1. W komunikacji najważniejsze jest ….
Na co dzień zajmuję się nie marketingiem, lecz szeroko pojmowaną komunikacją. Dzisiaj granica między marketingiem a PR mocno się zaciera, dla mnie jednak PR to nie marketing polegający na reklamie i promocji przy wykorzystaniu tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi a posługiwanie się intelektualnymi narzędziami komunikacji. Najważniejsze jest właściwe odczytywanie potrzeb konkretnych osób i grup oraz znajdowanie – przy pomocy dobrze dobranych narzędzi – najlepszych odpowiedzi na nie. To umiejętność „słuchania” – nie tylko w sensie dosłownym – i odpowiedniego reagowania. Szczególnie istotne, by zachowywać tu obustronność wymiany.
2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł
Program edukacyjny Sokołowa „Smaki dobrego życia”, w którym udało nam się połączyć promocję zdrowego żywienia z działaniami Akademii Smaku Sokołów. Zwracamy uwagę na potrzeby konkretnych grup odbiorców, także tych o szczególnych wymaganiach żywieniowych i budujemy wrażliwość społeczną dotyczącą takich problemów jak np. cukrzyca, prawidłowe żywienie dzieci, potrzeby osób starszych. Prowadzimy cykliczne warsztaty kulinarne, rozbudowując je o elementy edukacyjne, a nawet wiedzę o kulturze. Nie ograniczamy się jednak wyłącznie do aspektów żywieniowych, lecz mówimy o podnoszeniu całościowej jakości życia.
Zobacz również
3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…
Komunikacja dlatego jest fascynująca, że każdy dzień przynosi nowe wyzwanie. Każde jest trudne i ciekawe, bo każde jest nowe. Nie ma dwóch tych samych problemów – zawsze działasz w innym otoczeniu. Generalnie najważniejszym wyzwaniem jest przekonywanie, że komunikacja na każdym poziomie jest niezwykle ważna dla skutecznego prowadzenia biznesu. Zmiana nastawienia do stylu komunikowania, przekonanie do konieczności podjęcia efektywnej komunikacji i nieustannego dostosowywania jej do zmieniających się warunków to codzienność. Najważniejsze są efekty.
4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumna, to…
Nowa strona internetowa firmy sokolow.pl – projekt zainicjowany i zrealizowany jako wspólne przedsięwzięcie, angażujące wiele działów firmy i jej pracowników.
5. Kampania, której twórcom mogłabym zazdrościć to…
Zazdrość nie jest tu najlepszym słowem, ale w ostatnim okresie moją uwagę zwróciła między innymi kampania, do której Wrangler zaprosił piosenkarkę Kimbrę. Celem kampanii było zachęcenie kobiet do otwartego mówienia o swoich osiągnięciach oraz promowanie siły i sukcesów kobiet. Zwłaszcza w Polsce, gdzie wciąż tak trudno przychodzi nam chwalenie się swoimi małymi i dużymi sukcesami, taka kampania by się przydała. Według mnie kampanie oprócz emocji, które oczywiście muszą wywoływać, powinny nieść za sobą jeszcze wartość dodaną, edukacyjną, prowadzić do drobnych zmian w życiu odbiorców danego produktów.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w komunikacji to…
Współpraca z influencerami – nie jest to trend najnowszy, ale jak pokazuje nasze doświadczenie w projekcie Akademii Smaku Sokołów, taka współpraca przynosić może ogromne korzyści. Co ważne, taka współpraca musi być długofalowa i budowana konsekwentnie – nie tylko jako błyskotliwe, lecz jednorazowe akcje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
7. Działania, które są totalnie przereklamowane w komunikacji to…
Nie chcę się odnosić do działań przereklamowanych, natomiast na pewno nie jestem zwolenniczką działań prowadzonych ściśle według „książkowych” zaleceń i bezkrytycznego podążania ścieżkami wytyczonymi przez ekspertów. Trzeba być elastycznym, a narzędzia jedynie dostosowywać.
8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…
Z pewnością zaangażowanie połączone z twórczą inicjatywą. Przekonanie, że pracujemy dla naszego wspólnego sukcesu. Zaufanie do wzajemnych kompetencji i przyjmowanie argumentów drugiej strony. Praca agencji nie może ograniczać się do wykonywania tego, co chce klient. Szczerze mówiąc uważam, że z agencjami, które posługują się tylko taką argumentacją, nie warto współpracować.
9. Swoje inspiracje czerpię z…
Ze wszystkiego, co mnie otacza – oglądam, słucham, czytam. Nie można budować skutecznych strategii komunikacyjnych bez szerokiej i ogólnej wiedzy o świecie. W ostatnich latach zafascynowała mnie ideologia Design Thinking i Zarządzanie Innowacją. Śledzę nowości w tej dziedzinie oraz znakomitych praktyków, których w Polsce nie brakuje. Obserwuję trendwatcherów i moich kolegów dziennikarzy, którzy zawsze są na bieżąco i wiele można się od nich nauczyć.
10. Moja kampania marzeń…
Zintegrowana kampania, poruszająca ważne zagadnienie społeczne i inspirująca do zmian w życiu, podniesienia jego jakości. Kampania, która realnie wpłynęłaby na życie konkretnych osób. To trochę przeniesienie mojego doświadczenia z pracy dziennikarza, kiedy podczas realizacji reportaży o tematyce społecznej czy zdrowotnej od czasu do czasu dzięki interwencji udało się komuś pomóc, poprawić jakość życia, uratować z opresji. Myślę, że pracując w biznesie, także można realizować ważne dla społeczeństwa i jednostek cele.
11. Zajmuję się komunikacją dlatego że…
Komunikacja jest naprawdę fascynującą dziedziną – to, jak się zmienia, jakich nowych obszarów dotyka, ile nowych narzędzi pojawia się niemal z dnia na dzień. To prawdziwa pasja ☺
Aleksandra Chalimoniuk
Dyrektor Spółki ds. PR i Komunikacji Sokołów S.A.