Salesforce, światowy lider w dziedzinie zarządzania relacjami z klientem (CRM), opublikował dziś siódmą edycję raportu „State of Marketing”, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego wśród tysięcy dyrektorów ds. marketingu z całego świata. Z raportu wynika, że polscy specjaliści ds. marketingu pozostają optymistycznie nastawieni do przyszłości swoich organizacji, pomimo bezprecedensowych zmian i wyzwań, które pojawiły się w ostatnim czasie. Raport wskazuje również na znaczące inwestycje w narzędzia, technologie i kanały, które stały się niezbędne w erze sprzedaży wielokanałowej.
Jednym z widocznych wśród specjalistów ds. marketingu z całego świata trendów jest fakt, że spodziewają się oni wzrostu przychodów w swoich organizacjach w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy, a spora część z nich twierdzi, że ich praca przynosi większą wartość niż rok temu. Wyzwania są jednak coraz większe – 56% polskich specjalistów ds. marketingu przyznaje, że oczekiwania klientów są trudniejsze do spełnienia niż rok temu. Aby się dostosować, sięgają oni po cyfrowe rozwiązania, których wdrażanie rozpoczęli jeszcze przed pandemią. W rzeczywistości 83% polskich specjalistów ds. marketingu twierdzi, że pandemia zmieniła ich strategię zaangażowania cyfrowego, a 84%, że zmieniła ich działania marketingowe.
Zobacz również
Trzy najważniejsze zadania i wyzwania wśród polskich specjalistów ds. marketingu
Badani wskazali, że wśród zadań, przed którymi stają, pierwsze trzy miejsca zajmują:
- polepszenie wykorzystania narzędzi i technologii
- modernizacja narzędzi i technologii
- usprawnienie współpracy oraz polepszenie zwrotu z inwestycji w działania marketingowe / atrybucji.
Z kolei do głównych wyzwań zaliczono odpowiednio:
- ograniczenia budżetowe,
- wprowadzanie innowacji,
- kontaktowanie się z klientami w czasie rzeczywistym.
– W ciągu nieco ponad roku specjaliści ds. marketingu w Polsce musieli zmierzyć się ze zmianami w zachowaniach klientów, które normalnie zachodzą latami. Spostrzeżenia zawarte w tegorocznym raporcie State of Marketing stanowią dobry punkt odniesienia dla tego, co się zmieniło, co jest stałe oraz w jakim kierunku podąża dziedzina, jaką jest marketing – powiedział Krzysztof Augustynowicz, regional sales director CEE Commercial Business Unit.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Raport Salesforce wskazuje, że polscy marketerzy jako kanały o największym wzroście wartości wskazali:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- media społecznościowe,
- wideo,
- treści cyfrowe.
Z kolei w przypadku użycia platform do przetwarzania danych klientów, to najczęściej wykorzystywano je do:
- obserwacji zachowań konsumentów,
- zarządzania zgodami,
- do personalizacji.
Jaki rodzaj pracy?
Ciekawie prezentują się poglądy dotyczące miejsca wykonywania obowiązków służbowych. Polscy specjaliści ds. marketingu spodziewają się pracować po pandemii w następujący sposób: 43% praca w biurze, 50% praca hybrydowa, 7% praca zdalna. Dodatkowo, 69% organizacji wyspecjalizowanych w marketingu wdrożyło z powodu pandemii nową technologię ułatwiającą współpracę, a 34% specjalistów ds. marketingu ocenia szkolenia, w których bierze udział, jako znakomite.
Podział budżetów
Dane płynące z regionu EMEA (w tym od polskich respondentów) wskazują na następującą alokację budżetów:
SEKTOR B2C
- 23% Personel
- 22% Reklama
- 18% Technologia
- 16% Treści (kontent)
- 15% Wydarzenia i sponsoring
- 6% Inne
SEKTOR B2B
- 20% Reklama
- 16% Technologia
- 16% Treści (kontent)
- 15% Marketing ukierunkowany
- 15% Personel
- 14% Wydarzenia i sponsoring
- 4% Inne
Trendy ujawnione w raporcie State of Marketing zostały zebrane na podstawie badania przeprowadzonego wśród ponad 8200 dyrektorów ds. marketingu z 37 krajów i sześciu kontynentów, w tym 287 z Polski. Wnioski z raportu:
- Klienci przechodzą na rozwiązania cyfrowe, a marketing musi dotrzymać im kroku. Specjaliści ds. marketingu przyspieszają swoje cyfrowe transformacje. Media społecznościowe to kanał marketingowy, którego wartość w Polsce najbardziej wzrosła w czasie pandemii.
- Współpraca napędza erę marketingu wielokanałowego. Rozproszeni pracownicy, którzy nie są już przywiązani do biur, zmieniają sposób, w jaki angażują nie tylko klientów, ale i siebie nawzajem. 72% działów marketingu w Polsce wprowadza nowe zasady dotyczące pracy zdalnej.
- W marketingu chodzi o DANE. Zarządzanie danymi staje się coraz bardziej złożone w miarę mnożenia się ich źródeł. Polscy specjaliści ds. marketingu spodziewają się wzrostu liczby źródeł danych, z których korzystają w latach 2021-2022. O ile w roku 2020 było to średnio 8 źródeł, tak w 2021 już 10. W roku 2022 oczekuje się, że liczba źródeł danych wzrośnie do 15.
- Wskaźniki wciąż ewoluują. W miarę jak praca działów marketingu staje się coraz bardziej strategiczna i wartościowa dla całego biznesu, specjaliści ds. marketingu redefiniują pojęcie sukcesu. Wskaźniki KPI są coraz bardziej dopasowane do wskaźników KPI kreowanych przez dyrektorów generalnych.
Pełny raport dostępny jest na stronie SALESFORCE.COM/STATEOFMARKETING