Zmieniające się preferencje turystów, w tym chęć podróżowania z dala od zatłoczonych centrów miast i niezależnie od harmonogramu tradycyjnych biur podróży to wyzwania dla branży travel. W odpowiedzi na potrzeby, w dużej mierze podyktowane pandemią, przychodzą nowe propozycje – łączące digitalizację usług z wolnością wyboru, wygodą i bezpiecznym podróżowaniem. To m.in. turystyka kamperowa, którą tak bardzo pokochali Polacy. Dziś ta dynamicznie rozwijająca się gałąź na styku branż turystycznej i motoryzacyjnej przeżywa boom. Do tej pasji coraz częściej przekonują kobiety.
Katarzyna Jedlińska, szefowa szybko rozwijającej się na polskim rynku e-platformy do wynajmu kamperów, stanęła na czele polskiego oddziału Campiri w październiku ubiegłego roku. Zwraca uwagę, że mimo panującego wśród niektórych przekonania, że karawaning to „męski świat” – bo przecież chodzi o auta – drzwi branży są dla kobiet szeroko otwarte. Bo w turystyce kamperowej chodzi o coś więcej: tu liczy się pasja podróżowania, bliskość natury, budowanie relacji i wspólne pielęgnowanie miejsc przyjaznych zarówno turystom, jak i lokalnej społeczności.
Zobacz również
W podróżowaniu kamperem celem jest droga, a nie najdroższe auto czy punkt B na mapie. W Campiri wokół tej przygody budujemy narrację i, co cieszy, do takiej formy spędzania wolnego czasu przekonuje się coraz więcej osób. Dane Campiri.pl wskazują, że dwóch na trzech Polaków chciałoby wyjechać w podroż kamperem. I dlatego obok rozbudowanej oferty aut na wynajem, realizujemy misję promowania turystyki kamperowej jako alternatywnej formy podróżowania. Wpisuje się to m.in. w ideę slow life czy życia w zgodzie z naturą. Cieszę się, że w branży spotykam coraz więcej kobiet, które mają podobne podejście do karawaningu – mówi Katarzyna Jedlińska, dyrektor generalna Campiri.pl.
Menedżerka podkreśla też, że zdolności przywódcze nie mają płci, a mix osób kreatywnych, o różnych kwalifikacjach, jest fundamentem biznesu – również w branży kamperowej, gdzie oprócz wiedzy technicznej i motoryzacyjnej potrzebne są kompetencje z zakresu sprzedaży, marketingu, storytellingu czy HR.
Rekrutując polski zespół Campiri, dostrzegłam, że szczególnie w naszej branży liczy się pasja, przebojowość, a nawet upór. Jestem daleka od kategoryzowania zawodów, ale zazwyczaj olbrzymią determinację mają w sobie kobiety i jeśli czegoś nie wiedzą, to zrobią wszystko, żeby tę wiedzę uzupełnić. Jesteśmy zdyscyplinowane i zdeterminowane, nie boimy się angażować w nowe zadania czy wejść w nieodkryty dotąd świat – podkreśla szefowa Campiri Polska, a od marca również Campiri Słowacja, bo czeską markę właśnie wprowadza na kolejny rynek europejski.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Czy jednak w Polsce rynek turystyczny na wysokich szczeblach zdominowali mężczyźni? Świadczyć mogłaby o tym ogłaszana co roku przez portal branżowy WaszaTurystyka.pl lista 100 najbardziej wpływowych osób w branży, gdzie kobiety regularnie notowane są dopiero od 20. miejsca.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Agata Szulc, która niemal od początku istnienia portalu Travelist.pl odpowiadała za rozwój marki, a od lutego br. jako CEO nią zarządza, zaznacza, że mężczyźni dominują szczególnie w turystyce online.
E-commerce, jako branża technologiczna, wciąż jest bardzo męskim światem. O ile w ramach Travelist.pl struktura płci jest dość symetryczna, to podział wygląda nieco inaczej, gdy popatrzymy na stanowiska zarządcze wysokiego szczebla. Nie sądzę jednak, by chodziło tu o niższe kwalifikacje czy kompetencje kobiet, ani o często podawaną jako powód tych dysproporcji nierówną ścieżkę kariery, przerywaną okresami macierzyństwa. Mój osobisty przykład dowodzi, że te dwa światy – zawodowy i rodzinny – można połączyć i wciąż zajść równie wysoko jak mężczyźni – wyjaśnia Agata Szulc.
Szefowa Travelist.pl podkreśla, że to, co wyróżnia kobiety na stanowiskach zarządczych, to umiejętność wykonywania wielu czynności naraz, nie gubiąc przy tym koncentracji na żadnym etapie wykonywanych zadań.
Przekłada się to na zdolność przyjęcia szerszej perspektywy w podejmowaniu decyzji biznesowych, z uwzględnieniem wszelkich aspektów: finansowych, prawnych, technologicznych, ale również ludzkich. To niezwykle istotna umiejętność każdego lidera i liderki – zaznacza szefowa Travelist.pl.
Kobiecy multitasking
Okazuje się, że również w branży karawaningowej szeroka perspektywa ma znaczenie. Potwierdza to właścicielka działającej od 2021 r. wypożyczalni kamperów Mari Camper. Mariola Rusinek pasję do takiego podróżowania postanowiła przekuć w biznes. Wygląda na to, że decyzja była strzałem w dziesiątkę, bo rynek karawaningowy w naszym kraju wciąż rośnie, podobnie jak zainteresowanie taką formą podróżowania. Wg danych Campiri.pl, blisko 90 proc. osób, które już podróżowały kamperem, poleca taką formę wypoczynku innym.
Zakup pierwszego kampera był dla mnie po pierwsze spełnieniem marzeń, a po drugie inwestycją. Od razu wiedziałam, że chcę wynajmować auto, by przy okazji zarażać pasją innych. Nie bałam się wejść w ten świat. Uważam, że kobiety potrafią świetnie łączyć wiele aspektów w jedną spójną całość. W mojej branży pozwala to na przygotowanie i zadbanie o wszystkie elementy w procesie wynajmu kampera: od zatankowania auta po rekomendację, co wynajmujący powinni wziąć ze sobą w podróż – podkreśla Mariola Rusinek i dodaje, że w kwestii podjęcia ostatecznej decyzji o wakacjach w kamperze to zwykle kobiety mają decydujący głos.
Zdaniem Sławomiry Podwojskiej, właścicielki wypożyczalni kamperów motorhome.pl, a obecnie również szefowej marketingu na całą Europę w Globe-Traveller, w wielu krajach to kobiety kształtują współczesny obraz branży karawaningowej.
Na przykład w Wielkiej Brytanii, uznawanej za kolebkę takiej formy wypoczynku, to kobiety są w tej dziedzinie aktywniejsze od mężczyzn. Analizując natomiast dane statystyczne, podzieliłabym to zainteresowanie na techniczne i użytkowe. To panowie są tymi, którzy robią rozeznanie na rynku, weryfikują oferty od strony technicznej, dbają o aspekty związane z wyposażeniem i eksploatacją pojazdu. Panie natomiast są dociekliwe i bardzo pomysłowe w kontekście praktyczności, ergonomii, komfortu. Osobiście uważam to za bardzo korzystny układ, bo strony wzajemnie się uzupełniają – tłumaczy Podwojska.
Potwierdza to szefowa wypożyczalni Mari Camper, która zarówno pasję jak i biznes współdzieli z mężem. Zaznacza przy tym, że to właśnie zróżnicowane zespoły podejmują trafniejsze decyzje, bo biorą pod uwagę szerszą perspektywę, generując jeszcze więcej pomysłów. Odmienne podejście do zarządzania pomaga w realizacji potrzeb różnych grup, a docelowo w osiąganiu założonych celów biznesowych.
W kwestii motoryzacji zapewne wiele się od panów uczymy, ale pamiętajmy, że kamper to „dom na kółkach”, a w trakcie wyjazdu to właśnie kobiety dbają o to, by w kamperze było miło i przytulnie, jak w domu – podkreśla.
Z kobiecej pasji do karawaningu powstało też Warszawskie Centrum Caravaningu (WCC), należące do Grupy MCC, w której stanowisko prezesa zarządu pełni Monika Zawilińska.
W odróżnieniu od mojego męża, który od lat związany jest z branżą karawaningową, swoją przygodę z kamperami rozpoczęłam od podróżowania. Biznes przyszedł dopiero potem. Udało się przekonać pana Sobiesława Zasadę – najbardziej utytułowanego polskiego kierowcę rajdowego i jednego z pierwszych karawaningowców w kraju – aby w Warszawie stworzyć miejsce będące centrum karawaningu. Zadanie nie było trudne, bo jak wiadomo, pan Sobiesław jest zapalonym miłośnikiem turystyki kamperowej. I choć, co do zasady, na fotelu kierowcy wciąż częściej widzimy mężczyzn, karawaning to pasja dla każdego, bez względu na płeć – opowiada szefowa WCC.
Monika Zawilińska podkreśla też, że boom na karawaning uwidocznił się szczególnie w czasie pandemii, ale już wcześniej zainteresowanie tą formą podróżowania rosło. Turystyka kamperowa sprzyja rodzinnym podróżom z dala od zgiełku miast, a właśnie takiej alternatywy potrzebują dzisiejsi turyści.
Sprostać rzeczywistości
Post-pandemiczna zmiana preferencji turystów dała impuls do rozwoju branży travel w stronę innowacyjnych rozwiązań, eko-trendów, ale i turystyki krajowej. Rosnąca potrzeba jasnych zasad, bezpieczeństwa i precyzyjności procesów to dziś wyzwania dla całego sektora. Według Światowej Organizacji Turystyki, to właśnie innowacje, nowe technologie oraz inne podejście do obsługi klienta są kluczowymi czynnikami determinującymi ożywienie w branży.
W dobie pandemii najważniejsza zmiana dotyczy dynamiki, z jaką branża turystyczna musi odpowiadać na potrzeby konsumenckie, wynikające z dużej zmienności restrykcji covidowych. I tutaj szczególnie widzę rolę kobiet, gdyż nasza wielozadaniowość pozwala nam szybko zmieniać tor jazdy i dostosowywać się do nowych okoliczności – mówi Agata Szulc z Travelist.pl.
Katarzyna Jedlińska z Campiri zauważa, że w Polsce z całą mocą przyspieszył dziś alternatywny – karawaningowy – trend.
Biorąc pod uwagę ciekawość świata, otwartość na podróże i turystyczne nastawienie Polaków, ten kierunek stanie się jednym z trwałych elementów polskiego krajobrazu. I właśnie dlatego Campiri stawia na Polskę. Gdy dowiedziałam się, że firma szuka country managera do polskiego teamu, byłam gotowa od razu włączyć się w ten projekt. Mam nadzieję, że Campiri stanie się trampoliną do rozwoju firmy w regionie i cieszę się, że founderzy z Czech powierzyli zadanie kierowania marką na polskim i słowackim rynku właśnie mi – podsumowuje Katarzyna Jedlińska.