Autentyczna marka firmowa [+ konkurs]

Autentyczna marka firmowa [+ konkurs]
Budowanie marki w sposób autentyczny oraz autentyczna komunikacja nie są zarezerwowane wyłącznie dla marek osobistych, wolnych zawodów i osób, które „pracują sobą”. Mogą z nich korzystać również małe, średnie, a nawet duże firmy.
O autorze
4 min czytania 2015-08-19

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Trzy egzemplarze książki Anny Piwowarskiej Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?, z której pochodzi poniższy fragment, możecie zdobyć w naszym konkursie. Szczegóły na dole artykułu.
 

Jeśli prowadzisz taką firmę, możesz budować i komunikować jej markę w duchu autentycznym.

Twoja marka firmowa może mówić autentycznym głosem 


Teksty na twojej firmowej stronie i inne komunikaty związane z marką twojej firmy mogą ją pokazywać w sposób żywy, przyciągający, ciekawy i prawdziwy. Mogą wzbudzać emocje, pokazywać twoje podejście, wyróżniać świadczone usługi, zapadać w pamięć i przyciągać właściwe osoby — idealnych klientów firmy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Teksty na stronie twojej firmy i komunikaty, które wysyła ona w świat, nie muszą być bezpieczne, poprawne i typowe. Nie potrzebują korporacyjnego żargonu i sztywności. Nie musisz też sięgać po sformułowania, których używają inne przedsiębiorstwa.

  • Jesteśmy liderem w branży.
  • W naszej ofercie każdy znajdzie coś dla siebie. 
  • Nasz zespół tworzą wysokiej klasy specjaliści.

Jak budować autentyczną markę firmową?


W tym celu warto zadać sobie kilka pytań i odpowiedzieć na nie szczerze i uczciwie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przyjrzyj się swojej firmie z bliska i z pewnej odległości.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poproś klientów o opinie. Zapytaj, dlaczego wybierają usługi twojej firmy. Zastanów się, jaką wartość wnosi ona w ich życie, jakie potrzeby zaspokaja.

Porozmawiaj z pracownikami i współpracownikami o tym, jak postrzegają misję firmy i swoją rolę w jej współtworzeniu.

KILKA PYTAŃ STRATEGICZNYCH DO TWOJEJ MARKI FIRMOWEJ

FIRMA I OTOCZENIE

  • Czym zajmuje się twoja firma?
  • Jakie jest doświadczenie — twoje i twoich pracowników w tym zakresie?
  • W jakiej branży działa twoja firma? Czym charakteryzuje się ta branża?
  • Jakie firmy z tej branży uznajesz za konkurencję (podobna wielkość i skala działania, zakres usług, miejsce)?
  • Co wyróżnia twoją firmę na tle innych, które świadczą podobne usługi?
  • Czego klienci mogą oczekiwać od kontaktu z twoją firmą?

WIZJA I MISJA

  • Jakie jest podejście twojej firmy do klienta?
  • Jakimi zasadami kieruje się twoja firma na co dzień? Jakie wartości wyznaje?
  • Co jest misją twojej firmy? Jakie są cele twojej firmy?
  • Co dobrego wnosi działalność twojej firmy (do życia klientów, społeczeństwa)?
  • Jakie potrzeby klienta zaspokajają usługi lub produkty twojej firmy?
  • Jakie problemy rozwiązuje twoje przedsiębiorstwo?
  • Jak w trzech słowach opiszesz swoją firmę?

OPINIE KLIENTÓW

  • Co mówią o twojej firmie klienci?
  • Co mówią o twoich usługach?
  • Co mówią o pracownikach?
  • Jak opisują firmę w trzech słowach?
  • Komu polecają twoją firmę, usługi, produkty? Co najczęściej chwalą? 
  • Dlaczego wybierają twoją firmę?
  • W czym jest ona w ich odczuciu lepsza od konkurencji?

Chcesz budować autentyczną markę — mów prawdę!


Aby komunikacja w duchu autentycznym była skuteczna, musi być prawdziwa. Spotykam niekiedy przedsiębiorców, którzy prowadzą jednoosobową działalność, ale uparcie piszą na swojej stronie w liczbie mnogiej. Fałsz i drobne przekłamania, które się kryją za taką strategią, 
są jednak wyczuwalne dla wielu odbiorców. A wzajemne zaufanie stanowi ważny element udanej współpracy biznesowej.

Komunikowanie swojej firmy jako większej niż jest wynika czasem z zamierzeń na przyszłość: na razie działam w pojedynkę, ale mam w planach dynamiczny rozwój i zatrudnienie kilku pracowników. Co robić w takiej sytuacji? Ja polecam pisać prawdę: „Na razie działam samodzielnie, ale w planach mam rozwój i powiększanie firmy”. Taka komunikacja pozwala zaoszczędzić mnóstwo energii na budowaniu nieprawdziwego wizerunku i udawaniu siebie jako szefa zarządzającego grupą pracowników. Tę energię można wtedy przeznaczyć na faktyczne powiększanie firmy.

Jak komunikować swoją markę firmową w sposób autentyczny?


Żeby komunikować markę swojej firmy w sposób prawdziwy i przyciągający, warto najpierw dobrze się jej przyjrzeć, dostrzec to, co ją wyróżnia, i znaleźć jej prawdziwą wartość. A następnie na tej bazie budować komunikaty, które będą tę wartość podkreślać w sposób atrakcyjny dla klientów.

Autentyczne komunikaty na temat marki firmowej mogą przybierać różną postać.

Możesz w dziale „o nas” umieścić osobną podstronę „nasz zespół”, a na niej prawdziwe opisy pracowników — pisane na podstawie wskazówek i pytań do bio, które znajdziesz w tej książce. Biogramom pracowników mogą towarzyszyć prawdziwe zdjęcia tych osób — najlepiej w podobnej scenerii i tonacji — ale pokazujące ich indywidualny rys i charakter. Specjalna sesja portretowa byłaby idealnym rozwiązaniem. Zbiorowe zdjęcia z takiej sesji można wykorzystać również w innych miejscach na stronie — zamiast typowych fotografii pracowników pochodzących z banków zdjęć. Już te dwa elementy będą wyróżniały stronę firmy i nadadzą jej niepowtarzalny charakter oraz ważny aspekt ludzki.

Teksty na stronie to kolejny istotny element autentycznej komunikacji marki. Napisane żywym i przystępnym językiem, pokazujące prawdziwą misję firmy, podkreślające to, co ją wyróżnia, opowiadające w ciekawy sposób historię powstania przedsiębiorstwa i jego początki.

Kto może stworzyć autentyczną komunikację twojej marki firmowej?


Teksty na firmowej stronie internetowej, które pokażą twoją firmę w sposób autentyczny i atrakcyjny dla odbiorców, może stworzyć zarówno pracownik firmy, jak i osoba z zewnątrz — copywriter piszący teksty na zlecenie, agencja, która wykonuje strony internetowe.

Warunkiem powstania takich komunikatów jest dogłębne poznanie firmy, wizji i misji, która przyświeca jej w codziennej pracy (nie chodzi więc o wydumaną misję zapisaną w dokumentach, do których nikt nie zagląda, tylko o to, co jest realizowane każdego dnia, w kontakcie z każdym klientem). Bo autentycznej marki nie da się wykreować. Jej trzon musi być żywy i prawdziwy. Tylko wtedy będzie przyciągać swoją autentycznością.

Dobrze, aby osoba pisząca teksty o twojej firmie potrafiła tworzyć komunikaty marketingowe i perswazyjne, a jednocześnie umiała oderwać się od schematu komunikatów, które stosuje większość firm w branży. Dobrze jest wyjść poza typowe sformułowania, podrążyć, poszukać prawdziwych historii dotyczących firmy i oddać jej charakter w tekstach, które będą świeże i jednocześnie zgodne z prawdą. 

 

Przytoczony artykuł jest fragmentem książki Anny Piwowarskiej Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie? wydawnictwa Onepress. 

NowyMarketing objął patronat nad książką.

Autentyczność przyciąga można kupić na tej stronie.

Anna Piwowarska

Przez sześć lat pracowała jako copywiterka w agencjach reklamowych, pisząc i wymyślając hasła oraz kampanie dla dużych marek. Obecnie jako freelancerka pisze teksty na zlecenie i rozwija własną markę pod nazwą Autentyczny Copywriting. Wiedzę zdobytą w agencjach i przetestowaną na sobie, przekazuje podczas warsztatów i konsultacji dla małych biznesów tworzonych z pasją i sercem. Podpowiada, jak budować swoją markę na autentycznym przekazie, jak pisać o sobie i jak się promować. Pisze o tym również na swojej stronie: www.autentycznycopywriting.pl 

 

KONKURS

Podaj przykład marki, którą uważasz za autentyczną i uzasadnij swój wybór w trzech krótkich zdaniach.

Autorów trzech najciekawszych wypowiedzi nagrodzimy książkami Anny Piwowarskiej Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?

Na odpowiedzi czekamy do 24 sierpnia do godziny 12.00. Odpowiedzi przesyłajcie na nasz adres mailowy: [email protected]