Marki, które poruszają temat zdrowia psychicznego

Marki, które poruszają temat zdrowia psychicznego
Pandemia, izolacja, kryzys gospodarczy, wojna i w końcu różne osobiste lub też zawodowe problemy – te wszystkie czynniki wpływają na naszą głowę każdego dnia. O konieczności rozmowy o problemach psychicznych, szczególnie wśród młodych ludzi, przypominają marki w swoich zaangażowanych kampaniach.
O autorze
9 min czytania 2022-10-10

Nike

Marka Nike regularnie angażuje się w akcje wspierające zdrowie psychiczne, gdyż kondycja umysłu jest w świecie sportu niezwykle istotną kwestią. Zeszłoroczna kampanii marki była skoncentrowana wokół programu Mind Sets, który „podnosi na duchu serię ruchów zaprojektowaną dla umysłu, która koncentruje się na tym, jak się czujesz, a nie na tym, co osiągasz”. Mind Sets zawiera różnego rodzaju treści łączące propozycje ćwiczeń, wyselekcjonowane ruchy, a także inspirujące historie mające na celu pomoc ludziom w ustaleniu priorytetów i poprawie ich zdrowia psychicznego.


Nike przypomina o zdrowiu psychicznym również swoimi produktami. Jeden z modelu butów Air Max 270 React  powstał w ramach projektu „In My Feels”, którego ambasadorką jest Liz Beecroft, psychoterapeutka i inicjatorka wielu akcji związanych ze zdrowiem psychicznym. Buty są koloru zielonego, co symbolizuje świadomość, natomiast pofalowany znak marki Swoosh odnosi się do sposobu, w jaki przebiega leczenie – nie zawsze jest łatwe. Natomiast na języku modelu znajduje się napis „Have a Nice Day”, a z tyłu obuwia – „In My Feels”.

Marka przekazała całkowite zyski ze sprzedaży obuwia Air Max 270 React na konto amerykańskiej organizacji walczącej z samobójstwami.


Maybelline

Witryna Maybelline New York „Brave Together” powstała w celu wspierania osób żyjących z zaburzeniami lękowymi i depresją. Oprócz wskazówek i informacji na temat zdrowia psychicznego, Maybelline nawiązało współpracę z Crisis Text Line, aby zapewnić dostęp do bezpłatnych i poufnych porad psychologicznych za pośrednictwem wiadomości tekstowych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Maltesers

Bycie mamą wiąże się z naprzemienną serią wzlotów i upadków. Chociaż macierzyństwo nigdy nie było łatwe, dodatkowo kobiety zostały wystawione na zupełnie nowe wyzwania w czasie pandemii, gdzie musiały zdecydowanie więcej czasu spędzać w domu i rezygnować z dodatkowych form pomocy. A pomoc dla zabieganych matek jest niezwykle ważna – badanie zlecone przez Maltesers wykazało, że rodzicielki biorą często wszystko na siebie i boją się prosić o wsparcie. Jedna na sześć mam czuje się przytłoczona obowiązkami, jedna czwarta twierdzi, że nie chce obciążać innych, a ponad jedna trzecia twierdzi, że stara się „nie przesadzać” ze swoimi problemami.


Z tego powodu Maltesers rozpoczęło kampanię #TheMassiveOvershare, aby promować zdrowie psychiczne matek i zachęcać do otwartości w zakresie mówienia o trudach macierzyństwa. Kampania zbiegła się z Dniem Matki w Wielkiej Brytanii i Międzynarodowym Dniem Kobiet.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Walmart

Walmart ogłosił rozpoczęcie szkoleń z pierwszej pomocy w zakresie zdrowia psychicznego dla pracowników. Sesje odbywają się wirtualnie i na miejscu w siedzibie sprzedawcy w Bentonville w stanie Arkansas. Celem jest pokazanie pracownikom, jak identyfikować, rozumieć i rozmawiać z ludźmi, którzy zmagają się z wyzwaniami związanymi ze zdrowiem psychicznym.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Walmart uruchomił również proaktywny program pilotażowy, w którym specjaliści reprezentujący AirCare Health, będą rozmawiać z pracownikami zarejestrowanymi w planie medycznym Walmart.

Burger King

Burger King również dotyka problemu zdrowia psychicznego. Sieć fast food prowadziła na rynek specjalną serię pudełek na posiłki, wśród których klienci mogą wybierać w zależności od ich nastroju lub temperamentu. Marka tym samym pokazuje, że nie trzeba być szczęśliwym cały czas i że wszystkie emocje są właściwymi emocjami. Przy okazji tej akcji Burger King stworzył krótki film zatytułowany #FeelYourWay.


– Chociaż nie wszyscy pomyśleliby o połączeniu jedzenia typu fast food ze zdrowiem psychicznym, wierzymy, że podniesienie poziomu rozmowy o chorobach psychicznych jest możliwe we wszystkich społecznościach – powiedział Paul Gionfriddo, prezes i dyrektor generalny organizacji Mental Health America, która współpracowała z marką przy tym projekcie.

Soulboost

Nie ma wątpliwości, że pandemia mocno namieszała na rynku pracy – nie tylko, jeśli chodzi o formę pracy (praca hybrydowa, home office), ale także jeśli chodzi o „przetasowania” na rynku. Wiele osób w tym czasie stwierdziło, że dotychczasowa praca ich męczy, nie jest dla nich rozwojowa, nie przynosi oczekiwanych zarobków albo że forma zatrudnienia jest dla nich za mało elastyczna.

Jednak przed podjęciem nowe pracy warto zastanowić się, co właściwie chcemy robić w życiu i czy to, w czym do tej pory się rozwijaliśmy jest dla nas dobre. Takie osoby mogły wziąć udział w akcji „Great Reshuffle Reset” organizowanej przez Soulboost (marka napoju gazowanego z koncernu PepsiCo). Marka rozpoczęła właśnie nową kampanię upamiętniającą Miesiąc Świadomości Zdrowia Psychicznego i z tej okazji wyróżni pięć osób, które zdecydują się na zawodowy „reset”, aby odpocząć i zadbać o swoją psychikę.


JanSport

W 2020 roku firma JanSport ogłosiła rozpoczęcie kampanii #LightenTheLoad, której misją jest pokazanie przedstawicielom pokolenia Z, że są w stanie stawić czoła potencjalnym wyzwaniom związanym ze zdrowiem psychicznym. Zdrowie psychiczne dla młodego pokolenia jest bardzo ważne – tylko połowa badanych z pokolenia Z uważa, że robi wystarczająco dużo, by radzić sobie ze stresem, a trzech na dziesięciu młodych ludzi deklaruje, że prawie codziennie odczuwa niepokój lub zdenerwowanie.

JanSport chce, aby zdrowie psychiczne przestało być tematem tabu. Opublikowany przez markę film #LightenTheLoad zachęca do otwartego dialogu na temat zdrowia psychicznego.

Accor

Seria podcastów „Health to Wealth” została stworzona przez grupę hotelarską Accor, która stara się tworzyć inwestycje sprzyjające dobremu samopoczuciu i wspierające przedsiębiorstwa we wdrażaniu programów wellbeingowych.

W sieci można posłuchać odcinków „Health to Wealth”, w których Wim Hof zwraca uwagę na równy dostęp do zdrowia i potęgę oddechu („Putting Mind Over Matter”), z udziałem Kate Cook, która wyjaśnia wpływ zdrowia i odżywiania na wyniki biznesowe („Super Powered Through Strategic Nutrition”) i Manuelem Munizem ujawniającym znaczenie i możliwości wykorzystania technologii w poprawie samopoczucia („Turning The Digital Tide”).


Remington

Psychologiczne podcasty postanowiła również stworzyć marka Remington. W poszczególnych odcinkach specjaliści od zdrowia psychicznego razem z zaproszonymi gośćmi dzielą się swoimi doświadczeniami z budowania pewności siebie, opowiedzą o swoich największych wyzwaniach i tym, jak udało się im sprostać. Wytłumaczą też, jak radzić sobie z dzisiejszymi problemami, a także zachęcą do rozmawiania ze specjalistami.

W nagraniach swoim doświadczeniem dzieli się Ania Kęska (@aniamaluje), psychoterapeuta Przemek Mućko i psycholożka Joanna Flis.


PUMA

W kampanii SHE MOVES US marka PUMA oddała głos dziewczynom, które udowodniły, że największą siłę mają w sobie właśnie wtedy, kiedy szczerze i solidarnie się wspierają.

Aby docenić i nagrodzić kobiece społeczności za ich wkład i zaangażowanie w projekt, PUMA nagrodziła odbiorczynie facebookowych grup możliwością indywidualnych spotkań z psycholożkami. W ramach projektu zostanie rozdanych aż 500 godzin konsultacji, które dziewczyny będą mogły wykorzystać online lub osobiście. Wiąże się to bezpośrednio z jednym z celów kampanii – budowaniem pewności siebie w kobietach i wzajemnym wsparciem.


Monki

Monki, marka modowa zorientowana na pokolenie Z, postanowiła zwiększyć świadomość wpływu mediów społecznościowych na zdrowie młodych ludzi za pomocą kampanii „All The Feels” z 2018 r. Kampania jest częścią szerszej inicjatywy firmy mającej na celu wzmocnienie pozycji młodych kobiet poprzez podnoszenie świadomości na różne tematy które ich dotyczą.

Monki zaangażowała do kampanii influencerów: Johna Yu-yi (@johnyuyi), Elyse Fox (@elyse.fox) i Emily Bador (@darth_bador). Ci własnymi słowami mówili o swoich doświadczeniach i poruszali takie tematy jak zjawisko body positive, czy akceptacja ze strony społeczności, co bardziej trafia do młodego pokolenia niż tradycyjna reklama. Marka wydała także kapsułową kolekcję przedmiotów zachęcających kobiety do wyrażania emocji.

Gucci

Problem zdrowia psychicznego w świecie esportu porusza także Gucci. Luksusowy dom mody, we współpracy z organizatorem turniejów FACEIT, tworzy Gucci Gaming Academy. Akademia stworzyła program rozwoju, który ma na celu zapewnienie uczestnikom wsparcia i doskonalenie umiejętności miękkich – poprzez dedykowane sesje coachingowe i zajęcia zespołowe. Dzięki temu kolejne pokolenie talentów e-sportowych będzie sobie lepiej radzić z rosnącymi wyzwaniami psychicznymi i fizycznymi wynikającymi z presji na występy w grze i egzamin online.

Benefit Systems

Również Benefit Systems, stojący m.in. za kartami MultiSport, stawia dobrostan psychiczny w centrum swojej uwagi. Spółka regularnie przypomina, jak bardzo wellbeing jest powiązany z poziomem aktywności fizycznej. Jednym z przykładów działalności na rzecz zdrowia psychofizycznego była kampania „Gotuj się do sportu”, której ambasadorem został Robert Makłowicz. Marka, wspierana przez słynnego krytyka kulinarnego, działaniami digitalowymi i spotami radiowymi zachęcała Polaków do większej aktywności i przekonywała, że sport powinien smakować jak ulubione danie i może być różnorodny jak dobrze skomponowane menu.

Benefit Systems organizuje także co roku Letnią Grę MultiSport, która poprzez zabawę i wykorzystanie elementów grywalizacji zachęca do regularnego uprawiania sportu i poprawy samopoczucia. W 2021 roku uczestnicy grywalizacji wykonali łącznie 182 tys. treningów, co przekłada się na ok. 6250 dni ćwiczeń bez przerwy. Letnia Gra wspiera także szczytny cel – punkty zdobyte w trakcie wakacyjnej grywalizacji wymieniane są na środki finansowe dla potrzebujących.

O tym, jak wiele znaczy dziś dobrostan psychiczny, najlepiej świadczy raport MultiSport Index, przygotowywany co roku przez Benefit Systems. Jego tegoroczna edycja wykazała, że aż 42% Polaków za najważniejszy motywator do ćwiczeń uznaje właśnie dobrostan i wsparcie kondycji psychicznej. Jednocześnie 65% respondentów przyznaje, że sport ma duży wpływ na redukcję stresu, a 57% zgadza się ze stwierdzeniem, że poprawia on obniżony nastrój.


Gymshark

Rozmowy są nieodłącznym elementem wizyt w salonach fryzjerskich, dlatego Gymshark we współpracy z Curfew Grooming stworzył tymczasowy salon, w którym mężczyźni mogą swobodnie podjąć rozmowę z fryzjerami przeszkolonymi w zakresie zdrowia psychicznego.

Deload ma być „bezpieczną przystanią pozbawioną oceniania” dla mężczyzn, którzy czują potrzebę podjęcia szczerej rozmowy na temat swoich zmartwień. Nazwa salonu nawiązuje do terminu, którym sportowcy określają okres regeneracji po treningu.

ASICS

Producent obuwia i odzieży sportowej nawiązał współpracę z organizacją charytatywną Mind zajmującą się zdrowiem psychicznym, aby pokazać, że nie wszystkie istotne przemiany są widoczne gołym okiem. Zdjęcia przed i po ukazujące efekty regularnych ćwiczeń zalewają media społecznościowe i chociaż mają przekazywać pozytywne przesłanie, w rzeczywistości często wywołują negatywny efekt w postaci kompleksów, presji i spadku pewności siebie.

Kampania #DramaticTransformation pokazuje serię zdjęć różnych osób przed i po 15 minutach ćwiczeń. Choć kwadrans aktywności nie wpływa na natychmiastową zmianę wyglądu ciała, wystarczy, aby uwolnić endorfiny i zmienić kondycję psychiczną. Na zdjęciach wykonanych po krótkim treningu widać subtelną różnicę w postaci uśmiechu i rozpromienionej twarzy. Obrazy mają zachęcić ludzi do podjęcia ćwiczeń, aby zrobić coś dobrego dla swojego zdrowia, a nie tylko dla wyglądu.

fot. asics.com

Asics zachęca do publikowania w mediach społecznościowych własnych zdjęć przed i po treningu z hashtagiem #dramatictransformation, aby pokazać swoją własną transformację nastroju i „zarażać” uśmiechem.

TOMS

Z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego marka obuwia rusza z kampanią „Toms 10×10”. W tym roku firma przekaże 10 grantów o wartości 10 000 dolarów dla 10 wybranych organizacji zajmujących się zdrowiem psychicznym na całym świecie. Tym samym marka chce nieść pomoc w finansowaniu dostępu do niezbędnych zasobów, aby ludzie mogli zrobić „pierwszy krok” w celu poprawy ich zdrowia psychicznego.

– Od naszych partnerów Impact dowiedzieliśmy się, że jednym z głównych powodów, dla których ludzie nie szukają profesjonalnej pomocy, jest brak informacji i zasobów dotyczących tego, od czego zacząć – powiedziała Amy Smith, chief strategy & impact officer w Toms. – Każdego dnia angażujemy się we wspieranie ludzi w ich drodze do lepszego zdrowia psychicznego, a każdy zakup Toms wspiera to zobowiązanie – dodaje.

FIFA

Kampania #ReachOut ma na celu podnoszenie świadomości na temat objawów chorób psychicznych oraz zachęcanie ludzi do szukania pomocy, gdy jej potrzebują. Inicjatywa jest wspierana przez Światową Organizację Zdrowia oraz byłych i obecnych sportowców.

W ramach kampanii powstały filmy z udziałem sportowych legend i gości specjalnych, którzy podzielili  się swoimi doświadczeniami związanymi z depresją czy utratą bliskiej osoby. Kampania jest udostępniana na kanałach cyfrowych FIFA oraz przez 211 stowarzyszenia członkowskie FIFA i agencje medialne w celu rozpowszechniania informacji na całym świecie.

FIFA będzie promować kampanię #ReachOut podczas Mistrzostw Świata FIFA U-17 Kobiet w Indiach, umieszczając branding na boisku podczas każdego meczu. W ten sposób organizacja chce dotrzeć szczególnie do młodych odbiorców, aby zachęcić ich do rozmów, które „mogą uratować życie”. W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego odbyła się również dyskusja na żywo na Facebooku z udziałem piłkarki reprezentacji Indii – Dalimy Chhibber, prowadzona przez Światową Organizację Zdrowia.

W ramach kampanii powstał też Ruch Fanów FIFA z ponad 110 krajów. Społeczność składająca się z twórców internetowych, pasjonatów klubów i graczy również szerzy świadomość i przesłanie #ReachOut, dzieląc się na Instagramie swoimi historiami o tym, jak rozmowa i kontakt ze społecznością fanów pomogło im przezwyciężyć problemy ze zdrowiem psychicznym.

Suicide&Co

Organizacja charytatywna wspierająca osoby, które straciły kogoś bliskiego w wyniku samobójstwa, ruszyła z kampanią społeczną „Words Unspoken”

Suicide&Co przedstawia serię prawdziwych listów, napisanych przez ludzi pogrążonych w żałobie po samobójstwie kogoś bliskiego. Adresatem listów są osoby, które odebrały sobie życie. Listy mają za zadanie pomóc ludziom radzić sobie z emocjami towarzyszącymi w tych trudnych chwilach. Akcja jest próbą oddania głosu osobom pogrążonym w żałobie, zachęcając ich do napisania tego, co chcieliby powiedzieć lub powiedzieliby ukochanej osobie, którą stracili.

Kampania nawołuje do działania: „Don’t let silence have the last word” i zaprasza do przesyłania własnych listów za pośrednictwem strony suicideandco.org lub hashtagu #WordsUnspoken.

Kampania pojawiła się w październiku br. w Wielkiej Brytanii na nośnikach outdoorowych Clear Channel. Jest także wspierana w social media oraz na stronie Suicide&Co.

Tatuum x TVN

Stan psychiatrii dziecięcej jest alarmujący. W odpowiedzi na ten problem, Fundacja TVN postanowiła zainicjować budowę Centrum Psychiatrii Dzieci i Młodzieży we współpracy z Instytutem „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Inicjatywę wspiera marka Tatuum, która stworzyła limitowaną edycję koszulek „Jestem sobą”. W salonach stacjonarnych oraz na tatuum.com można kupić specjalnie zaprojektowane t-shirty, a cały dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na rzecz budowy Centrum Psychiatrii i Onkologii.


W 2020 roku marka odzieżowa zebrała również fundusze na utrzymanie Antydepresyjnego Telefonu Zaufania i wykwalifikowanej kadry, która niosła pomoc potrzebującym w trudnym czasie pandemii.

ManyPets

W outdoorowej kampanii „Ubezpiecz szczęście” firma ubezpieczeniowa podkreśla, że zwierzęta domowe mogą odgrywać istotną rolę w poprawie zdrowia psychicznego. Seria billboardów stworzonych przez brytyjską agencję Uncommon przedstawia zdjęcia uroczych zwierząt domowych wraz z podpisami takimi jak „legalny haj”, „endorfina” czy „piłka antystresowa”.

Na plakatach znalazły się także wyniki ankiety przeprowadzonej przez markę, z której wynika, że 89% osób twierdzi, iż zwierzę pomaga im radzić sobie z lękiem i stresem, a według 90% badanych zwierzęta pomagają odnaleźć spokój.