W pocie czoła pracujesz nad wizerunkiem i reklamą swojej marki w sieci. Nierzadko na działania te poświęcasz całe dnie i tygodnie. Chcesz, by przynosiły jak najlepsze efekty, ale nie bardzo wiesz, gdzie możesz sprawdzić skuteczność podejmowanych działań? Istotnym elementem każdego marketingu jest sprawdzanie jego skuteczności. Dzisiaj podpowiemy Ci, gdzie warto zaglądać, by dowiedzieć się, jakie efekty przynoszą poszczególne ruchy. Analizowanie to nieodłączny element pracy każdego marketingowca. Znając już same podstawy analiz, masz spore szanse na szybkie podnoszenie efektywności oraz redukowanie popełnianych błędów. Dzięki temu możesz zaoszczędzić sporą część marketingowego budżetu i pozyskać większe zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów, które może przekształcić się w realną sprzedaż.
Na co warto zwrócić uwagę, analizując podejmowane działania? Na jakich narzędziach warto się skupić i jak wyciągać odpowiednie wnioski? Kilka cennych wskazówek znajdziesz poniżej. W Warsaw Media House bez tych działań nie wyobrażamy sobie naszej agencyjnej codzienności.
Zobacz również
Zaprzyjaźnij się z Google Analytics
Zacznij korzystać z dostępnych statystyk, które dadzą Ci możliwość obserwacji skuteczności podejmowanych w sieci działań wizerunkowo-reklamowych. Twoim pierwszym krokiem może być dokładne zapoznanie się z darmowym narzędziem od Google, popularnym w branży marketingowej – Google Analytics. To tutaj dowiesz się nieco więcej o potencjalnych klientach, konwersji i efektach swoich działań. Narzędzie to służy do zbioru danych na temat użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę www ze sklepem internetowym, ofertą usług czy eventów. Wystarczy, że Twój webmaster wprowadzi do skryptu strony www odpowiedni kod JavaScript, a działania internautów podejmowane w witrynie przestaną być dla Ciebie tajemnicą.
Tutaj dowiesz się, jak przebiega ruch na stronie internetowej – czyli na jakich jej elementach najbardziej skupiają się potencjalni klienci. Ponadto dotrzesz też do informacji skąd użytkownicy do Ciebie docierają, a także jak długo pozostają w witrynie i co dokładnie budzi ich największe zainteresowanie. W ten sposób możesz zweryfikować skuteczność wysyłanych newsletterów, zamieszczanych w sieci artykułów, reklam Google Ads czy działań w social mediach marki. Ta wiedza pomoże Ci również optymalizować działania marketingowo-wizerunkowe od poprawy skuteczności reklam po ulepszenie samej strony internetowej. Dowiesz się również, które z publikacji zamieszczonych na zewnętrznych forach, blogach czy stronach internetowych zawierających informacje dotyczące firmy okazują się skuteczne i warto o nie zadbać. Tutaj dotrzesz też do wiedzy na temat osób, które odwiedzają Twoją witrynę, ale szybko ja opuszczają. Jest to tzw. współczynnik odrzuceń, który jest bardzo istotny, szczególnie gdy np. będziesz pracował nad zmianą szaty graficznej. Im będzie on większy, tym bardziej powinieneś zastanowić się, czy wprowadzanych zmian nie warto czasami zmodyfikować.
Google Analytics przydaje się również do analizy skuteczności content marketingu, dzięki której możesz znacznie lepiej poznać swoich czytelników. Audyt treści jest doskonałym sposobem na content marketing o lepszej jakości. Google Analytics wskaże Ci czy wśród czytelników znajdują się powracające na bloga osoby, czy być może ciągle pozyskujesz zainteresowanie ze strony nowych internautów. Bez problemu skontrolujesz, jakie treści budzą największe zainteresowanie i co jest wpisywane do wewnętrznej wyszukiwarki bloga. Dokładnie prześledzisz też, jak po blogu poruszały się odwiedzające go osoby. Umieszczając linki wewnętrze, możesz sprytnie odsyłać czytelników do kolejnych treści i weryfikować efektywność tego zabiegu w Google Analytics. Konwersja, do której ma prowadzić blog również znajdzie się pod kontrolą. Szybko uzyskasz analizy dotyczące pobierania e-booków, składania zamówień, wypełniania formularzy kontaktowych. Widząc niską skuteczność, będziesz mógł na bieżąco wprowadzać poprawki, modyfikować treści, dążyć do sukcesu za pomocą treści.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Korzystając z Google Analytics warto ustawić sobie cykliczną wysyłkę raportów na skrzynkę mailową. Dzięki temu będziesz miał cały czas rękę na pulsie. Regularne analizy pomagają podnosić skuteczność i weryfikować błędy niezależnie od branży, w której działasz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Postaw na monitoring sieci z Brand24
Monitoring Internetu pod kątem treści na temat Twojej firmy to w dzisiejszych czasach prawdziwy must have. Nie możesz go ignorować, jeżeli zależy Ci na profesjonalnym wizerunku oraz efektywnych działaniach marketingowych. Nawet najlepsza reklama nie pomoże, gdy w sieci zaczynają pojawiać się negatywne opinie. Usuwanie negatywnych opinii to tak naprawdę troska o własny biznes. Pozostawienie ich bez jakiejkolwiek reakcji to błąd, na który nie możesz sobie pozwolić. Nieprzychylne komentarze ze strony niezadowolonych klientów szybko mogą wywołać burzliwe dyskusje, jakie nie wpłyną pozytywnie na wizerunek marki. Wbrew pozorom pozostawianie również pozytywnych publikacji bez jakiejkolwiek reakcji także nie jest mile widziane. W takim przypadku warto nauczyć się dziękować. 🙂
Powiesz, że Internetu nie da się kontrolować… My znaleźliśmy na to niezawodny sposób. Dbając o wizerunki przedsiębiorstw z rozmaitych branż, stawiamy na pomoc narzędzia Brand24. Dzięki niemu troszczymy się o marki 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. W Brand24 znajdziesz każdą opinię na temat firmy, która zostaje zamieszczona w Internecie i możesz na nią sprawnie zareagować. Spotkasz się tutaj z podziałem publikacji na te o wartości neutralnej dla marki, pozytywnej i negatywnej. Dzięki tej selekcji masz szybki dostęp do każdej wzmianki.
W sytuacjach kryzysowych narzędzie pozwala na modyfikację treści. Niejednokrotnie możesz stanąć przed koniecznością zablokowania użytkowników forów czy portali, dzięki Brand24 uda Ci się namierzyć takie miejsca i dotrzeć do ich administratorów. W walce o wizerunek czas zawsze jest na wagę złota, a z Brand24 zyskujesz go znacznie więcej, niż działając samodzielnie. Koniecznie wypróbuj to narzędzie.
Dzięki Brand24 dowiesz się także, za jakie działania marka jest chwalona. Sprawdzisz też, czy klienci sami w sieci nawiązują do opinii o produktach lub usługach. W ten sposób zyskasz wskazówki, w którą stronę z komunikacją warto się kierować. Co więcej, posiadając dostęp do raportów z Brand24 możesz porównywać skuteczność działań podejmowanych w przeszłości z obecnymi. Daje to doskonały pogląd na sposób rozwoju komunikacji marki i możliwość na nieustanne wyciąganie bezcennych wniosków. Sprawdzisz też, czy obecne działania przekładają się na wzrost sprzedaży. Z takim wsparciem nie będziesz błądzić w marketingu. Pierwsze 30 dni jest zupełnie darmowych, co pozwala przetestować sposób działania narzędzia.
Zaufaj Google Trends
Mamy jeszcze jedno narzędzie, które może pomóc w uzyskaniu większej efektywności. Jest to Google Trends. Dostępne zupełnie za darmo. To tutaj dowiesz się, co najczęściej jest wpisywane w wyszukiwarkę Google przez internautów. Wpisywane frazy oznaczają panujące trendy, które warto wykorzystać w jeszcze lepszym promowaniu swojej firmy. Tutaj również masz okazję zweryfikować swoje pomysły. Google Trends wskaże Ci, co obecnie jest modne i czy moda ta nie jest cykliczna. W końcu, jeżeli chcesz zadbać o ciągłość działalności marki lepiej postawić na działania, które cieszą się nieustannym zainteresowaniem ze strony internautów. Dlatego sprawdzaj, jakie frazy wiążą się z największą popularnością w sieci i staraj się ich używać jak najczęściej w swoich reklamach, treściach SEO czy contencie na stronie internetowej. W ten sposób masz możliwość tworzyć komunikację, produkty i usługi odpowiadające na bieżące potrzeby potencjalnych klientów. Jednocześnie korzystasz z treści najlepiej dopasowanych do pytań wpisywanych w wyszukiwarkę Google zapewniając swojej witrynie lepsze pozycjonowanie i widoczność w sieci.
Śmiało, przetestuj te trzy narzędzia i wznieś swój marketing na jeszcze wyższy poziom. Jeżeli potrzebujesz fachowej porady, skontaktuj się z zespołem Warsaw Media House, który przez lata opracował wiele skutecznych strategii marketingowych i ma sporo do powiedzenia w temacie analityki.
O autorach:
Piotr Sulewski, prezes zarządu WMH sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na LinkedInie.
Marcin Konopiński, student socjologii ze specjalizacją marketing reklama i nowe media w Collegium Civitas, w Warsaw Media House specjalista ds. e-wizerunku.
WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram