Jak informuje CNMC, co najmniej od 1 stycznia 2019 roku portal Booking.com wykorzystał swoją dominującą pozycję na rynku dwa razy. Chodzi o hotele znajdujące się w Hiszpanii. Podano, że Hiszpania to, zaraz po Francji, najchętniej odwiedzany kraj na świecie. Udział rynkowy Booking.com w tym kraju w badanym okresie wyniósł 70-90 proc.
Portal stosował nieuczciwe praktyki handlowe, takie jak na przykład:
Zobacz również
- uniemożliwianie właścicielom wynajmowania pokoi w cenach mniejszych niż ustalone przez serwis,
- brak przejrzystości w informowaniu o zasadach subskrypcji Preferente, Preferente Plus i Genius (programy te pozwalają hotelom, które je subskrybują, poprawić swoją pozycję w domyślnym rankingu wyników Booking.com, w zamian za wyższą prowizję lub zaoferowanie rabatu na najlepiej sprzedający się lub najtańszy pokój).
CNMC nałożyło na serwis Booking.com dwie kary w wysokości 206 620 000 euro, co łącznie daje 413 240 000 euro. Ponadto, portal musi postępować zgodnie z tzw. obowiązkami behawioralnymi, które zapewniają, że ani zachowanie, które doprowadziło do naruszeń, ani inne, które mogą wywołać taki sam skutek skutek, nie będą kontynuowane w przyszłości.
Booking.com może odwołać się od decyzji CNMC. Serwis już zapowiedział, że nie zgadza się z postanowieniami Komisji oraz, że na pewno skorzysta z możliwości odwołania się w sądzie krajowym. Jak podkreślają władze portalu, w postanowieniu nie uwzględniono Aktu o rynkach cyfrowych, który „umożliwia uzgodnienie rozwiązań, które mają zastosowanie w całej Europie, a nie w poszczególnych krajach, tak jak robi to CNMC”.
źródło: mat. prasowe
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
PS UOKiK: PayPal z karą ponad 106 mln zł
Bardzo ogólny katalog działań zabronionych i dotkliwe sankcje dla użytkowników, w tym finansowe, za złamanie warunków umowy – to tylko część postanowień zakwestionowanych przez Prezesa UOKiK. Między innymi za tego rodzaju naruszenia na spółkę została nałożona kara ponad 106 mln zł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS2 UOKiK nałożył na Amazon karę w wysokości 31 mln zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował, że Amazon wielokrotnie wprowadzał klientów w błąd. Skargi, które spływały do urzędu dotyczyły opłaconych zamówień, które nie docierały do adresatów. Konsumenci mieli otrzymywać błędne informacje dotyczące dostępności produktów oraz terminów dostaw.