grafika główna: Marek Brol, Admind Branding & Communications
Brand governance to podejście do zarządzania marką, które skupia się na tym, aby jej wizerunek był spójny we wszystkich kanałach i punktach styku z klientami i konsumentami.
Zobacz również
Na budowanie wizerunku marki wpływ mają przede wszystkim sami pracownicy i to, jak dobrze rozumieją tożsamość i misję brandu. To oni odpowiadają za codzienną komunikację wewnętrzną i zewnętrzną firmy, tworzenie materiałów związanych z marką, prezentowanie jej w każdym punkcie styku z odbiorcą. Każdy pracownik jest ambasadorem marki. Dlatego też brand governance kładzie duży nacisk na edukowanie pracowników na temat marki tak, aby dobrze zrozumieli tożsamość oraz w odpowiedni sposób jej używali w tworzonych przez siebie materiałach i komunikacji.
Zwiększone przychody dzięki zachowaniu spójności
Zachowanie spójności marki jest kluczowe, jeśli chce ona zbudować silną pozycję w świadomości odbiorców i osiągnąć sukces. Według badań utrzymanie spójnej strategii identyfikacji wizualnej może zwiększyć przychody firmy nawet o 33%, a 41% konsumentów ocenia spójność marki jako najważniejszy czynnik wpływający na lojalność wobec danego brandu. Dlatego też dbanie o brand governance i edukację pracowników na temat marki i inwestycja w ich wiedzę o niej przekładają się bezpośrednio na lepsze zarobki firmy.
Obecnie zachowanie spójności może jednak stanowić spory problem dla globalnych firm. Wyzwaniem może być zarządzanie dużą liczbą osób, które wpływają na ostateczny wizerunek marki oraz różnorodność materiałów brandowanych tworzonych przez firmy, takich jak materiały drukowane, treści na stronę www, do mediów internetowych i społecznościowych, key visuale, animacje i wideo, aplikacje mobilne, oprawa eventów, czy nawet wnętrza biur, samochody i odzież pracownicza.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Istotny problem stanowią także same wytyczne dotyczące marki i stosowane brandbooki – z jednej strony wiele firm nie posiada wdrożonych globalnych wytycznych , które mogłyby być egzekwowane w całej firmie, a z drugiej jeśli już zostały przygotowane i wdrożone, to często wymagają dodatkowego wytłumaczenia pracownikom i konsultacji, aby marka pozostała spójna.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zachowaj spójność dzięki zespołom dedykowanym marce
Osiągnięcie spójności we wszystkich obszarach wymaga więc wsparcia od ekspertów w zakresie zasad dotyczących marki, bieżącego doradztwa na temat zasad i usług wspierających tworzenie treści. Dlatego też warto skorzystać z wyspecjalizowanego wsparcia w postaci współpracy z agencją brandingową, której celem będzie stałe monitorowanie spójności marki, tłumaczenie pracownikom zawiłych aspektów wytycznych i brandbooków, sprawdzanie i analizowanie, które obszary należy rozwijać, a które zmienić. Aby osiągnąć ten cel, agencje proponują prowadzenie warsztatów oraz codzienną edukację pracowników na temat tworzenia materiałów dotyczących marki i zachowania spójności w komunikacji.
– Sposób, w jaki przekazujemy wiedzę i tłumaczymy pracownikom firmy, jak używać wytycznych dotyczących marki, przełoży się na to, czy chętnie zostaną brand ambasadorami, będą używać elementów identyfikacji w swoich projektach oraz edukować innych pracowników o możliwych rozwiązaniach. – mówi Justyna Dorman, Brand Advisory Team Leader w Admind Branding & Communications.
Zbuduj silną i rozpoznawalną markę z Admind
Jedną z niewielu wyspecjalizowanych w tym zakresie agencji w Polsce, jest Admind Branding & Communications. Firma stworzyła wyspecjalizowane zespoły, które zajmują się obsługą i doradztwem w zakresie określonych zagadnień marki. Zespoły pomagają firmie utrzymać równowagę pomiędzy zachowaniem spójności marki a tworzeniem nowych rozwiązań, tak aby były dostosowane do zmieniających się potrzeb.
Swoją pracą wspierają zdefiniowanie zasad i wytycznych dotyczących wizualnej komunikacji marki, czy pomagają zrozumieć pracownikom te zasady, poprzez dodatkowo prowadzone warsztaty, czy szkolenia. W ramach stałej obsługi klienta zespoły do spraw edukacji i doradztwa wspierają konsultacjami oraz projektują, aby wpisywały się w koncepcję marki oraz potrzeby klienta i rynku. Ich rolą jest też edukacja – w ramach codziennego kontaktu i doradztwa ekspertów z klientem, aby każdy z nich rozumiał strategię komunikacji marki.
Co ważne, zespoły Admind przed podjęciem działań dokładnie analizują potrzeby i wymagania firmy i jej pracowników w ramach konsultacji dotyczącej kontroli stanu marki „Brand Health Check”, przeprowadzanych wywiadów i ankiet. Na podstawie zebranych informacji analizowana jest sytuacja firmy i opracowywane jest kompleksowe i dostosowane do jej unikalnych potrzeb rozwiązanie.
grafika: Marek Brol, Admind Branding & Communications
Postaw na dobre zarządzanie
Dobra strategia brand governance pozwala firmie zwiększyć swoją wartość i rozpoznawalność na rynku i wygenerować większe przychody. Dlatego też warto o nią zadbać i zlecić to wyspecjalizowanym ekspertom. Aby dowiedzieć się więcej o zarządzaniu marką lub umówić się na konsultację „Brand Health Check”, skontaktuj się z Admind Branding & Communications, wypełniając ten formularz: admindagency.com/digital.
Artykuł powstał we współpracy z Admind Branding & Communications.