TL;DR, czyli streszczenie dla tych, którym nie chce się czytać całego tekstu. Na jakie zjawiska specjaliści PR powinni zwrócić uwagę w najbliższym czasie:
- wideo (w przeróżnych formach)
- mobile (najprawdopodobniej przeceniasz rolę prasy, a nie doceniasz mobile)
- komunikatory (jak wykorzystać ten fenomen w PR?!)
- streaming prowadzony przez użytkowników
- cyberataki i związane z nimi zagrożenia wizerunkowe
- nowi potencjalni klienci dla specjalistów public affairs – tzw. innowatorzy w stylu Uber, Airbnb etc.
Raport Internet Trends koncentruje się co prawda na rynku amerykańskim, ale warto zapoznać się z płynącymi z niego wnioskami, bo zjawiska obecne za oceanem docierają do nas zwykle już po dwóch – trzech latach. Lepiej więc trzymać rękę na pulsie. Spośród prawie 200 slajdów raportu wybrałem te zjawiska, które będą miały bezpośredni wpływ na pracę PR-owców. Jeśli nie zgadzasz się z moimi spostrzeżeniami lub dostrzegasz coś jeszcze – napisz o tym w komentarzu.
Zobacz również
Jeszcze więcej mediów, narzędzi, kanałów
W 2014 roku 5,2 mld ludzi używało telefonów komórkowych. 40% z nich stanowiły smartfony. Popularyzacja mobile wpływa na powstawanie kolejnych form content discovery – rośnie liczba sposobów wyszukiwania i konsumowania treści. Dla PR-owców oznacza to konieczność nieustannej edukacji i „podnoszenia skilla”. Nie obejdzie się również bez zdolności przekonywania klientów do eksperymentowania.
Mobile + wideo
O ile zwalnia tempo, w jakim przybywa osób z dostępem do internetu i smartfonów, o tyle cały czas bardzo szybko rośnie ilość danych, które pobieramy. Wynika to z jednej strony z coraz lepszej jakości dostępnych treści (wideo – 64% całego ruchu), ale też z dłuższego czasu spędzanego online. W 2014 roku Amerykanie spędzali z cyfrowymi mediami dwa razy więcej czasu niż w 2008 roku (5,6h/dziennie w porównaniu z 2,7h). Już połowę tego czasu – z urządzeniami mobilnymi, a na desktopach/laptopach tylko 42% (w 2008 roku 80%). Ponad połowę całego ruchu na mobile w minionym roku stanowiło wideo!
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Ważne spostrzeżenie: jeśli zestawimy wydatki reklamowe z czasem spędzanym z danym medium, to okaże się, że w przypadku prasy i mobile są one nieproporcjonalne. Amerykanie spędzali z prasą 4% czasu, podczas gdy wydatki reklamowe na to medium stanowiły 18%. Na mobile konsumenci poświęcają 24% swojego czasu, ale wydatki stanowią jedynie 8%. A teraz zamieńmy „wydatki reklamowe” na „budżety PR-owe” albo „zasoby angażowane, aby wygenerować obecność w danym medium”. Już niedługo może się okazać, że nasze wysiłki kierujemy nie tam, gdzie powinniśmy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mobile wymaga od nas innego podejścia do projektowania treści, m.in. ze względu na mniejszy ekran. Pamiętajmy przy okazji o nowych możliwościach, jakie oferują smartfony np. sterowanie dotykowe. Meeker co prawda pokazuje przykłady formatów reklamowych, ale mogą one stanowić inspirację także dla PR-owców, jak tworzyć angażujące i interaktywne treści informacyjne.
Co do ekranów, nawet nie zauważyliśmy, gdy zaczęła się rewolucja… pionowa. Popularność Snapchata i wideo kręconego smartfonami sprawiły, że znaczną część mobilnego wideo stanowią filmy kręcone w pionie. Na dłuższą metę trudno to ignorować, bo wyniki kampanii na Snapchat pokazały, że pionowe spoty reklamowe były oglądane do końca 9 razy częściej niż poziome.
Cały czas wzrasta tempo powstawania user generated content, także w formacie wideo. Na Facebooku już 75% filmów oglądanych jest na mobile, a połowa tego ruchu pochodzi z udostępnień innych użytkowników.
Czy nam się to podoba, czy nie 12-24 latki określają to, jak będzie wyglądał internet za kilka lat – zapewne będzie pełen obrazków dostosowanych do przeglądania na mobile. Wskazuje na to lista najpopularniejszych w tej grupie wiekowej serwisów oraz fakt, że smartfon jest dla nich podstawowym narzędziem konsumpcji treści (87% odpowiedzi „my smartphone never leaves my side”). Młodzi uwielbiają aparaty w swoich telefonach i non-stop z nich korzystają, dzieląc się zdjęciami i wideo.
Fenomen, który w polskiej branży PR dostrzega chyba niewielu, to streaming. Serwis Twitch, koncentrujący się na streamingu gier komputerowych, zanotował wzrost liczby użytkowników o 122% w porównaniu z ubiegłym rokiem i ma obecnie 100 mln aktywnych użytkowników miesięcznie oraz 1,5 mln streamujących twórców. W szczytowym momencie jedną transmisję oglądało milion użytkowników. Warto wiedzieć, że Twitch wychodzi poza gry – zdarzają się transmisje koncertów i filmów dokumentalnych.
Komunikatory
Kolejne zjawisko jest może nie do końca nowe, ale nabiera ostatnio nowych kształtów – komunikatory online. To już nie tylko tekstowe „klikanie” na gadu-gadu, ale zdjęcia, obrazki i wideo. Sam po sobie widzę, jak zmienia się moja komunikacja ze znajomymi. Coraz częściej wysyłam do grupy znajomych zdjęcia/wideo z wydarzeń, w których uczestniczę. Te treści nigdy nie wylądują na moim wallu, bo są przeznaczone dla bardzo wąskiego grona odbiorców.
Mary Meeker przewiduje, że komunikatory mogą stać się central communications hub – będą głównym narzędziem, za pośrednictwem którego będziemy komunikować się ze znajomymi, firmami, a nawet z innymi aplikacjami. Twórcy komunikatorów będą dążyć do integrowania coraz większej liczby usług wewnątrz swoich aplikacji.
Ewolucja oprogramowania biznesowego
Temat szczególnie istotny dla specjalistów od komunikacji wewnętrznej. Oprogramowanie biznesowe w ciągu ostatnich kilku lat bardzo ewoluowało – jest prostsze, bardziej przejrzyste, skoncentrowane na rozwiązywaniu problemów użytkowników, integruje dane z wielu źródeł. Za sprawą takich aplikacji jak Slack, e-mail przeszedł w wielu firmach do lamusa. Pracodawcy dostrzegają w końcu, że komfort korzystania z informatycznych narzędzi wpływa na efektywność i satysfakcję pracowników.
Co chcesz, kiedy chcesz
Z jednej strony na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi dających nam właściwe informacje we właściwym czasie (np. nawigacja GPS, serwis informacyjny aktualizowany na bieżąco), a z drugiej konsumenci przyzwyczajeni do takich narzędzi oczekują kolejnych usług. Dla nas to wyzwanie, bo odbiorcy stają się coraz bardziej niecierpliwi i wymagający.
Kry7y5 w173runk0wy
Temat, który bardzo mnie ostatnio zajmuje – cyberbezpieczeństwo w kontekście komunikacji organizacji. Wraz z postępującą informatyzacją rośnie niestety liczba i skala cyber-ataków, a także zagrożenie, jakie powodują. Ostatnio mamy okazję obserwować kryzys Plus Banku i możemy się przekonać, jakie szkody bezpośrednie (kradzież pieniędzy, udostępnienie danych klientów) i wizerunkowe może wyrządzić jeden tylko cyberprzestępca. A przypadek LOT-u sprzed dwóch dni?
Co bardzo ważne, 69% doniesień o atakach pochodzi spoza zaatakowanej organizacji, czyli np. od mediów, służb lub samego hakera. Oznacza to, że organizacje nie mogą ujawnić informacji na swoich warunkach, w dogodnym czasie. Jestem przekonany, że wiele firm i instytucji powinno zaktualizować swoje crisis manuale, bo nie uwzględniają one scenariusza cyberataku.
Public affairs – będzie ciekawie
Teraz gratka dla koleżanek i kolegów specjalizujących się w public affairs. Firmy takie jak Airbnb czy Uber, których modele biznesowe podważają dotychczasowy porządek prawny i biznesowy, wchodzą w drogę dotychczasowym uczestnikom i regulatorom rynku. Początkowo ani rządy, ani stara konkurencja (właściciele hoteli, korporacje taksówkarskie) nie dostrzegały problemu, ale gdy firmy urosły na tyle, by przeszkadzać dotychczasowym graczom rozpoczął się otwarty konflikt. Specjaliści od komunikacji będą mieli dużo pracy – zarówno po stronie firm-innowatorów przekonujących do swoich racji, jak i po stronie obrońców starego porządku.
Na koniec ciekawostka z Chin. Ponad 100-minutowy dokument „Under the dome” o problemie smogu w Chinach w ciągu 3 dni od premiery został obejrzany 200 mln razy. 41% wyświetleń miało miejsce poprzez komunikator WeChat.
Szymon Szymczyk
Dyrektor zarządzający agencji PR Kolko
Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Z branżą komunikacji i mediów związany od 2007 roku. Ex-redaktor miesięcznika o biznesie technologicznym Proseed Magazine. Dyrektor zarządzający Kolko – agencji PR specjalizującej się w obsłudze klientów z branż nowych technologii, mediów i finansów. Prowadzi zajęcia „PR online” w SWPS w Warszawie.
Artykuł pierwotnie opublikowany na stronie agencji Kolko.