Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI przez agencje i marki? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach?

SPRAWDZAM

Aktywni twórcy i obserwatorzy: parlamentarzyści i przedstawiciele rządu w social mediach

Aktywni twórcy i obserwatorzy: parlamentarzyści i przedstawiciele rządu w social mediach
Agencja doradcza PRCN postanowiła zbadać aktywność polityków w kanałach społecznościowych. Przeanalizowano konta na X i Instagramie. Pod lupę wzięto treści publikowane online przez posłów na Sejm RP oraz członków Rady Ministrów. Porównana została także aktywność przedstawicieli koalicji i opozycji, jak również zbadano preferencje platform wśród parlamentarzystów.
O autorze
2 min czytania 2024-05-14

Wśród polskich polityków absolutnymi liderami w mediach społecznościowych są Donald Tusk (KO), Roman Giertych (KO) i premier Mateusz Morawiecki (PiS). Różnice w liczbie followersów pomiędzy Tuskiem a dwoma pozostałymi politykami są jednak na tyle duże (ponad 1,9 mln obserwujących Tuska przy niespełna 534 tys. Giertycha i 712 tys. Morawickiego), że można uznać, że przewodniczący Koalicji Obywatelskiej „rządzi” na X (wcześniej: Twitterze) samodzielnie.

Szymon Hołownia króluje na Instagramie

Donald Tusk nie zajmuje już jednak pierwszego miejsca na Instagramie, bo tutaj na czele jest Szymon Hołownia, obecny Marszałek Sejmu. Hołownię na co dzień „śledzi” niemal 723 tys. osób, a tuż za nim na instagramowym „podium” znaleźli się wspomniany już Donald Tusk i Sławomir Mentzen (odpowiednio 550 tys. i niemal 367 tys. followersów).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Koalicja vs. opozycja – potyczki w social mediach

Media społecznościowe to nie tylko miejsce na wymianę poglądów czy budowanie aktywnej społeczności, ale często również platformy, na których dochodzi do słownych przepychanek. Śledzą je rzesze internautów, a zdecydowanie najbardziej aktywnym politykiem na platformach X i Instagram jest Krzysztof Bosak (Konfederacja). Bosak opublikował ponad 132 tys. postów, a plasujący się tuż za nim Krzysztof Sobolewski (PiS) niemal 111,5 tys.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Które partie Polacy obserwują w social mediach

Ciekawym aspektem poruszonym w opracowaniu jest liczba osób obserwujących poszczególne partie sejmowe w mediach społecznościowych. Na X najwięcej followersów ma Prawo i Sprawiedliwość (ponad 373,5 tys.), tuż za nim jest Platforma Obywatelska (niespełna 320 tys.) i Lewica (powyżej 145 tys.).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Całkiem inaczej jest na Instagramie, gdzie pierwsze miejsce pod względem liczby obserwujących zajmuje Platforma Obywatelska (+101 tys.), drugie – Lewica (+80 tys.), zaś dopiero na trzecim znalazł się PiS (+31 tys.). Czy taka „odwrócona piramida” to znak, że z poszczególnych platform w social mediach korzystają wysoce sprecyzowane grupy odbiorców? Wygląda na to, że tak, chociaż sytuacja związana z liczbami w social mediach dynamicznie się zmienia.

Zdjęcia: mat. pras.

Badanie przeprowadzone było w terminie od 12 do 18 marca 2024 roku. Zebrano łącznie dane z profili należących do 465 posłów i członków rządu obecnej kadencji. Dane wykorzystane w analizach zostały pozyskane za pomocą API Twitter (https://developer.twitter.com/en) oraz API Socialblade (https://socialblade.com/business-api). Dla niektórych profili (tych bez kont biznesowych) należało wpisać manualnie wartości. Końcowo, zgromadzono dane dot. różnych aktywności na Instagramie z 270 kont i dane z 402 Twitterowych profili.

W toku analiz uwzględniono wskaźniki aktywności w social mediach, takie jak: liczba obserwujących dany profil, liczba obserwowanych przez dany profil, liczba postów na Twitterze i Instagramie. Dodatkowo, wyliczony został także wskaźnik followers ratio (dla obu platform i zbiorczy) oraz w przypadku badania związków w danych, uwzględniono średnią liczbę polubień, komentarzy i engagement rate (procent obserwujących, którzy polubili albo skomentowali ostatnie 16 postów) na Instagramie.

Wszystkie obliczenia statystyczne zostały wykonane z wykorzystaniem oprogramowania IBM SPSS Statistics (Wersja 23) oraz Python ze szczególnym uwzględniem bibliotek SciPy oraz matplotlib. W toku analizy przyjęto kryterium istotności statystycznej wynoszące p<0,05 dla wszystkich jej etapów. Podczas testowania różnic zastosowano nieparametryczne testy Chi-kwadrat oraz statystykę Kruskala-Wallis’a. Zależności korelacyjne weryfikowano wyliczając parami współczynniki rho Spearmana.

PS #NMInsights: Trendy i zmiany w środowisku social media 2024

W ostatnich latach obserwujemy dynamiczne przemiany w krajobrazie mediów społecznościowych, które znacząco wpływają na strategie marketingowe firm i marek. Ewolucja ta nie tylko sprawia, że zmienia się sposób komunikacji i wchodzenia w interakcje na poziomie osobistym, ale również radykalnie transformuje przestrzeń reklamową i marketingową. Zmiany dotyczą algorytmów, wykorzystywania AI, technologii, funkcjonalności serwisów, ale również zmian w społeczeństwie i prawa.

PS2 „Jak Polacy odbierają działania kandydatów i komitetów wyborczych” [BADANIE]

Wybory samorządowe już za 7 kwietnia br., a kampania wyborcza na finiszu. Jak wygląda zaangażowanie obywateli w nadchodzące wybory? Według badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Pollster, 79% respondentów rozważa udział w głosowaniu (z czego 55% zdecydowanie rozważa), co pokazuje silne poczucie obywatelskiej odpowiedzialności oraz zainteresowanie lokalną polityką.