1. W marketingu najważniejsze są…
Po pierwsze, baczna obserwacja i wyłapywanie trendów. Często zdarza się, że mamy nowe narzędzia komunikacji każdego dnia, a trendy przychodzą i znikają w błyskawicznym tempie. Aby pozostać świeżym i przykuwać uwagę szalenie zajętego konsumenta, trzeba się cały czas uczyć. Chwila nieuwagi i można pozostać mocno w tyle. Po drugie, odcięcie się od swojego punktu widzenia i myślenie grupą docelową, naszymi personami. To ogromna sztuka nie mierzyć swoją miarą i nie dyskutować o gustach. Sztuka marketingu.
2. Pierwszy projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł…
Mogłabym zostać ambasadorką Red Bulla, bo mam skrzydła cały czas i nie przypominam sobie momentu, by ich nie było. To jest entuzjazm, praca z pasją, ambicja.
Zobacz również
3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…
Zwolnienie człowieka. To nigdy nie jest miłe, ale pierwszy raz był najtrudniejszy.
4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumna, to…
Content King oczywiście. Kiedy zakładałam agencję w 2012 roku niewiele mówiło się o content marketingu. Dzisiaj to dominujący i stale rozwijający się trend ebiznesu, a my jesteśmy częścią jednej z największych na świecie agencji reklamowych – Havas Worldwide.
5. Kampania, której twórcom mogłabym zazdrościć, to…
Kampania wyborcza Baracka Obamy w 2008 roku. Poruszyła internet, serwisy społecznościowe, ludzi, świat. Pokazała, że możliwa jest nowoczesna demokracja, budowanie kapitału społecznego i zmienianie rzeczywistości przy użyciu nowych narzędzi komunikacji. Sztab Obamy zatrudnił na stanowisko dyrektora ds. internetu (!) Chrisa Hughesa, który współtworzył Facebooka. To był strzał w dziesiątkę. Dzisiaj sukces firm, ale też polityków i celebrytów to właśnie umiejętne i świadome budowanie społeczności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu to…
Wiadomo 🙂 Content marketing! Ale jeśli mówmy o nowych trendach, to z pewnością internet of things będzie coraz bardziej zaskakiwał. Nie ma już moim zdaniem podziału na online i offline. Marka powinna myśleć o swojej obecności w spójny sposób i jedynie umiejętnie żonglować narzędziami. A w Polsce wyzwaniem nadal pozostaje umiejętne wykorzystywanie mobile’a i automatyzacji działań marketingowych, by robić to naprawdę dobrze.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…
Hmm, przereklamowane w marketingu? 🙂 Bałabym się tak wyrokować. Sam Henry Ford mówił, że jest przekonany, że połowa jego pieniędzy wydanych na marketing to pieniądze wydane w błoto, tylko nie wie, która to połowa. W dużej mierze działania marketingowe opierają się na testowaniu, zwłaszcza, jeśli to absolutne nowinki i nie ma nigdy gwarancji, co chwyci. Marketing to też jasne KPI, a firmy uważnie przyglądają się budżetom, więc chyba nie ma dziś mowy o totalnym przereklamowaniu…
8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…
Dobry brief i obustronna komunikacja oczekiwań. Nie tylko klient może mieć oczekiwania wobec agencji. Fajnie, jeśli dwie strony określą swoje zasady współpracy i będą je wzajemnie respektować.
9. Swoje inspiracje czerpię z…
Z podróży i ludzi. Najbardziej inspirujące jest dla mnie poznawanie nowych kultur. Tak więc nawet kiedy wyjeżdżam na wakacje, to ta głowa pracuje. Jednym z bardziej inspirujących miejsc jest dla mnie Maroko. King, maskotka Content Kinga, narodził się właśnie w Marakeszu, w ogrodach YSL. To tam znajdziemy najbardziej kobaltowy krajobraz. Wspaniałą inspiracją są też ludzie, bo w końcu wszystko co nas otacza stworzył… człowiek. Dlatego dobrze rozmawiać z ludźmi i ich obserwować. Także w social media 🙂
10. Jak wytłumaczyłabyś dziecku na czym polega content marketing?
Kiedyś w konkursie na alternatywny tytuł dla mojej książki (Content marketing po polsku) uczestnik przysłał nagranie dziecka, które mówiło, że content marketing to sztuka obdarowywania. Myślę, że to dobra definicja. Dziecko też wie, co to znaczy być obdarowanym 🙂
11. Zajmuję się marketingiem, dlatego, że…
… to po prostu fajna praca! Kiedy pracowałam w pierwszej redakcji, to mimo że lubiłam swoją pracę, zawsze z koleżanką mówiłyśmy, że ci z marketingu to mają fajnie… Tam ciągle coś się dzieje ciekawego. I faktycznie tak jest. A marketing internetowy to już w ogóle czasami jest czyste szaleństwo… i to uwielbiam! Jest nowoczesny, dynamiczny, mierzalny i blisko ludzi.
Barbara Stawarz (Content King)
Z branżą internetową związana od 2005 roku. Założycielka agencji Content King specjalizującej się w content marketingu. Wcześniej pracowała po stronie mediów, m.in. w: ,,Rzeczpospolitej”, Hubert Burda Media oraz w InnovaWeb. Jest szefową grupy content marketingowej w IAB.
Autorka książki ,,Content marketing po polsku”, współautorka publikacji książkowych oraz autorka wielu publikacji w magazynach branżowych. Prelegentka na licznych konferencjach i szkoleniowiec. Od 5 lat wykładowca akademicki w SWPS, SGH oraz na AGH. W pracy naukowej zafascynowana wpływem internetu na relacje międzyludzkie i komunikację masową.