…energii i inspiracji dla artystów i intelektualistów.
Pokaźna część kulturalnej, politycznej i artystycznej historii Starego Świata rozgrywa się właśnie przy filiżance parującej kawy. Kawiarnie od wieków kształtowały kulturę. Były świadkami epok i zmian, przebywali w nich dziennikarze, artyści, prawnicy, ekonomiści i politycy. Włoskie oświecenie rozkwitało przy małych stolikach najsłynniejszych kawiarni, gdzie spotykali się wielcy filozofowie i literaci, tacy jak Pietro Verri i Cesare Beccari. To właśnie w jednej z kawiarni założyli swoje czasopismo, nazywając je nie inaczej jak Il Caffè, jako swoiste nawiązanie do miejsca, w którym kręgi literackie i intelektualne tworzyły nową wizję świata.
Zobacz również
Kawa jest jednym z głównych sprzymierzeńców kultury i pierwszym „medium społecznościowym” w historii, symbolem, który sprzyja tworzeniu i rozpowszechnianiu sztuki. Jest to misja, którą Lavazza, światowy lider sztuki blendowania kawy, zdecydował się realizować i promować poprzez współpracę z artystami, inspirowanie i promowanie projektów artystycznych i kulturalnych.
Pierwsze kroki z legendarnym Armando Testą
Lavazza, jako włoska firma, ma w swoim DNA naturalną wrażliwość i szacunek wobec sztuki, a także pasję, której efektem jest współpraca z czołowymi współczesnymi fotografami z całego świata i promowania unikalnych programów kulturalnych.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
„Kreatywność w szerokim ujęciu jest naszą pasją” – wyjaśnia Francesca Lavazza, przedstawicielka czwartego pokolenia rodziny Lavazza. Francesca jest osobą pielęgnującą działalność firmy w obszarze kultury i sztuki. Obecnie jest jedynym przedstawicielem Włoch w zarządzie Fundacji Guggenheima. „Nasz pradziadek Luigi, który założył firmę, był jednym z pierwszych członków turyńskiego stowarzyszenia artystycznego Circolo degli Artisti, zbierał tabakierki oraz rzadko spotykane książki. Następnie mój ojciec nawiązał współpracę z mistrzem reklamy Armando Testą i w ten sposób przedstawiał Włochy wyjątkowe, optymistyczne, radosne i nowoczesne. Wrażliwość artystyczna zaszczepiona przez naszego dziadka także dziś ma taką samą siłę” – dodaje Francesca Lavazza.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Od momentu powstania Lavazza wspiera innowacyjność i kreatywność w różnych dziedzinach sztuki. Dzięki współpracy z Armando Testą firma stała się pionierem grafiki reklamowej i animowanych, legendarnych postaci, takich jak kowboj Caballero i piękna Carmencita, których opowieść o miłości Starego Zachodu była jednym z pierwszych przykładów krótkiego filmu reklamowego we Włoszech.
Z kolei współpraca z wybitnymi fotografami na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku zaowocowała opracowaniem Kalendarza Lavazza – projektu, który stał się symbolem firmy.
Wielka fotografia – narodziny Kalendarza Lavazzy
Od ponad dwudziestu lat kalendarz Lavazza przedstawia filozofię i tożsamość marki poprzez niepowtarzalne fotografie. Helmut Newton, David LaChapelle, Annie Leibovitz, Elliott Erwitt, Steve McCurry, Erwin Olaf – to tylko niektóre z ze znakomitych nazwisk, których zdjęcia od 1993 roku tworzą ten unikalny koncept.
Projekt Kalendarza Lavazzy rozpoczął się od słynnego niemieckiego fotografa mody, Helmuta Newtona. „Agencja Testy była zaniepokojona, mój ojciec Emilio był pełen obaw, nawet mój brat Giuseppe nie był do końca spokojny… Motywem przewodnim zdjęć Newtona były niejednoznaczność, intryga i tajemniczość, stąd też wszyscy obawialiśmy się, że efekt może być trochę zbyt… pikantny. Rezultat był niesamowity, wszyscy odetchnęliśmy z ulgą i od tego momentu wiedzieliśmy, że to był naprawdę początek podróży Lavazzy: kolejny krok naprzód, zawsze spoglądając w przyszłość komunikacji ” – mówi Francesca Lavazza.
Cechami charakterystycznymi pierwszych edycji kalendarza były zmysłowość i ironia, chęć życia i śmiechu, pasja i zabawa. W 1999 roku Lavazza zaczęła poszukiwania nowych inspiracji w reportażu, wybierając fotografów z agencji Magnum, którzy w swych pracach umiejętnie uchwycili zmieniające się społeczeństwo. Lavazza dała im pełną swobodę interpretacji kawy na swój sposób.
W 2002 roku, po dziewięciu czarno-białych edycjach, Lavazza zaprezentowała pierwszy Kalendarz w kolorze, autorstwa Davida LaChapelle’go. Rok 2015 przyniósł nowy przełom. W trakcie roku EXPO firma poprosiła Steve’a McCurry’ego, aby dodał projektowi wymiar społeczny i umocnił wizerunek Lavazzy jako wiodącego gracza w zakresie zrównoważonego rozwoju. Kalendarz 2015 wyznaczył początek trylogii, skupiając uwagę na Obrońcach Ziemi: ludziach, którzy codziennie pracują z zaangażowaniem, odwagą i oddaniem w obronie swoich społeczności i upraw. Na trylogię złożyły się kalendarze ze zdjęciami McCurry’ego, następnie młodego kanadyjskiego fotografa Joey’a Lawrence’a, a na koniec, w Kalendarzu na 2017 rok, francuskiego fotografa Denisa Rouvre’a.
Najnowsza wersja Kalendarza, na 2018 rok, jest pierwszym globalnym, artystycznym wyrazem 17. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. O celach tych, realizowanych poprzez konkretne działania, opowiada 17 wybranych przez Lavazzę ambasadorów zrównoważonego rozwoju, m.in. Massimo Bottura, Jeremy Renner, Alexandra Cousteau, Andre Agassi i Carlo Petrini. Ich portrety na kartach Kalendarza uwiecznił światowej sławy fotograf portretowy, Platon.
Lavazza w najsłynniejszych muzeach świata
Sztuki wizualne – od mistrzowskiej grafiki reklamowej po fotografię, a także design i architekturę – zawsze stanowiły kluczowy kanał komunikacji dla Lavazzy, dzięki któremu firma z powodzeniem przekazywała swoje wartości i misję. Na wystawie EXPO 2015, która odbyła się w Mediolanie, przestrzeń Lavazzy, gdzie miliony odwiedzających mogły odkryć aromat prawdziwego włoskiego espresso, została zaprojektowana przez studio należące do architekta i projektanta Fabio Novembre’a.
Lavazza od lat jest pionierem w sztukach wizualnych, czemu towarzyszy wizja „nowoczesnego mecenatu sztuki”. Dziś firma współpracuje z najważniejszymi międzynarodowymi instytucjami artystycznymi.
W 2014 roku podczas retrospektywy „Włoski futuryzm, 1909-1944. Rekonstrukcja Wszechświata”, Lavazza ogłosiła nawiązanie pięcioletniej współpracy z Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. W kolejnym roku firma wsparła organizację projektu „Alberto Burri: Trauma malarstwa”, a w 2016 roku wystawę „Moholy-Nagy: Przyszła Teraźniejszość”. W 2017 r., z okazji 80. rocznicy powstania Fundacji Solomona R. Guggenheima, muzeum zaprezentowało niezwykłą kolekcję „Wizjonerzy: Tworzenie nowoczesnego Guggenheima”, na którą składa się 170 dzieł, ukazujących historię awangardy w pracach założyciela muzeum i patronów, którzy stworzyli stałą kolekcję Peggy Guggenheim. Podczas wystawy Lavazza brała udział w renowacji „Alchemii”, jednego z pierwszych obrazów Jacksona Pollocka z kolekcji Guggenheima w Wenecji, umożliwiając po wieloletniej przerwie podziwianie arcydzieła szerszej publiczności.
Współpraca z Muzeum Obywatelskim w Wenecji przewiduje z kolei szereg działań, które będą angażować Lavazzę w promocję głównych wydarzeń weneckich – od Karnawału po Święto Redentore i Święto Wniebowstąpienia, Regaty Historyczne i Zimę Wenecką – ale także holistycznie w wizerunek miasta, które dzięki swoim niezwykłym skarbom artystycznym i pięknu architektonicznemu stanowi unikalne dziedzictwo.
W grudniu 2016 roku Lavazza ogłosiła podjęcie trzyletniej współpracy z Muzeum Narodowym Hermitage, jedną z największych międzynarodowych świątyń sztuki, które przy wsparciu Lavazzy było gospodarzem wystawy „Mariano Fortuny – Magik z Wenecji”.
„To zaszczyt móc wspierać niesamowite dziedzictwo kulturowe Muzeum Narodowego Hermitage w Sankt Petersburgu, prawdziwej katedry sztuki w Rosji i na całym świecie. Trzyletnia umowa pozwoli nam przekazać nasze wartości społeczeństwu i dalej rozwijać naszą obecność w świecie sztuki i kultury” – powiedziała przy okazji otwarcia Francesca Lavazza.