Łódzka firma przekazała fundusze, które wesprą zespół KGHM Lodz Solar Team w kwestiach organizacji bezpiecznego transportu pojazdu drogą lotniczą do Australii i drogą morską z powrotem. Finansowe zaangażowanie ATLASA w projekt wynika z długofalowego wsparcia firmy dla lokalnych oraz edukacyjnych czy naukowych inicjatyw, szczególnie jeśli są one ściśle związane z ekologią lub zrównoważonym rozwojem oraz innowacjami.
– Patrząc na zespół KGHM Lodz Solar Team, dostrzegamy entuzjazm, wartości, wizjonerski potencjał, zapał do kreatywnej współpracy i wiarę w swoje możliwości, które towarzyszyły 25 lat temu założycielom ATLASA, gdy w garażu jednego z nich powstawał pierwszy polski klej do glazury – mówi Tomasz Skalski, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych w Grupie ATLAS. – Dodatkowo, ogromnym zaszczytem jest dla nas fakt, iż samochód o napędzie elektrycznym, przemierzając Antypody z herbem naszego miasta i logo ATLAS, będzie propagował polską myśl techniczną oraz naszą kreatywność, zgodnie z hasłem „Łódź kreuje”.
Zobacz również
Tegoroczna, trzynasta już edycja Bridgestone World Solar Challenge, odbędzie się w Australii w dniach 18-25 października. Wyścig raz pierwszy został zorganizowany w 1987 i od razu stał się “poligonem doświadczalnym” dla nowych technologii, które wkrótce weszły do codziennego użytku. Na trasie z Darwin do Adelaide, mierzącej 3000 km australijskich dróg, przez blisko 50 godzin będą ścigały się zespoły z całego świata.
Dla Polski i Łodzi jest to szczególny sukces i wyróżnienie, gdyż to właśnie zespół KGHM Lodz Solar Team jako jedyny z Europy Środkowo-Wschodniej wstępnie zakwalifikował się do wyścigu. Pełną kwalifikację otrzyma na miejscu po finalnych testach bolidu pod kątem zgodności z regulaminem konkursu Bridgestone World Solar Challenge. Dla łódzkich studentów będzie to jednocześnie „chrzest wyścigowy” w rywalizacji o tytuł najbardziej efektywnego samochodu zasilanego energią słoneczną. Drużyna wystartuje w klasie „Cruiser”, gdzie wymaganiem jest kształt bolidu przypominający miejski samochód.
– Z nieukrywaną radością przyjęliśmy informację o sponsoringowym zaangażowaniu firmy ATLAS w nasz projekt – mówi dr inż. Przemysław Kubiak z Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn. – Choć z naszym projektem reprezentujemy zupełnie inną branżę, to znając wkład firmy w rozwój nowoczesnych technologii w chemii budowlanej, w tym także w rozwiązania ekologiczne, cieszymy się, że charakterystyczne granatowe logo znajdzie się na naszym bolidzie. Poza tym, wsparcie firmy z rodzinnych stron zawsze dodatkowo uskrzydla. Jestem pewny, że pomkniemy przez Australię niczym bocian – żartuje na koniec.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Pojazd łódzkich studentów ma zainstalowane na nadwoziu 5 mkw elastycznych paneli słonecznych. Pojemne akumulatory umożliwiają przebycie drogi nawet do 1500 km z prędkością do 100 km/h (optymalna prędkość to 70 km/h). Ważący zaledwie 300 kg ekologiczny „Eagle 1” porusza się dzięki dwóm silnikom elektrycznym, o mocy 5kW każdy, umieszczonych bezpośrednio w kołach. Są one specjalnie dedykowane autom solarnym, sprowadzane na specjalne zamówienie, a ich sprawność wynosi aż 95%. Do budowy wykorzystano najwytrzymalsze i zarazem bardzo lekkie komponenty, m.in. włókna węglowe, dzięki któremu nadwozie waży zaledwie 70 kg. Pojazd mieści kierowcę i jednego pasażera. W trakcie prac konstruktorzy skorzystali z zaplecza sprzętowego Politechniki Łódzkiej pod kątem szybkiego prototypowania (przykładowo: do stworzenia formy kierownicy użyto drukarki 3D, a powstałą „wydruk” wypełniono włóknem węglowym).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ostatnia faza pracy nad bolidem słonecznym „Eagle 1” w Polsce dobiegła końca. Po przeprowadzeniu licznych testów, studenci przygotowali auto do wysyłki. 16 września zapakowany samochód, wraz z narzędziami i częściami zamiennymi, rozpoczął długą podróż do Australii, aby już 7 października zespół odebrał go w Darwin i rozpoczął przygotowania do wyścigu.
Studenci zaangażowali się również w inne działania promujące energetykę słoneczną w Polsce. Grupa nawiązała współpracę z Publicznym Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Łódzkiej, biorąc udział w projekcie „Uniwersytet Młodych Wynalazców”. Współtworzy również program zajęć dla Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego. Dla uczniów Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy studenci organizują lekcje, w trakcie których m.in. opowiadają o konstrukcji i mechanice konstruowanego bolidu, budowie samochodu oraz programowaniu komputerowym.
Projekt KGHM Lodz Solar Team odbywa się pod patronatem honorowym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Politechniki Łódzkiej.