Najbardziej wyczekiwane są promocje na odzież i obuwie (68 proc.), elektronikę (53 proc.), kosmetyki (50 proc.), książki (27 proc.) i zabawki (23 proc.). Wyniki badania zrealizowanego we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS pokazują, że Polacy coraz częściej wybierają zakupy przez internet ze względu na ich wygodę i atrakcyjne promocje. 65 proc. badanych uważa, że zakupy online są wygodniejsze od tych stacjonarnych, a 70 proc. lubi mieć poczucie, że dzięki okazjom nie przepłaca i robi dobry interes.
Polacy za najbardziej zachęcające rodzaje promocji uznają obniżoną cenę produktu (64 proc.), darmową dostawę zakupów bez względu na wartość zamówienia (56 proc.) oraz łatwy zwrot (30 proc.). Coraz więcej osób wskazuje również na błyskawiczną dostawę, nawet na następny dzień (26 proc.) oraz dodatkową zniżkę powyżej konkretnej kwoty (23 proc.)
Zobacz również
Badanie Amazon.pl pokazuje, że Polacy nie lubią ponosić dodatkowych kosztów związanych z dostawą zakupionych produktów, a im więcej korzyści otrzymają w ramach zakupów, tym lepiej. Co drugi badany jako najatrakcyjniejszą formę subskrypcji wybiera tę, która oferuje darmową dostawę produktów. Nieco mniej, bo 43 proc., ceni sobie też dostęp do rozrywki, jak filmy i seriale. Ale ile właściwie jesteśmy w stanie zapłacić za subskrypcję? Największa grupa badanych (42 proc.) odpowiada, że na taki pakiet korzyści jest skłonna wydać do 50 zł rocznie.
Okazje to dla 74 proc. respondentów idealna sposobność, żeby kupić wcześniej upatrzony produkt w atrakcyjnej cenie. Ponadto 73 proc. osób taki zakup daje poczucie, że nie przepłacają i po prostu robią dobry interes. Blisko połowa Polaków deklaruje, że na bieżąco śledzi okazje oferowane przez sklepy, a 54 proc. z nich jest skłonna opóźnić lub przyspieszyć zakupy, by skorzystać z sezonowych promocji.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O badaniu
„Raport Amazon.pl. Wakacje 2024 – plany wyjazdowe i zakupowe Polaków” został zrealizowany we
współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS, w dniach 17-24 maja 2024 roku, na
reprezentatywnej próbie Polaków N=1016 (mieszkańcy Polski w wieku 18-65 lat), metodą CAWI.
Zdjęcia: mat. pras.
PS UOKIK: Wielkie „wymiatanie” złych praktyk w e-commerce
UOKiK wziął udział w globalnym przeglądzie internetu, szukając manipulacyjnych praktyk sprzedażowych – tzw. dark patterns. Co najmniej jeden dark pattern stosowało ponad 75 proc. z 642 zbadanych stron internetowych i aplikacji mobilnych. Na stronach skontrolowanych przez Urząd najczęstszym problemem była preselekcja.