Firma Interbrand opublikowała swój nowy raport dotyczący najcenniejszych marek świata. Na szycie znowu znalazły się marki technologiczne – Apple, Google oraz Amazon. Tegoroczny temat raportu to „Activating Brave”, na podstawie, którego analizowano rolę marki, jaką odgrywa ona w wszechobecnej transformacji wiodących firm na świecie.
Raport Interbrand przygotowywany jest rokrocznie od 19 lat. W tegorocznym zestawieniu po raz pierwszy znalazły się takie marki jak Spotify (miejsce 92.) i Subaru (miejsce 100.). W raporcie ponownie pojawiły się: Chanel z miejscem 23., Hennessy na 98. miejscu oraz Nintendo (99.). Te trzy marki ostatni raz gościły w rankingu w 2009 roku.
Zobacz również
Zobacz grafikę w większym rozmiarze
– Dziesięć lat po globalnym kryzysie finansowym, najszybciej rosnące marki to te, które intuicyjnie rozumieją swoich klientów i podejmują odważne ruchy, które zachwycają i oferują nowe rozwiązania – mówi Charles Trevail, globalny CEO Interbrand.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Już od sześciu lat Apple i Google zajmują najwyższe pozycje. Wartość Apple wzrosła o 16% do 214 480 mln dolarów, a wartość marki Google o 10% do 155,506 mln dolarów. Amazon osiągnął 56% wzrost względem zeszłego roku. Jest to też trzecia firma, która w rankingu Interbrand przebiła poziom 100 mld dolarów pod kątem wyceny marki. Oprócz Amazona najwięcej zyskały również: Netflix (45%), Gucci (30%), Salesforce (23%) – po raz pierwszy w rankingu – i Louis Vuitton (23%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponad połowa najlepszych marek pochodziła z pięciu sektorów: motoryzacyjnego (16), technologicznego (13), usług finansowych (12), luksusowego (9) i FMCG (9). Luksus to nowy topowy sektor w ujęciu procentowym (42%) – zastąpił handel detaliczny, który kontynuuje imponujący wzrost na drugim miejscu (36%). Elektronika jest na trzecim miejscu (20%), następnie artykuły sportowe (13%), a tuż po nich usługi finansowe (10%).
Interbrand przygotowując swój coroczny raport bierze pod uwagę m.in.: wyniki finansowe dotyczące produktów i usług sprzedawanych pod daną marką, rolę jaką marka odgrywa podczas decyzji zakupowych, oraz siłę marki w starciu z konkurencją i umiejętność tworzenia stałego zapotrzebowania na swoje usługi lub produkty.
źródło: Interbrand.com