zdjęcie główne: Damian Raczkowski / Facebook
Polskie ulice w ostatnich tygodniach zalały czarno-białe billboardy, które dla wielu osób były zagadką. Dlaczego kreacje przedstawiają fragmenty cytatu („odnowi oblicze Tej Ziemi! JPII” i „niech zstąpi Duch Twój JPII”) z Jana Pawła II? Do czego mają się odnosić te słowa? Czy mają jakiś związek z przestrzenią, w której się znalazły? Kto stoi za finansowaniem całej kampanii outdoorowej? Wokół tematu narosło wiele pytań, a same billboardy stały się obiektem żartów – w sieci pojawiały się zdjęcia przedstawiające ogromne zagęszczenie reklam w mieście (np. co 20 m na wybranych ulicach), a także zabawne zestawienia plakatów z zastaną infrastrukturą, szyldami, grafikami.
Zobacz również
Początkowo przypuszczano, że może to być element kampanii Instytutu Ordo Iuris, który zachęca do zgłaszania przypadków zniesławienia Jana Pawła II i kardynała Stefana Wyszyńskiego. W końcu jednak udało się dotrzeć do prawdziwego źródła tej kampanii. Jak udało się ustalić portalowi Wirtualnemedia.pl, większość reklam była umieszczona na nośnikach należących do firmy reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland. Natomiast instytucją, która bezpośrednio odpowiada za kampanię jest Fundacja „Nasze dzieci” z Kornic koło Raciborza na Śląsku. Fundatorem fundacji jest działająca tam firma Eko-Okna, która według czasopisma „Forbes” jest jedną ze stu największych polskich firm prywatnych. Warto wiedzieć, że Eko-Okna angażują się w wiele projektów charytatywnych, głównie dotyczących dzieci i rodziców, osób niepełnosprawnych i śmiertelnie chorych, a także prowadzą w Raciborzu kawiarnię Niebo. Właścicielem firmy jest Mateusz Kłosek, jeden ze stu najbogatszych Polaków (majątek szacowany na 674 mln zł) i członek rady nadzorczej Wydawnictwa Agape, które od dwóch dekad wydaje dwumiesięcznik „Miłujcie się!”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Sytuacja jeszcze bardziej się rozjaśnia, gdy dowiadujemy się, że Fundacja „Nasze dzieci” w 2020 roku zainicjowała kampanię pro-life z płodem w łonie matki. Tamtą kampanię, kosztującą 5,5 mln zł, poprzedzały teasery – enigmatyczne kreacje reklamowe, na których widniało jedynie zdjęcie dziecka w łonie matki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sens antyaborcyjnej kampanii, wraz z ujawnieniem jej haseł, wyszedł na jaw dopiero z kolejną transzą kreacji reklamowych umieszczanych w przestrzeni publicznej. Można zatem wnioskować, że billboardy ze słowami Jana Pawła II będą miały swoją kontynuację, która jest wpisana w przemyślaną strategię promocyjną.