Ukraińcy stanowią coraz pokaźniejszą część naszego społeczeństwa i tym samym stają się ważna grupą konsumencką. Obecnie szacuje się, że w Polsce pracuje około miliona Ukraińców. Główne motywatory przyjazdu do Polski związane są z finansami: lepsze warunki życia i wyższe zarobki w Polsce oraz bezrobocie na Ukrainie.
82% Ukraińców przebywających w Polsce pracuje. 75% spośród nich ma stałą pracę, a 33% pracuje zgodnie z wyuczonym zawodem. Rozproszenie pracowników ukraińskich po branżach jest dosyć wysokie – największa część z nich (26%) pracuje w branży przemysłowej, na kolejnych miejscach są branże: budowlano-remontowa oraz hotelarsko-gastronomiczna (po 15%).
Zobacz również
Niemal trzy czwarte Ukraińców pracujących w Polsce (72%) oszczędza część zarabianej kwoty, a blisko połowa (45%) wspiera finansowo rodzinę na Ukrainie. Aż 47% badanych otrzymuje wynagrodzenie w gotówce. Tylko co trzeci respondent (30%) wpłaca zarabiane pieniądze do banku, a 67% przechowuje gotówkę w domu.
Po zakupy spożywcze Ukraińcy idą najczęściej do dyskontów (52%) oraz hiper- i supermarketów (38%). Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór miejsca zakupu są: niskie ceny, częste promocje, bliskość miejsca zamieszkania oraz szerokość asortymentu/ oferty produktowej. Średnie miesięczne wydatki na żywność wynoszą blisko 473 zł.
Stosunkowo duża grupa Ukraińców dokonuje również zakupu sprzętu w Polsce, w szczególności małego sprzętu AGD.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Konto bankowe w Polsce posiada 68% badanych. Najczęstszym powodem założenia konta w Polsce jest chęć posiadania karty płatniczej. Poza kartą bankomatową badani rzadziej korzystają z innych produktów bankowych. Przy wyborze banku najczęściej kierują się opiniami znajomych. W przypadku dodatkowych pytań na temat obsługi konta Ukraińcy nieco częściej wybierają osobisty kontakt z pracownikiem banku niż samodzielne poszukiwanie informacji w Internecie. Najmniej popularnym źródłem kontaktu jest infolinia. Wśród badanych istnieje dość duże zapotrzebowanie na obsługę w języku ukraińskim lub rosyjskim w poszczególnych kanałach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Niemal wszyscy badani (93%) posiadają telefon komórkowy. 92% badanych korzysta z usług polskiego operatora. Czynnikami w największym stopniu wpływającymi na wybór operatora są: oferta cenowa oraz rekomendacja znajomych. Ukraińcy o ofercie polskich operatorów dowiadują się przede wszystkim od swoich rodaków, jednak informacje na temat oferty im dedykowanej docierają do nich również często z reklam. Spośród czterech największych polskich operatorów to Play ma wśród badanych zdecydowanie najlepszy wizerunek i jest to najczęściej rozważana sieć.
5% Ukraińców zakupiło w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce nieruchomość, a aż 45% planuje zakup nieruchomości – 65% osób z tej grupy planuje na ten cel zaciągnąć kredyt w Polsce. Obecnie największy odsetek badanych (40%) wynajmuje dom lub mieszkanie, a co czwarty wynajmuje pokój w mieszkaniu lub domu.
– Ukraińcy to nowa grupa konsumentów w Polsce, która coraz częściej wydaje pieniądze, nie tylko na podstawowe potrzeby, zamierza inwestować i korzystać z coraz większej ilości usług, na przykład finansowych. O ile istnieją usługi, z których Ukraińcy w pełni korzystają – np. telefonia komórkowa, o tyle jest jeszcze szereg obszarów, z których korzystają w niewielkim stopniu, np. z bankowości. Obecnie dwie trzecie Ukraińców posiada rachunek bankowy w Polsce, jednak głównym instrumentem, z którego korzystają jest karta bankomatowa. Co ciekawe, tylko co trzeci badany wpłaca zarobioną gotówkę do banku. Z drugiej strony, Ukraińcy deklarują duże zainteresowanie zakupem nieruchomości, również na kredyt, co oznacza, że dla sektora bankowego jest to spory potencjał do wykorzystania. Również sklepy oferujące różnego rodzaju sprzęty, czy to AGD, czy komputerowe mają szerokie pole do działania w zakresie zakupów kredytowanych – zaledwie kilka procent dokonywanych przez Ukraińców zakupów to zakupy właśnie na kredyt. Patrząc na zachowania zakupowe Ukraińców w zakresie produktów FMCG, to najpopularniejsze miejsca dokonywania tych zakupów są takie same jak w przypadku Polaków i liczą się te same aspekty – niskie ceny, częste promocje i szeroka oferta. W kwestii alkoholi – Ukraińcy dużo częściej wybierają piwa niż alkohole mocne, co też może być cennym sygnałem dla producentów – komentuje dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
Źródło: ARC Rynek i Opinia (www.arc.com.pl)