Już 73 procent internautów kupuje online, wynika z raportu E-commerce w Polsce 2020, autorstwa Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej. To ogromna liczba świadcząca o tym, jak szybko w Polsce rozwija się rynek e-commerce. Jednocześnie nie możemy zapominać o pozostałych 27 procentach osób, wciąż preferujących zakupy offline. Wydaje się więc, że kluczem do pełnego sukcesu będzie zaproponowanie rozwiązania, które docenią obie grupy klientów. Tutaj pojawiają się aplikacje mobilne, mające potencjał, by podołać temu zadaniu. Przyjrzyjmy się im bliżej, sprawdźmy, w jakich modelach są dostępne i do czego możemy je wykorzystać.
Technologia w służbie e-commerce, czyli programy lojalnościowe w wersji online
Pomysłem wartym rozważenia jest wykorzystanie aplikacji mobilnych do obsługi programów lojalnościowych. Cieszą się one ogromną popularnością wśród konsumentów. Jak wynika z badania Monitor Programów Lojalnościowych 2020 — 60 procent respondentów brało udział w choć jednym programie lojalnościowym, z czego 63 procent robiło to aktywnie. To dobry moment, aby wykorzystać tę tendencję.
Zobacz również
Wdrożenie nowego programu lojalnościowego z wykorzystaniem aplikacji mobilnej bądź rozszerzenie istniejącego o jej obsługę to właściwy kierunek zarówno dla mniejszych, jak i większych firm. Tego typu aplikacja stanowi dodatkowy kanał komunikacji z klientem, a przy tym integruje ze sobą kanały sprzedaży online i offline. Wirtualna karta lojalnościowa, której użyjemy w sklepie internetowym, jak też stacjonarnym to najmocniejszy punkt omawianego rozwiązania, ale nie jedyny. Dodatkowe moduły takie, jak na przykład sprawdzenie salda zbieranych punktów, aktualne spersonalizowane promocje, dostępne kupony, zadania konkursowe, czy też zbieranie wirtualnych naklejek, mogą posłużyć nam m.in. do zwiększenia zaangażowania klienta w program, a tym samym silniejszego związania go z marką, co w efekcie przełoży się na wzrost sprzedaży.
Jaki model aplikacji mobilnej wybrać?
Rynek aplikacji mobilnych wykorzystywanych w e-commerce jest aktualnie zdominowany przez dwa rozwiązania technologiczne. Chodzi o aplikacje customizowane, a więc budowane od podstaw dla konkretnego klienta oraz takie, które są udostępniane w modelu SaaS (software as a service), czyli rozliczane abonamentowo. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady, dlatego ich wybór powinien być poprzedzony obszerną analizą.
Aplikacje mobilne customizowane
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Takie aplikacje są budowane od podstaw zgodnie z potrzebami i wytycznymi klienta. Tutaj nie ma miejsca na kompromisy. Gotowy produkt wygląda, działa oraz angażuje użytkownika, bazując na potrzebach klienta. Minusem takiego rozwiązania jest znacznie wyższy koszt zaprojektowania i wdrożenia aplikacji, jak również konieczność dłuższego oczekiwania na jej przygotowanie. Z reguły decydują się na nie większe firmy dysponujące dużymi budżetami. W ostatnim czasie customizowane aplikacje wybrały marki Sizeer, POLOmarket, czy Apart.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aplikacje mobilne SaaS (software as a service)
Ciekawą i funkcjonalną alternatywą dla aplikacji customizowanych są rozwiązania mobilne udostępniane w modelu SaaS. Zwrócić uwagę na nie powinny przede wszystkim mniejsze firmy, którym zależy na nowoczesnym programie lojalnościowym obsługiwanym za pomocą aplikacji, a przy tym nie chcą bądź nie mogą wydawać na nią dziesiątek lub setek tysięcy złotych. Aplikacje rozliczane abonamentowo są dostosowywane do potrzeb klienta. Niski koszt wdrożenia, korzystny abonament oraz duża liczba dostępnych modułów sprawia, że cieszą się one rosnącą popularnością.
Wiele modułów, wiele możliwości
Moduły dostępne w aplikacjach rozliczanych abonamentowo (SaaS) pozwalają na stworzenie rozbudowanego środowiska, które bez trudu obsłuży nawet najbardziej zaawansowane programy lojalnościowe. Warto zwrócić uwagę m.in. na moduł:
- wirtualnej karty lojalnościowej,
- e-paragonów będących zapisem historii zakupów,
- aktualnych promocji,
- powiadomień push,
- mapy sklepów stacjonarnych.
To tylko kilka przykładowych rozwiązań. Możliwości jest znacznie więcej.
Różne opcje, różni odbiorcy
Aplikacje mobilne typu SaaS to rozwiązanie, które docenią mniejsze przedsiębiorstwa, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wdrożyć je w większych firmach cieszących się dużym gronem lojalnych klientów. Podsumujmy więc ich zalety:
- niskie koszty początkowe,
- krótszy czas oczekiwania na wdrożenie w porównaniu z aplikacjami customizowanymi,
- wiele dostępnych modułów,
- możliwość pełnego obrandowania aplikacji.
Po przeciwnej stronie stoją aplikacje customizowane, tworzone od podstaw zgodnie z wytycznymi. Ich atuty to przede wszystkim:
- maksymalne dopasowanie do potrzeb klienta,
- możliwość wdrożenia indywidualnych rozwiązań,
- pełna personalizacja produktu,
- rozwój aplikacji zgodnie z oczekiwaniami klienta.
Niezależnie od tego, jakiego typu aplikację mobilną wybierzemy, należy pamiętać, aby jej stworzenie powierzyć ekspertom. Tylko doświadczony software house będzie w stanie zrealizować rozbudowane projekty customizowane, jak też zaoferować nowoczesne platformy SaaS. Wybór wysokiej klasy specjalistów to gwarancja rezultatów, które spełnią nasze oczekiwania, zarówno w przypadku aplikacji customizowanych, jak i rozliczanych abonamentowo.