Alkohol prezentem gwiazdkowym? – badanie IIBR

Jako prezent świąteczny bardzo często kupujemy bliskim alkohol. Aż 46% ankietowanych rozważających taki zakup obdarowałoby w ten sposób najbliższą rodzinę, a 31% przyjaciół – wynika z badania przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).
O autorze
2 min czytania 2012-12-14

Jedynie co trzecia (29%) osoba uwzględniająca alkohol wśród planowanych zakupów upominkowych jest zdecydowana co do jego rodzaju i marki. 15% polskich internautów kupiło w ubiegłym roku alkohol w prezencie świątecznym. W tym roku taki zakup planuje podobne grono konsumentów (13%), a niemal dwa razy więcej (25%) nie odrzuca takiego pomysłu. Potwierdza się opinia, że alkohol jest raczej męskim upominkiem (jest częściej dawany i otrzymywany przez mężczyzn). Zamiar przekazywania alkoholu w prezencie świątecznym występuje częściej wśród osób lepiej wykształconych i zamożniejszych. Na decyzję zakupową nie ma jednak wpływu wiek klientów ani wielkość miejsca zamieszkania. Najchętniej kupujemy ten typ prezentów bliskim – najbliższej rodzinie czy przyjaciołom.

– Alkohol często kojarzy się z prezentem stosunkowo mało angażującym, nie wymaga gruntownej znajomości gustu i upodobań obdarowywanego. Dlatego można by sądzić, że będzie kupowany raczej osobom, które po prostu mniej znamy i w sytuacjach, w których nie mamy pomysłu na inny prezent. Wyniki badania pokazują jednak, że głównym odbiorcą tego typu upominków są osoby z najbliższej rodziny. Oczywiście może to oznaczać, że nie znamy naszych najbliższych, albo przeciwnie, że doskonale znamy ich gust i wiemy, że „tata lubi dobry koniak”, który w tym momencie staje się elementem prezentu świątecznego. Ponadto fakt, że częściej kupują go mężczyźni każe spojrzeć na ten prezent jako na podarunek dość praktyczny, a jeśli jest to odpowiednia marka, także nieco „prestiżowy” – mówi Magdalena Sadowska, Research Team Manager w IIBR.

Jedynie co trzeci (29%) badany wie dokładnie jaki rodzaj i markę alkoholu wybierze. Przy czym żadne zmienne społeczno – demograficzne nie wyróżniają grupy bardziej zdecydowanych klientów. Dwa razy większe jest grono osób (61%),które o ostatecznym wyborze decydują w ostatniej chwili, już przy półce sklepowej. Klienci są częściej zdecydowani co do samego rodzaju alkoholu niż marki, którą ostatecznie wybiorą. Najbardziej niezdecydowane, zarówno jeśli chodzi o rodzaj jak i markę, są kobiety, osoby starsze (pow. 50 roku życia) oraz osoby o niższych dochodach, które zapewne szukają na półkach okazji na stosunkowo niedrogi a atrakcyjny prezent. Poziom niezdecydowania spada natomiast wraz ze wzrostem dochodów. W tej sytuacji nie dziwi, że producenci tak bardzo zabiegają o dobrą ekspozycję na półce i przyciągnięcie uwagi klienta za wszelką cenę. Z różnych rodzajów alkoholi najczęściej jako prezent brane jest pod uwagę wino i whisky. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

O badaniu

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Badanie zrealizowane w ramach badania Omnibus, w dniach 20 – 23 listopada 2012 roku na reprezentatywnej, losowo-kwotowej próbie polskich internautów w wieku 18+ lat. Liczebność próby n=951.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się