Analiza telekomów na LinkedInie. Orange liderem rankingów

LinkedIn rośnie w siłę - tylko w pierwszej połowie 2023 roku liczba kont Polaków wzrosła o 500 tys. i przekroczyła 6 milionów.
O autorze
3 min czytania 2023-09-14

Sotrender przeanalizował działania 18 największych firm telekomunikacyjnych w Polsce* w ciągu ostatnich 12 miesięcy (wrzesień 2022 – sierpień 2023).

Główne wnioski płynące z analizy:

  • Orange Polska był zarówno największym, jak i najszybciej rosnącym profilem.
  • Najwięcej aktywności użytkowników było na profilu Play, zaś na profilu Orange odnotowano najwięcej komentarzy i udostępnień.
  • Badane firmy telekomunikacyjne realizowały zróżnicowane strategie obecności na LinkedInie – od stricte biznesowych po wyłącznie employer brandingowe. 
  • Najaktywniejsze profile publikowały nowe treści średnio co dwa dni. 
  • 33% firm nie prowadziło działań na LinkedInie pomimo posiadanego profilu. 
  • Aż 49% badanych firm telekomunikacyjnych nie posiada profilu na platformie. Dotyczy to głównie mniejszych firm (m.in. a2mobile, lajt mobile, Moico).

* Punktem wyjścia był raport UKE za 2022 rok oraz Rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W analizie uwzględniono jedynie główny profil firmowy (profile biznesowe nie zostały uwzględnione). 

Orange największym profilem w kategorii telekomy na LinkedInie

Największym profilem wśród badanych firm telekomunikacyjnych na LinkedInie było Orange Polska, gromadząc ponad 27 tys. obserwatorów na swojej stronie firmowej.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Numer dwa w rankingu – T-Mobile – miał aż o 8 tys. obserwatorów mniej (19 018). Społeczność większą niż 10 tys. zgromadził jeszcze Polkomtel, PLAY oraz Netia. 

Liderzy rankingów komunikacji na LinkedInie przodują także w zestawieniach rynkowych. Pod względem generowanych przychodów, to również Orange zajmowało pierwsze miejsce (27,9% udziału). Z kolei patrząc na liczbę abonentów, Orange było numerem dwa (26,6% udziałów). Najwięcej abonentów miała spółka P4 – operator sieci PLAY (dane z raportu UKE za 2022 rok).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co ciekawe, analogiczne rankingi dla innych platform społecznościowych istotnie się różnią. Dla przykładu, na Instagramie profil PLAY jest ponad trzykrotnie większy od profilu Orange czy T-Mobile. 

Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy to także profil Orange Polska rósł najszybciej. W ciągu roku na profilu przybyło ponad 3,5 tys. nowych obserwatorów. W podobnym tempie rosły profile T-Mobile oraz PLAY. 

Play i Orange w walce o największe zaangażowanie

Jeśli chodzi o rankingi związane z zaangażowaniem fanów, walka o pozycję lidera toczyła się między firmami PLAY i Orange. 

Pod względem łącznej liczby aktywności pod publikacjami (suma reakcji, komentarzy i udostępnień) numerem jeden był PLAY. Tak samo sytuacja wyglądała pod względem łącznej liczby reakcji pod postami. 

Jednak to na profilu Orange odnotowano najwięcej komentarzy i udostępnień. Pod względem liczby udostępnień PLAY miał ich niemal dwa razy mniej niż Orange (170 do 317). 

Stąd też pod względem Activity Index, autorskiego wskaźnika Sotrendera, w którym różne aktywności użytkowników mają różne wagi – a udostępnienia są najbardziej wartościowe, liderem był Orange. 

Profil T-Mobile w większości rankingów związanych z zaangażowaniem plasował się na miejscu trzecim.

Netia najaktywniejszym profilem

Najwięcej publikacji od września 2022 roku do sierpnia 2023 roku pojawiło się z kolei na profilu Netii – 176. Oznacza to, że średnio co dwa dni pojawiały się na nim nowe treści. 

Ponad 100 postów pojawiło się także na profilu Orange (150) i PLAY (130).

Duża liczba publikacji najmniej przełożyła się jednak na zaangażowanie na profilu Netii. Choć była ona najczęściej postującym profilem, w rankingach zaangażowania plasowała się zazwyczaj w okolicach piątego miejsca. 

33% firm spośród analizowanych profili (które posiadały stronę firmową na LinkedInie) w ciągu ostatniego roku nie prowadziła działań komunikacyjnych na platformie. Głównie były to mniejsze firmy lub takie, których komunikacja jest bardziej nakierowana na młodszych odbiorców.

LinkedIn to nie tylko treści employer brandingowe 

Jeśli chodzi o treści publikowane na profilach firm telekomunikacyjnych widać sporą różnorodność. Każda firma obierała nieco inną strategię:

  • Na profilu Orange Polska publikowane są głównie ogłoszenia o pracę, jak również treści mające budować pozytywny wizerunek marki jako pracodawcy. 
  • PLAY pozycjonuje się na LinkedInie jako brand innowacyjny i mocno rozwijający się – publikowane są wyniki biznesowe, czy informacje o nowych stacjach bazowych.
  • Mobile Vikings Polska prowadzi znacznie bardziej bezpośrednią komunikację, stawiając na pierwszym miejscu ludzi – zarówno pracowników, jak i odbiorców.

PS Sotrender: Tigers, Widoczni, dentsu Polska w czołówce TOP agencji marketingowych na LinkedInie [analiza]

LinkedIn zaczyna być jednym z najbardziej angażujących kanałów social media. Sotrender, w którym od niedawna można analizować także działania z LinkedIna, sprawdził, jak czołowe agencje w Polsce radzą sobie właśnie na tym kanale.

PS2 Reklamy na LinkedInie – kompleksowy przewodnik dla zaawansowanych

LinkedIn najczęściej wypada znacznie drożej od innych metod pozyskania klienta. Dopiero patrząc na pełną ścieżkę, koszt zakwalifikowanego leada czy zamkniętej transakcji, ten kanał może pokazać swój prawdziwy potencjał. Jednak przy setupie kampanii każdy błąd, jaki popełnisz, może być wysokim kosztem. Naucz się, jak unikać pułapek!