Borówka Basia i Groszek Grześ. W czym tkwi fenomen Świeżaków z Biedronki?

Borówka Basia i Groszek Grześ. W czym tkwi fenomen Świeżaków z Biedronki?
Kolorowe maskotki z dyskontu to absolutny hit. Klienci oszaleli na ich punkcie. Masowo kolekcjonują naklejki, wymieniają się nimi na portalach społecznościowych, a nawet dopuszczają się kradzieży. Wszystko po to, żeby zdobyć upragnione Świeżaki.
O autorze
2 min czytania 2017-10-05

fot. kadr Świeżaków 

W czym tkwi ich fenomen? Co sprawia, że dorośli ludzie są w stanie ,,koczować” godzinami przy kasach, upubliczniać swoje wyzywające zdjęcia, a nawet kraść?

Świeżaki to kolorowe, pluszowe maskotki w kształcie warzyw i owoców, które można dostać w Biedronce.

Aby je zdobyć, potrzebna jest określona liczba naklejek, a te otrzymujemy podczas zakupów . Paragon za 40 zł to jeden punkt, czyli jedna naklejka. Dyskont wprowadził także specjalne udogodnienia, dzięki którym kolekcjonowanie naklejek przebiega sprawniej.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Akcja Biedronki z 2016 roku szybko zakończyła się wyczerpaniem zapasów. Klienci wpadli w szał, a ,,przedsiębiorcze’’ matki sprzedawały naklejki w Internecie.

Wielki comeback – czyli Gang Świeżaków II

Promocja dyskontu okazała się marketingowym fenomenem. Podczas pierwszej akcji rozdano ponad 5 milionów zabawek. Do przewidzenia było, że Biedronka po raz kolejny da konsumentom szansę na zdobycie maskotek. I tak się też stało.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Od 28 sierpnia można ponownie kolekcjonować naklejki, a te wymieniać na pluszaki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Borówka Basia, Groszek Grześ, Truskaweczka Tosia.. to tylko niektóre nazwy Świeżaków.

Co spowodowało tak ogromną popularność maskotek z Biedronki?

Po pierwsze – Infantylne nazwy

Mała Marysia i Basia powiedziały nam, że w przedszkolu chętnie bawią się w warzywa i owocki. Zabawa polega na tym, że dzieci, których imiona występują w nazwie Świeżaków, przeobrażają się w postaci z dyskontowych półek, a pozostałe przedszkolaki są ich pomocnikami. Tak powstaje warzywno – owocowy ogród.

Takie nazwy wzbudzają chęć posiadania maskotek wśród najmłodszych, a co za tym idzie przyciągają do Biedronki ich rodziców. Proste, prawda?

Po drugie – Kolekcjonerstwo

Były już historyjki z gum Turbo, tatuaże z chipsów, zestawy Happy Meal z Mcdonald’s, a także ostatnio modne – wirtualne Pokemony. Nadszedł czas na Świeżaki.

Jak oprzeć się małej Kasi, która ze łzami w oczach prosi o pluszową truskawkę? Albo Bartusiowi, któremu do całego zbioru brakuje tylko jednej zabawki?

Zapewne każdy z nas w swoim życiu coś kolekcjonował, a marketing świetnie to wykorzystuje.

Po trzecie – To co trudne do zdobycia, smakuje najlepiej

Proszę wyobrazić sobie sytuację, że Świeżaki są dostępne w każdym sklepie z zabawkami za określoną, adekwatną do jakości kwotę. Czy byłyby aż tak pożądane? Nie wydaje mi się. Byłyby po prostu zwykła maskotką.

Trud kolekcjonowania punktów i obawy o przedwczesne wyczerpania zapasów rozbudzają jeszcze większą chęć posiadania pluszaków.

Po czwarte- Innowacyjne znaczy… proste!

Jeśli chodzi o zabawki dla dzieci, to chyba wszystko zostało już wymyślone.

Klocki , puzzle, mówiące lalki , zdalnie sterowane pojazdy, a także rozbudowane konstrukcje i sprzęty , z którymi niejeden dorosły ma problem.

Nic nie sprawdzi się lepiej jak proste rozwiązania, a Biedronka wie o tym najlepiej.

Z jednej strony Świeżak to przecież tylko przeciętna maskotka, której koszt wyprodukowania wynosi co najwyżej kilka złotych. Z drugiej jednak strony, maskotki te doskonale wpisują się w gusta polskich konsumentów. Nasze piękne jabłka, czy chrupiące marchewki pozwalają powrócić wspomnieniami do dzieciństwa spędzonego na wsi. Świeżaki nam w tym pomagają. A, że przy okazji nasze dzieci przekonają się do jedzenia warzyw i owoców… Same plusy!

Po piąte – ,,Ale to już było”

Sprawdzone sposoby są najbardziej skuteczne (do czasu – ale o tym innym razem).

Kampania Biedronki to nic innego jak znany od dawna mechanizm marketingowy. Robimy zakupy, dostajemy za to naklejki i wymieniamy na nagrody. Większość sklepów w Polsce korzystała i nadal korzysta z takiego mechanizmu.

Biedronka zaprojektowała nowe pluszaki i zapewne liczyła na to, że GANG ŚWIEŻAKÓW II powtórzy sukces pierwszej akcji i również okaże się strzałem w dziesiątkę.