Black Friday, czyli Czarny Piątek to ogromny festiwal promocji i przecen, wypadający w pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. W Polsce „święto” wyprzedaży zaczęto obchodzić od 2015 roku, natomiast nieco w inny sposób niż u naszych przyjaciół zza Oceanu. Na naszym rodzimym podwórku rabaty nie są tak spektakularne, aczkolwiek w Europie tradycja nabiera popularności.
Mobile miażdży desktop w Black Week
Większość konsumentów w czasie Black Weeku zdecyduje się zrobić zakupy online. Wpływają na to takie czynniki, jak wygoda i łatwość korzystania z aplikacji i witryn internetowych sklepów. Oczekuje tego już ponad połowa e-konsumentów. Dla 46 proc. badanych istotny jest także prosty proces płatności, jak Apple Pay, PayPal czy Blik oraz e-portfele, które cieszą się dużym zainteresowaniem i zaufaniem wśród konsumentów. Blisko 4 na 10 respondentów wskazało na atrakcyjne oferty i rabaty.
Zobacz również
Europejczycy pokochali zakupy online. Przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu. Według badania AdColony, ponad połowa konsumentów woli robić zakupy z wykorzystaniem smartfona właśnie dlatego. Dla 49 proc. osób duże znaczenie ma łatwość z korzystania z aplikacji. 4 na 10 użytkowników zwraca uwagę na „user experience”, a 39 proc. na bezpieczeństwo.
Wolimy mobile od sklepów stacjonarnych
Ponad połowa konsumentów wskazuje, że do zakupów online przyciągają ich korzystniejsze oferty. Brak konkretnego modelu lub rozmiaru również sprawia, że częściej robimy zakupy w sieci. Na ten aspekt wskazuje już ponad ¼ kupujących. Zaledwie 9 proc. badanych nie kupiło niczego w sieci.
Co i jak będziemy kupować na Black Week?
7 na 10 konsumentów zrobi zakupy w Black Friday, w Cyber Monday zrobi to 6 na 10 osób. W tym okresie konsumenci najczęściej będą kupować ubrania i artykuły spożywcze. Wielu z nich skorzysta również z atrakcyjnych ofert związanych z turystyką.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Blisko 60 proc. konsumentów kupi produkty w Black Week i zamówi je z dostawą do domu. Coraz popularniejszą opcją staje się odbiór e-zamówienia w sklepie stacjonarnym. Podczas okresu promocji z tej opcji skorzysta już 22 proc. kupujących.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Reklamy mobilne mają moc podczas święta wyprzedaży
Blisko połowa konsumentów dokonała zakupu w okresie Black Firday po obejrzeniu reklamy mobilnej, a blisko 4 na 10 osób dowiaduje się o promocjach na Black Friday i Cyber Monday z reklam wyświetlających się w urządzeniach mobilnych.
36 proc. respondentów przyznało, że reklama w pewnym stopniu wpłynęła na ich decyzje zakupowe. 7 proc. otwarcie stwierdziło, że reklama była jedynym powodem dla którego dokonali zakupu. Tylko 3 proc. konsumentów odpowiedziało, że zakup nie był spowodowany wcześniej zobaczoną reklamą. Jest to ogromna szansa dla reklamodawców, którzy za pomocą reklamy mobilnej mają możliwość dotrzeć do swojej grupy docelowej. W czasie akcji promocyjnych tego typu konsumenci zwracają na nie szczególną uwagę i są bardziej podatni na wszelkiego rodzaju oferty specjalne i kupony rabatowe.
O autorze: Michał Giera to pasjonat nowych technologii, rozwiązań mobilnych oraz analityki aplikacji mobilnych, od lat związany z branżą internetową. Prezes Zarządu w czołowej agencji marketingu mobilnego Mobiem Polska (Grupa Interia.pl). Ekspert ds. budowania strategii mobile oraz m-produktów. Odpowiada za rozwój firmy, rozbudowę portfolio produktów oraz narzędzi reklamowych, ze szczególnym naciskiem na mobile gaming. Prelegent licznych konferencji branżowych Forum IAB, Mobile Trends, a także wykładowca mobile marketingu na uczelniach wyższych.