Społeczna odpowiedzialność biznesu wciąż kojarzy się z największymi korporacjami, jednak coraz więcej rodzimych firm wprowadza do swoich strategii działania CSR. – W kwietniu uruchomiliśmy pierwszy w Polsce bezpłatny program zarządzania zużytymi soczewkami kontaktowymi. Wszystko zaczęło się od badania, które przeprowadziliśmy. Okazało się, że 30% użytkowników soczewek wyrzuca je do umywalki i toalety. Prześledziliśmy drogę takiej soczewki – okazało się, że rocznie w Bałtyku gromadzi się ich 1,5 tony – mówi Jacek Szkólski, CEO Avenir Medical Poland, holdingu do którego należy sieć salonów optycznych Twoje Soczewki.
Zdumiony klient
W ramach akcji Otwórz Oczy Na Naturę, w salonach optycznych Twoje Soczewki w całej Polsce pojawiły się tekturowe pojemniki, do których można wyrzucić zużyte soczewki. Wcześniej wystarczy je odkładać do specjalnego woreczka lub pustego pojemnika po soczewkach. W zamian za wrzucenie soczewek, Klienci otrzymują rabat na zakup kolejnych. – Akcja spotkała się z naprawdę dużym odzewem. Okazało się, że mnóstwo osób nie miało pojęcia o szkodliwości swojego zachowania. Zdumiony klient stał się nagle klientem świadomym, ale też ufającym naszej marce. Nie tylko rabat okazał się zachęceniem do kolejnych zakupów w naszym salonie – udało nam się też stworzyć relację, która w przypadku naszych produktów ma ogromne znaczenie – tłumaczy Jacek Szkólski.
Zobacz również
Era influencerów
Choć w branży marketingowej pojawiają się głosy, że era influencerów powoli będzie dobiegać końca, akcje promocyjne, ale też społeczne pokazują, że znana twarz w połączeniu z mediami społecznościowymi nadal świetnie się sprawdza. – Długo zastanawialiśmy kto powinien wesprzeć naszą akcję. Postawiliśmy na współpracę z aktorką Julią Kamińską i był to strzał w dziesiątkę. Zależało nam na tym, żeby była to osoba autentycznie zaangażowana w ekologię i sama używająca od dawna soczewek kontaktowych. Nasze analizy pokazują jasno – wszelkie wzmianki nt. akcji, w których pojawiała się Julia Kamińska budziły największe zainteresowanie – mówi Jacek Szkólski.
CSR się opłaca
Akcje CSR-owe poza oczywistą bezpośrednią korzyścią wynikającą z samej tematyki mogą nieść za sobą nie tylko zyski wizerunkowe. – Przede wszystkim tego typu działania budują zaufanie pomiędzy marką i klientem. Postrzeganie naszych sklepów się zmieniło, staliśmy się też doradcami. Akcja przyciągnęła do nas również nowych klientów, którzy identyfikują się z naszymi działami, a co za tym idzie, chcą kupować nasze produkty – mówi Jacek Szkólski. W Polsce z roku na rok rośnie liczba działań CSR, również w małych i średnich przedsiębiorstwach. Nie są one kojarzone już z akcjami, na które przeznaczane są ogromne budżety. Warto odnaleźć niszę i zacząć swoje działania od zbadania zachowań klientów, które tak jak w przypadku marki Twoje Soczewki, okazały się kluczowe. Dobrze rozwinięte działania w mediach społecznościowych oraz relacje z mediami mogą mieć ogromny wpływ na viralowe rozpowszechnienie informacji. CSR to jedyny obszar, który zapewnia podwójny zysk – ten dla przedsiębiorców, ale i świata.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing