających status Google Partners z czego aktywnych jest kilkaset. To dlatego też sam Google wprowadził kilka tygodni temu znaczące zmiany w certyfikacji wybierając 30 agencji w Polsce do programu Google Premium Partners, który ma za zadanie wyróżnić tylko największe i najlepiej zarządzane podmioty.
Ale dlaczego w Google Partners mówimy tylko o warunkach dla AdWords?
Gdzie w tym wszystkim miejsce dla agencji SEO? Nigdzie! Google Partners to program certyfikacji z zakresu usług AdWords, a nie pozycjonowania.
Zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów (Webmaster Guidelines) zabronione jest stosowanie „sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania”. Oznacza to, że działania SEO aprobowane przez Google dotyczą tylko i wyłącznie tzw. optymalizacji on-site obejmujących przykładowo dostosowanie opisów TITLE podstron czy znaczników H1.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Stosowane przez agencje SEO pozyskiwanie linków do witryny klienta nie jest (w przeważającej większości) zgodne z wytycznymi Google. Trudno więc, aby firma ta przydzielała jakiekolwiek certyfikaty dla firm pozycjonujących.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wybrać agencję SEO z certyfikatem Google Partners czy bez?
Chwalenie się przez agencję SEO certyfikatem Google Partners to typowy „chwyt marketingowy”. Certyfikat ten w żaden sposób nie potwierdza kompetencji agencji do prowadzenia działań pozycjonujących witryny internetowe czy e-sklepy.
Sytuację taką można porównać do komunikacji marketingowej prowadzonej przez przykładowy warsztat mechaniczny mający certyfikat „Ekspert naprawy traktorów”. Czy to znaczy, że oddając w ich ręce swój samochód osobowy możemy być pewni ich ponadprzeciętnych umiejętności w naprawie zwykłych pojazdów? Niekoniecznie.
Kiedy certyfikat Google może mieć znaczenie? Oczywiście pokazuje on, że firma, którą wybierzemy może dla nas świadczy usługi AdWords cechujące się wyższą jakością (zwłaszcza jeżeli należy do programu Google Premium Partners). Możemy wiec w przyszłości powierzyć jej oprócz działań SEO także prowadzenie reklam AdWords. Tyle i aż tyle.