Marka Calvin Klein w ostatnim czasie nie schodzi z ust opinii publicznej. Po zachwytach związanych z kampanią, w której pojawił się gwiazdor serialu „The Bear” – Jeremy Allen White – o marce kolejny raz zrobiło się głośno. Tym razem chodzi jednak o poważne zarzuty, którymi została obarczona kreacja z udziałem piosenkarki FKA Twigs.
O co poszło?
Artystka pojawiła się na kampanijnych plakatach praktycznie nago – była jedynie okryta jeansową koszulą, odsłaniającą część pośladków i piersi. Zdjęcie zostało opatrzone napisem „Calvins or Nothing”.
Zobacz również
Kampania otwarcie nawiązuje do reklamy marki z Brooke Shields w roli głównej. W sesji pochodzącej z początku lat 80. modelka została ukazana w obcisłych bojówkach z hasłem “Nic nie stoi między mną a moimi Calvinami”.
Ciekawe jest jednak to, że zdjęcia półnagiego White’a z wcześniej realizowanej kampanii przeszły bez echa, natomiast w przypadku kobiety już wzbudziły powszechne oburzenie.
Calvin Klein oskarżony o “uprzedmiotowienie kobiet”
BBC poinformowało o skargach, które pojawiły się w związku z premierą kampanii. Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamowych (Advertising Standards Authority) ustalił, że marka dopuściła się przestępstwa polegającego na uprzedmiotowieniu kobiet, kładąc największy nacisk na kobiece ciało, a nie reklamowane ubrania.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Marka nie zgodziła się z wyrokiem ASA i argumentowała, że już od lat wypuszcza podobne kreacje. Broniąc się przed zarzutem o seksualizacji Calvin Klein odparł, że współpracuje z pewnymi siebie i silnymi kobietami, które identyfikują się z wartościami i przekazem marki. Podkreślił również, że FKA Twigs zgodziła się na wykorzystanie swojego wizerunku w takiej, a nie innej formie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
ASA podtrzymuje jednak swoją decyzję, powołując się na nieodpowiedzialność, a szerszy kontekst ujawnia w oficjalnie opublikowanym w tej sprawie orzeczeniu.
FKA Twigs reaguje na zarzuty
Do całej sprawy odniosła się również sama zainteresowana, publikując na swoim instagramowym profilu zdjęcie, wokół którego toczy się dyskusja, i dodała do niego własny komentarz. Gwiazda podkreśliła w nim, iż w obliczu podobnych kampanii, które do tej pory produkował Klein, a które przeszły bez echa, dostrzega w obecnych zarzutach stosowanie podwójnych standardów. Jednocześnie podziękowała marce i twórcom całej kreacji za możliwość wyrażenia siebie w taki sposób, jaki chciała.
Cała sytuacja jest dość smutna. Ukazuje wciąż istniejący, ogromny rozdźwięk pomiędzy traktowaniem kobiet i mężczyzn oraz postrzeganiem fizyczności: w przypadku mężczyzn nie jest to nic gorszącego, natomiast kobiece ciało nadal sprowadza się do roli obiektu seksualnego.
Zdjęcie główne: FKA Twigs
Fot. FKA Twigs
Fot. Calvin Klein
PS Kobieta w reklamie – jak zmienił się jej wizerunek? [opinie]
Z okazji Dnia Kobiet postanowiliśmy zapytać kilka przedstawicielek płci żeńskiej z branży kreatywnej o to, jak ich zdaniem zmieniał się wizerunek kobiet w reklamie. Czy zmienił się na lepsze czy na gorsze? Co miało wpływ na to?
PS2 Seksistowskie reklamy zostały zakazane w Wielkiej Brytanii
Brytyjska organizacja Advertising Standards Authority wydała oświadczenie, w którym zakazała publikacji seksistowskich reklam. Wielka Brytania przyjęła też nowe regulacje, które mają skuteczniej chronić dzieci przed zbyt łatwym dostępem do pornografii.