Pierwsza prezentacja wyników badania Apteki wśród polskich internautów 2015.
Agencja badawcza IRCenter we współpracy z LeadR – agencją marketingu bazodanowego, PricePanorama – firmą monitorującą e-commerce i SpicyMobile – firmą udostępniającą technologie do analityki mobilnej przeprowadziło badanie korzystania z aptek internetowych wśród polskich internautów.
Zobacz również
Celem projektu było opisanie ścieżek klienckich prowadzących do aptek internetowych. Zrealizowaliśmy ten cel porównując dane pochodzące z wielu różnych źródeł: deklaracje użytkowników, skan cen produktów oferowanych w aptekach, zachowania ich użytkowników w mediach społecznościowych i w ramach wyszukiwarki Google i ruch na ich stronach WWW.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Kluczowy wniosek z projektu jest taki, że Internet nie spowoduje zamknięcia aptek stacjonarnych (tylko 6% ich użytkowników korzysta wyłącznie z online’owych sposobów sprzedaży). Apteki są więc skazane na integrację digitalowych i fizycznych punktów sprzedaży.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród użytkowników aptek internetowych zdecydowanie dominują kobiety. Użytkowników aptek można podzielić na dwa segmenty: kobiety w wieku 26-33 lata i osoby powyżej 45 roku życia. Obie grupy zdecydowanie motywują się ceną przy wyborze produktów z aptek internetowych.
Największy udział ruchu na stronach aptek ma SERP (marketing w wyszukiwarkach) i związane z nim bezpośrednie działania reklamowe. Na to stawiają najwięksi gracze. Największy – DOZ – zdecydowanie korzysta z searchu pozostając przy tym przy relatywnie wysokich cenach swoich produktów (kluczowym źródłem ruchu dla DOZ jest reklama display). Z searchu zdecydowanie korzysta również Gemini, które jednocześnie oferuje niskie ceny swoich najbardziej popularnych produktów. Popularność Gemini w Google nieprzerwanie rośnie od 2013 roku.
Najbardziej zauważalnym i efektywnym (w ocenie użytkowników aptek) jest e-mail marketing. Osoby, które zwracają uwagę w internecie na tę formę reklamy zdecydowanie chętnie i często przechodzą z mailingów bezpośrednio na strony aptek i dokonują zakupów. Wysokie zapamiętywanie działań mailingowych wskazuje również na pozytywny wpływ tej formy na wizerunek marek aptek.
Social Media dla aptek to poboczny, ale kluczowy rodzaj działań. Spontaniczne dyskusje o aptekach w mediach społecznościowych są bezpośrednio związane z ruchem na stronie WWW aptek (wysoka korelacja), ale i z częstotliwością wyszukiwania tych aptek w Google. Udział social media jest oczywiście zdecydowanie mniejszy niż searchu,displayu i mailingu.
W kolejnych wiadomościach/sprawozdaniach na temat projektu będziemy informować o: oferowanych produktach, popycie na nie, cenach tych produktów i motywacjach do ich zakupów, a także – o związku aptek z aplikacjami mobilnymi.
Pierwszą część raportu o aptekach wśród internautów można pobrać ze strony.
*Wszystkie dane zawarte w materiale pochodzą z projektu Apteki wśród internautów 2015. W projekcie uwzględniono dane kwestionariuszowe i skan cen produktów zebrane w październiku 2015 roku, dane o korzystaniu z aplikacji mobilnych dla wakacji 2015 i dane z social media i Google dla ostatnich 12 miesięcy.