Zdjęcie royalty free z Fotolia
Trzy egzemplarze książki Anny Piwowarskiej Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?, z której pochodzi poniższy fragment, możecie zdobyć w naszym konkursie. Szczegóły na dole artykułu.
Zobacz również
Jeśli prowadzisz taką firmę, możesz budować i komunikować jej markę w duchu autentycznym.
Twoja marka firmowa może mówić autentycznym głosem
Teksty na twojej firmowej stronie i inne komunikaty związane z marką twojej firmy mogą ją pokazywać w sposób żywy, przyciągający, ciekawy i prawdziwy. Mogą wzbudzać emocje, pokazywać twoje podejście, wyróżniać świadczone usługi, zapadać w pamięć i przyciągać właściwe osoby — idealnych klientów firmy.
Teksty na stronie twojej firmy i komunikaty, które wysyła ona w świat, nie muszą być bezpieczne, poprawne i typowe. Nie potrzebują korporacyjnego żargonu i sztywności. Nie musisz też sięgać po sformułowania, których używają inne przedsiębiorstwa.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Jesteśmy liderem w branży.
- W naszej ofercie każdy znajdzie coś dla siebie.
- Nasz zespół tworzą wysokiej klasy specjaliści.
Jak budować autentyczną markę firmową?
W tym celu warto zadać sobie kilka pytań i odpowiedzieć na nie szczerze i uczciwie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przyjrzyj się swojej firmie z bliska i z pewnej odległości.
Poproś klientów o opinie. Zapytaj, dlaczego wybierają usługi twojej firmy. Zastanów się, jaką wartość wnosi ona w ich życie, jakie potrzeby zaspokaja.
Porozmawiaj z pracownikami i współpracownikami o tym, jak postrzegają misję firmy i swoją rolę w jej współtworzeniu.
KILKA PYTAŃ STRATEGICZNYCH DO TWOJEJ MARKI FIRMOWEJ
FIRMA I OTOCZENIE
- Czym zajmuje się twoja firma?
- Jakie jest doświadczenie — twoje i twoich pracowników w tym zakresie?
- W jakiej branży działa twoja firma? Czym charakteryzuje się ta branża?
- Jakie firmy z tej branży uznajesz za konkurencję (podobna wielkość i skala działania, zakres usług, miejsce)?
- Co wyróżnia twoją firmę na tle innych, które świadczą podobne usługi?
- Czego klienci mogą oczekiwać od kontaktu z twoją firmą?
WIZJA I MISJA
- Jakie jest podejście twojej firmy do klienta?
- Jakimi zasadami kieruje się twoja firma na co dzień? Jakie wartości wyznaje?
- Co jest misją twojej firmy? Jakie są cele twojej firmy?
- Co dobrego wnosi działalność twojej firmy (do życia klientów, społeczeństwa)?
- Jakie potrzeby klienta zaspokajają usługi lub produkty twojej firmy?
- Jakie problemy rozwiązuje twoje przedsiębiorstwo?
- Jak w trzech słowach opiszesz swoją firmę?
OPINIE KLIENTÓW
- Co mówią o twojej firmie klienci?
- Co mówią o twoich usługach?
- Co mówią o pracownikach?
- Jak opisują firmę w trzech słowach?
- Komu polecają twoją firmę, usługi, produkty? Co najczęściej chwalą?
- Dlaczego wybierają twoją firmę?
- W czym jest ona w ich odczuciu lepsza od konkurencji?
Chcesz budować autentyczną markę — mów prawdę!
Aby komunikacja w duchu autentycznym była skuteczna, musi być prawdziwa. Spotykam niekiedy przedsiębiorców, którzy prowadzą jednoosobową działalność, ale uparcie piszą na swojej stronie w liczbie mnogiej. Fałsz i drobne przekłamania, które się kryją za taką strategią, są jednak wyczuwalne dla wielu odbiorców. A wzajemne zaufanie stanowi ważny element udanej współpracy biznesowej.
Komunikowanie swojej firmy jako większej niż jest wynika czasem z zamierzeń na przyszłość: na razie działam w pojedynkę, ale mam w planach dynamiczny rozwój i zatrudnienie kilku pracowników. Co robić w takiej sytuacji? Ja polecam pisać prawdę: „Na razie działam samodzielnie, ale w planach mam rozwój i powiększanie firmy”. Taka komunikacja pozwala zaoszczędzić mnóstwo energii na budowaniu nieprawdziwego wizerunku i udawaniu siebie jako szefa zarządzającego grupą pracowników. Tę energię można wtedy przeznaczyć na faktyczne powiększanie firmy.
Jak komunikować swoją markę firmową w sposób autentyczny?
Żeby komunikować markę swojej firmy w sposób prawdziwy i przyciągający, warto najpierw dobrze się jej przyjrzeć, dostrzec to, co ją wyróżnia, i znaleźć jej prawdziwą wartość. A następnie na tej bazie budować komunikaty, które będą tę wartość podkreślać w sposób atrakcyjny dla klientów.
Autentyczne komunikaty na temat marki firmowej mogą przybierać różną postać.
Możesz w dziale „o nas” umieścić osobną podstronę „nasz zespół”, a na niej prawdziwe opisy pracowników — pisane na podstawie wskazówek i pytań do bio, które znajdziesz w tej książce. Biogramom pracowników mogą towarzyszyć prawdziwe zdjęcia tych osób — najlepiej w podobnej scenerii i tonacji — ale pokazujące ich indywidualny rys i charakter. Specjalna sesja portretowa byłaby idealnym rozwiązaniem. Zbiorowe zdjęcia z takiej sesji można wykorzystać również w innych miejscach na stronie — zamiast typowych fotografii pracowników pochodzących z banków zdjęć. Już te dwa elementy będą wyróżniały stronę firmy i nadadzą jej niepowtarzalny charakter oraz ważny aspekt ludzki.
Teksty na stronie to kolejny istotny element autentycznej komunikacji marki. Napisane żywym i przystępnym językiem, pokazujące prawdziwą misję firmy, podkreślające to, co ją wyróżnia, opowiadające w ciekawy sposób historię powstania przedsiębiorstwa i jego początki.
Kto może stworzyć autentyczną komunikację twojej marki firmowej?
Teksty na firmowej stronie internetowej, które pokażą twoją firmę w sposób autentyczny i atrakcyjny dla odbiorców, może stworzyć zarówno pracownik firmy, jak i osoba z zewnątrz — copywriter piszący teksty na zlecenie, agencja, która wykonuje strony internetowe.
Warunkiem powstania takich komunikatów jest dogłębne poznanie firmy, wizji i misji, która przyświeca jej w codziennej pracy (nie chodzi więc o wydumaną misję zapisaną w dokumentach, do których nikt nie zagląda, tylko o to, co jest realizowane każdego dnia, w kontakcie z każdym klientem). Bo autentycznej marki nie da się wykreować. Jej trzon musi być żywy i prawdziwy. Tylko wtedy będzie przyciągać swoją autentycznością.
Dobrze, aby osoba pisząca teksty o twojej firmie potrafiła tworzyć komunikaty marketingowe i perswazyjne, a jednocześnie umiała oderwać się od schematu komunikatów, które stosuje większość firm w branży. Dobrze jest wyjść poza typowe sformułowania, podrążyć, poszukać prawdziwych historii dotyczących firmy i oddać jej charakter w tekstach, które będą świeże i jednocześnie zgodne z prawdą.
Przytoczony artykuł jest fragmentem książki Anny Piwowarskiej Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie? wydawnictwa Onepress.
NowyMarketing objął patronat nad książką.
Autentyczność przyciąga można kupić na tej stronie.
Anna Piwowarska
Przez sześć lat pracowała jako copywiterka w agencjach reklamowych, pisząc i wymyślając hasła oraz kampanie dla dużych marek. Obecnie jako freelancerka pisze teksty na zlecenie i rozwija własną markę pod nazwą Autentyczny Copywriting. Wiedzę zdobytą w agencjach i przetestowaną na sobie, przekazuje podczas warsztatów i konsultacji dla małych biznesów tworzonych z pasją i sercem. Podpowiada, jak budować swoją markę na autentycznym przekazie, jak pisać o sobie i jak się promować. Pisze o tym również na swojej stronie: www.autentycznycopywriting.pl
KONKURS
Podaj przykład marki, którą uważasz za autentyczną i uzasadnij swój wybór w trzech krótkich zdaniach.
Autorów trzech najciekawszych wypowiedzi nagrodzimy książkami Anny Piwowarskiej Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?
Na odpowiedzi czekamy do 24 sierpnia do godziny 12.00. Odpowiedzi przesyłajcie na nasz adres mailowy: [email protected]