To odpowiedź na problemy występujące w ekosystemie programmatic, związane z nieuczciwymi praktykami reklamowymi oraz realizacja zaleceń IAB w tym zakresie.
Rozwiązanie ads.txt, opracowane przez IAB Tech Lab, jest odpowiedzią na dwa problemy coraz częściej występujące w ekosystemie reklamy programatycznej: podszywanie się pod znane domeny (tzw. domain spoofing) oraz nieuczciwą odsprzedaż powierzchni reklamowej w programatycznych aukcjach otwartych. Dzięki plikom ads.txt wydawcy mogą wzmocnić ochronę swojej marki przed nieznanymi źródłami reklamy programatycznej, a reklamodawcy zyskują pewność, że kupują oryginalne powierzchnie reklamowe.
Zobacz również
Pliki ads.txt zostały zaimplementowane na powierzchniach reklamowych serwisów Gazeta.pl i Wyborcza.pl. Wdrożenia dokonał Yieldbird, spółka z Grupy Agora zajmująca się zarządzaniem powierzchnią reklamową i optymalizacją przychodów z reklamy programatycznej.
– Coraz więcej domów mediowych oraz reklamodawców pyta nas o zgodność ze standardem ads.txt. Wdrażając go wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. Jako wydawcy premium bardzo zależy nam, aby kupujący mieli dostęp do naszych powierzchni w sposób maksymalnie transparentny – mówi Paweł Dubiel, szef Działu rozwoju produktu reklamowego w Gazeta.pl.
O potrzebie implementacji plików ads.txt Yieldbird informuje wszystkich pozostałych wydawców, z którymi współpracuje. Dla każdego z nich eksperci spółki przygotowują zindywidualizowane pliki, w zależności od narzędzi wykorzystywanych do monetyzacji.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Wierzymy, że ta inicjatywa pomoże rozwiązać problem nieuczciwych praktyk reklamowych. Zyskają na niej nie tylko marki, które będą mogły lepiej docierać do swoich odbiorców, ale także wydawcy, których powierzchnie nie będą sprzedawane kilkukrotnie w fikcyjny sposób – wyjaśnia Bartłomiej Chmiel, dyrektor zarządzający Yieldbird.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– To korzyść dla całej branży. Wprowadzanie takich standardów buduje i umacnia zaufanie do reklamy programatycznej – dodaje Tomasz Kryń, Head of Programmatic Premium w Yieldbird.
Wciąż niewielu wydawców zdaje sobie sprawę z potrzeby stosowania rozwiązania ads.txt. Analiza portalu MarTech Today pokazuje, że tylko 34 spośród 500 największych amerykańskich serwisów internetowych miało w sierpniu br. zainstalowane te niewielkie pliki tekstowe.