Niestety panuje błędne przekonanie, że patrzenie dalej, niż własny czubek nosa zarezerwowane jest tylko dla dużych przedsiębiorstw, a ci mali muszą tkwić w sztywnych ramach skostniałego modelu. Takie stanowisko oczywiście mija się z prawdą, ponieważ to właśnie małe organizacje stwarzają ogromną przestrzeń do zagospodarowania oraz krzewienia nowej jakości.
Praca u podstaw
Małe firmy mają to do siebie, że wszyscy pracownicy się znają, a pracodawca może nad wszystkim zapanować. Niestety całość może się posypać niczym domek z kart, jeśli ludzie są traktowani jak trybiki w machinie ukierunkowanej na osiąganie tylko i wyłącznie coraz to lepszych wyników.
Zobacz również
Praca w małej firmie, to niezwykła przyjemność, pod warunkiem, że jest ona odpowiednio zarządzana. Coraz więcej słyszy się o turkusowym zarządzaniu, które stało się obiektem marzeń i nadzieją dla ogromnej rzeszy pracowników. Dlaczego?
Turkusowe zarządzanie firmą charakteryzuje elastyczność, zaufanie oraz przestrzeń do rozwoju. Decyzje w takiej firmie są podejmowane nie autonomicznie przez samego szefa, a przez pracowników , którzy są specjalistami w danym temacie. Cały zespół jest pytany o zdanie, każdy może wypowiedzieć się w określonej kwestii, a osoba kompetentna analizuje wszystkie dane, wyciąga wnioski i po konsultacjach podejmuje najlepszą decyzję.
Turkus to przede wszystkim szacunek wobec człowieka. Model ten zakłada, że z najwyższą dbałością należy traktować budowanie dobrych relacji między wszystkimi członkami teamu, co później wpływa na efektywność ich pracy. Gdy czujemy więź z pracodawcą, podchodzimy do swoich zadań z większym zaangażowaniem, a ponadto czujemy, iż jesteśmy traktowani poważnie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Ten model zarządzania firmą działa w oparciu o kilka zasad:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- nie oczekuje perfekcji od pracowników, ważny jest postęp w działaniach,
- nie ocenia jednostek oraz unika współzawodnictwa tworząc dogodne warunki pracy,
- nie szuka winnych osób, a przyczyny niepowodzenia,
- nie skupia się na tym, co jest źle, a tym, co mogłoby być lepiej,
- zaufanie odgrywa kluczową rolę, a nie budowanie kontroli,
- zamiast wydawać polecenia, stwarza możliwość samoorganizacji pracy.
Na pewno nie jest to najprostszy model zarządzania firmą- często żmudny i ciężki do wypracowania, jednakże warto pamiętać, iż nie jest utopią. Firmy realnie działają na tych zasadach, a dzięki temu pracownicy są lojalni, zaangażowani w swoją pracę, od razu widać na zewnątrz. Praca w firmie oraz z firmą opartą na turkusowym modelu zarządzania to sama przyjemność!
Otwórz się na wartości
Idąc o krok dalej warto się pochylić nad wartościami wyznawanymi przez firmę, ponieważ mają większe znaczenie dla mikro biznesów, niż myślisz.
Po pierwsze określają one wyjątkowość firmy, dzięki czemu pracownicy czują mocniejszą więź z pracodawcą, mogą przyczynić się do pozyskania nowych klientów oraz podtrzymania dłuższej relacji z dotychczasowymi. Brzmi jak win-win-win, prawda?
Ponadto wyznawane przez firmę wartości sprawią, że poprawi się employer branding – zainspirowani pracownicy będą przykładali większą uwagę do odpowiedniego reprezentowania swojego pracodawcy.
Coraz więcej potencjalnych pracowników dokładnie prześwietla przedsiębiorstwo, do którego zamierza aplikować i przedkłada wyznawane przez nie wartości ponad wysokość wynagrodzenia. Wszystko dlatego, iż mają pewność, że ta firma gwarantuje przyjazną przestrzeń do pracy i rozwoju.
A to tylko kilka przykładów, które ukazują korzyści płynące z określenia wyznawanych wartości. Sławomir Lachowski, autor wielu publikacji z zakresu zarządzania wyróżnił kilka kategorii wartości biznesowych:
- Professional Values – wartości, które określają najważniejsze cechy firmy, na przykład: profesjonalizm, odpowiedzialność, lojalność, uczciwość, determinacja.
- Combative Values – wartości, które firma przekuwa na przewagę nad konkurencją, czyli: innowacyjność, duch walki, ambicja, czy rozwój.
- Behavioral Values – to wartości opisujące postawę samego przedsiębiorstwa oraz jego pracowników, na przykład: autentyczność, poczucie humoru, indywidualizm, pasja.
- Society Values – wartości określające stosunek firmy do środowiska i otoczenia, a w tej grupie możemy znaleźć takie wartości jak: odpowiedzialność społeczna, ochrona środowiska, czy zrównoważony rozwój.
- Rational Values – to wartości ukazujące styl komunikacji z otoczeniem, czyli m.in.: harmonia, partnerstwo, wzajemny szacunek, dostępność.
- Fluffing Values – czyli wartości definiujące cechy pracowników, np. rozwój osobisty, talent, wrażliwość.
- Moral Values – wartości etyczne i moralne zarówno pracowników, jak i organizacji, a mogą nimi być: etyka, transparentność, lojalność.
- Social Values – wartości, którymi kieruje się firma oraz licują z wyznawanymi przez społeczeństwo, na przykład: demokracja, równość, integracja, patriotyzm.
CSR 2.0
Do tej pory biznes odpowiedzialny społecznie często był kojarzony z wysłaniem raz do roku przelewu na konto fundacji wspierającej zwierzęta, czy lokalnej organizacji społecznej. Oczywiście takie działania również są potrzebne, ale… przekujmy bierne pomaganie, w to aktywne!
Jeżeli naszą firmę stanowi mocny, zgrany, zaangażowany i gotowy do działania team, to dlaczego mielibyśmy tego nie wykorzystać? Ludzie mają wewnętrzną potrzebę realnego działania i niesienia pomocy w słusznej sprawie, a robienie tego ze współpracownikami daje dodatkową radość oraz satysfakcję.
Możliwości jest tak wiele! Wspólny spacer z bezdomnymi psiakami, udzielanie bezpłatnych konsultacji na lokalnej imprezie, wspólne przygotowanie Szlachetnej Paczki, utworzenie charytatywnego projektu wewnątrz firmy – to tylko kilka przykładów wspólnych działań, które sprawią, że praca w tej konkretnej organizacji jest czymś więcej.
Tchnięcie życia w biznes nie zawsze musi wiązać się z wielkimi wydatkami, a jeżeli 70% czasu spędzamy w pracy, warto uczynić ją przyjazną. Przecież nikt z nas nie chce pracować w firmie, która nie daje mu możliwości rozwoju, czuje się niedoceniany i bezużyteczny. Możliwości jest tak wiele, a profity płynące z uduchowienia biznesu – bezcenne.