Punktem wyjścia kampanii jest sondaż przeprowadzony w 2022 r. przez Fundację zPogranicza na grupie 610 osób, z którego wynika, że chociaż niemal wszyscy badani internauci spotkali się z terminem „borderline”, poziom jego zrozumienia jest niski.
Sondaż przeprowadzony wśród społeczności internetowej wykazał, że aż 98,4% osób słyszało termin „borderline”, a ponad połowa zadeklarowała, że zna kogoś ze zdiagnozowanym tym zaburzeniem. Ankietowali przyznali jednak, że ich zdaniem społeczeństwo nie wie wystarczająco wiele o borderline (92,1%), a co piąta osoba przyznała, że sama ma niski poziom wiedzy na ten temat. Co ważne, połowa (50,7%) ankietowanych ma poczucie, że nawet specjaliści z zakresu ochrony zdrowia psychicznego nie dysponują wystarczającą ilością informacji na temat borderline. Większość respondentów przyznało, że spotkało się z używaniem terminu borderline jako obelgi (52,8%).
Zobacz również
Borderline – jak jest naprawdę?
Borderline to w powszechnej świadomości temat tabu, a osoby z tym zaburzeniem na każdym kroku spotykają się ze stygmatyzacją i brakiem zrozumienia. Tymczasem borderline dotyczy między 1,4 a 5,9% ogólnej populacji (D. J. Fox, Borderline. Życie na krawędzi, Sopot: GWP 2021, s. 25) i można je z powodzeniem leczyć. Borderline #kuZrozumieniuiAkceptacji to kampania edukacyjna, na którą pomysł zrodził się w głowie Anki Mrówczyńskiej, od wielu lat działającej na rzecz osób zmagających się z tym zaburzeniem osobowości. Kampania ma na celu zbudowanie społecznej świadomości istnienia borderline i jego najważniejszych cech, aby zmniejszyć stygmatyzację i uwrażliwić opinię publiczną na problemy i potrzeby ludzi z nim żyjących.
Działania w ramach kampanii skierowane będą także do osób z diagnozą borderline, ich rodzin i najbliższego otoczenia. Celem projektu jest również dotarcie do specjalistów ze środowiska psychiatrów i psychoterapeutów oraz osób decyzyjnych, aby zwrócić uwagę na trudności w dostępie do odpowiedniego leczenia zaburzenia borderline.
– Mimo powagi problemów, jakie ze sobą niesie, borderline można z powodzeniem leczyć. Dużym utrudnieniem we wdrażaniu skutecznej terapii jest właśnie brak powszechnej wiedzy, z czym wiąże się to zaburzenie oraz zrozumienia ze strony otoczenia. Osoby z borderline są często wykluczane i krąży o nich wiele szkodliwych mitów. Chcemy to zmienić i dlatego wraz z agencją PR Hub stworzyliśmy kampanię uświadamiającą, edukującą i destygmatyzującą – mówi Anka Mrówczyńska, pomysłodawczyni kampanii i prezeska Fundacji zPogranicza.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Różne kanały, jeden cel
Z kampanią będzie można spotkać się w różnych formach – m.in. na portalach internetowych w postaci edukacyjnych artykułów i informacji o projekcie, a także w mediach społecznościowych. Ważnym elementem akcji jest także obecność na konferencjach naukowych i podniesienie dialogu na temat borderline w środowisku ochrony zdrowia psychicznego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Organizatorami kampanii są Fundacja zPogranicza Anki Mrówczyńskiej oraz agencja PR Hub, która zaplanowała i realizuje działania promocyjne oraz komunikacyjne.
W Komitecie Naukowym Kampanii znaleźli się: mgr Marcin Kramek (superwizor psychodynamiczny), mgr Maria Kulesza (doktorantka w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego Polskiej Akademii Nauk) oraz dr hab. nauk o zdrowiu Monika Talarowska (profesor Uniwersytetu Łódzkiego, specjalista psycholog kliniczny, neuropsycholog, certyfikowany psychoterapeuta CBT).
Partnerami merytorycznymi Kampanii zostali: Polskie Towarzystwo Terapii Dialektyczno-Behawioralnej, Fundacja eFkropka, gabinet Bezpieczne Miejsce, blog emocje.pro oraz psycholog Monika Romanowska.
Więcej o borderline oraz o projekcie na stronie www.ZaburzenieBorderline.pl oraz na profilu kampanii na Facebooku.
PS Marki, które poruszają temat zdrowia psychicznego
Wiele czynników wpływa na naszą głowę każdego dnia. O konieczności rozmowy o problemach psychicznych, szczególnie wśród młodych ludzi, przypominają marki w swoich zaangażowanych kampaniach.