Powstają już nie tylko całe strategie działań prospołecznych, ale także liczne raporty i plebiscyty wyróżniające tych najbardziej zaangażowanych. Dlaczego firmy angażują się w CSR?
Czysty zysk
CSR czyli Corporate Social Respnsability to nic innego jak koncepcja zakładająca budowanie wartości firmy właśnie poprzez aktywne uczestniczenie w życiu społecznym. Polityka ta zakłada, że bycie odpowiedzialnym pracodawcą to już nie tylko przestrzeganie kodeksu pracy i norm prawnych, ale także świadoma działalność na rzecz otoczenia, w którym dana firma działa. Na polskim rynku, w ciągu ostatnich 10, lat podejście biznesowe do działań CSR wyraźnie uległo zmianie. Obecnie duże korporacje nie traktują już działań prospołecznych jako dodatkowy koszt – wręcz przeciwnie – jako zysk. I to zysk mierzony nie za pomocą zwiększających się słupków sprzedaży czy udziałów rynkowych, ale mierzony w wyjątkowych niepoliczalnych wartościach: korzyściach wizerunkowych firmy, a także większego zaangażowania pracowników.
Zobacz również
Skuteczna działalność CSR zakłada aktywność w środowisku oraz obszarze zagadnień najbliższych danej firmie. Nie bez powodu wielkie koncerny spożywcze angażują się w pomoc żywnościową najbiedniejszym, a wydawnictwa wykorzystują swoje środki na realizacje celów edukacyjnych. Tak prowadzone działania z jednej strony przyczyniają się do poprawy warunków życia w danym obszarze, a z drugiej dają sygnał, że ta konkretna firma to poważny partner biznesowy godny zaufania. Przyjrzyjmy się kilku najciekawszym sposobom wykorzystania takiego potencjału.
Liczą się sekundy!
Jak pomóc dławiącemu się człowiekowi? Gdzie sprawdzić tętno i co zrobić, by udrożnić drogi oddechowe? Z pozoru oczywiste pytania, w rzeczywistości jednak dla wielu z nas wciąż wielka niewiadoma. W odpowiedzi na alarmujące wyniki statystyk, grupa LUX MED uruchomiła ogólnopolski program edukacyjny „Umiem Pomóc”. W ramach inicjatywy w szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju odbywają się bezpłatne warsztaty z udzielania pierwszej pomocy. Program trwa od 2011 roku, a w zajęciach dotychczas wzięło udział już prawie 3500 uczniów z Krakowa, Katowic, Warszawy, Piaseczna, Wrocławia, Trójmiasta oraz Poznania. Ostatnie szkolenia w stolicy Wielkopolski po raz kolejny pokazały, jak ważna jest edukacja w zakresie pierwszej pomocy. Z ankiet przeprowadzonych przed zajęciami okazało się, że ponad połowa uczniów bałaby się udzielić pierwszej pomocy w sytuacji ratowania życia. Główne obawy spowodowane były brakiem wiary we własne umiejętności. Uczniowie bali się, że próbując pomóc poszkodowanemu, w rzeczywistości mogliby mu zaszkodzić. Lekarze i sanitariusze uczą zatem konkretnych zachowań, przekazując wiedzę medyczną, ale także kształcą postawę wrażliwości i odpowiedzialności społecznej.
Do szkoły za jeden uśmiech
Swobodne rozwijanie zainteresowań, dostęp do interaktywnych pomocy naukowych, możliwość poznawania ciekawych miejsc – to wszystko sprzyja nowoczesnej edukacji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Niestety, takie możliwości dla wielu często nie są dostępne ze względu na sytuację materialną. Aby każde dziecko miało szansę na równy start w szkole, wiele organizacji wspiera właśnie obszar związany z nauką.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przygotowaniu najmłodszych do edukacyjnej przygody od lat pomaga ogólnopolska akcja „Tornister pełen uśmiechów”. Jej głównym celem jest wsparcie dzieci z ubogich rodzin. Przysłowiowy tornister, wyposażony we wszystkie potrzebne przybory, zeszyty i podręczniki, otrzymają uczniowie m.in. w Szczecinie, Bydgoszczy, Toruniu, Łodzi, Kaliszu, Przemyślu, Legnicy, Białymstoku, Warszawie, Sosnowcu czy Poznaniu. W akcję, jak co roku, zaangażowało się wydawnictwo edukacyjne Nowa Era. Firma pomoże w tym roku aż 12 diecezjom Caritas, które lokalnie koordynują całą akcję. Nowa Era przekaże ponad 4000 podręczników do szkół podstawowych i gimnazjalnych o łącznej wartości blisko 100 000 złotych. Wydawnictwo od lat aktywnie wspiera szereg inicjatyw, które pomagają w dostępie do najwyższej jakości edukacji i wyrównywaniu szans. W tym roku firma przystąpiła również do programu „Karta Dużej Rodziny”, oferując rodzinom wielodzietnym 15 procentowy rabat na zakup podręczników w księgarni internetowej.
Ostre cięcia
Na początku sierpnia wystartowała kolejna edycja „Schwarzkopf Professional Shaping Futures”. Podczas dziesięciodniowych warsztatów podopieczni Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce poznają tajniki zawodu fryzjera i pobierają nauki od najlepszych stylistów. Zajęcia mają charakter praktyczny. Młodzież uczy się różnych technik cięcia, a także zabiegów pielęgnacyjnych i stylizacji. Na koniec warsztatów organizator wybiera najbardziej utalentowanych i zaangażowanych uczestników i wspiera ich w dalszej edukacji.
Chodzi o 2-letnią naukę zawodu w szkole fryzjerskiej, udział w szkoleniach oraz warsztatach, a także zestaw podstawowych narzędzi fryzjerskich. Program „Shaping Futures” działa od 2008 roku, a od 2010 realizowany jest wspólnie ze Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce.
Wymienione przykłady to tylko niektóre ciekawe inicjatywy CSR realizowane przez duże korporacje. Jak wynika z raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre Praktyki” opublikowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, zaangażowanie w działania prospołeczne w naszym kraju stale rośnie. W badaniu przytoczono aż 700 przykładów takich inicjatyw i, co ciekawe, aż 264, czyli co trzecia, były to kampanie wieloletnie.