W ramach cyklu wydarzeń odbyła się konferencja „Branding kluczem przewagi konkurencyjnej”, seria wizyt studyjnych w siedzibach firm małopolskiego sektora MŚP, briefingi prasowe oraz premiera publikacji „Mapa Marek regionu Małopolska”. Wręczono również dyplomy dla firm MŚP nominowanych do roli Ambasadorów Małopolski na poziomie krajowym i międzynarodowym. W spotkaniach udział wzięli przedsiębiorcy regionu małopolskiego, przedstawiciele administracji rządowej, władz wojewódzkich i samorządowych oraz media.
– Dzisiaj region Małopolski kojarzony jest z takimi markami jak Maspex, Comarch, Ciech, Kredens, czy Wawel – dużymi przedsiębiorstwami obecnymi na rynkach zagranicznych, które zasłużyły na swoją renomę i już są ambasadorami regionu i Polski. Musimy jednak pamiętać że ponad 99% firm w Polsce i regionie to właśnie MŚP, generują ponad 70% PKB i zatrudniają ponad 70 % pracowników w Polsce. To od tych firm w znacznym stopniu zależy zamożność społeczeństwa – powiedział podczas konferencji Paweł Tyszkiewicz, Pełnomocnik Zarządu Stowarzyszenia SAR. – Wielokrotnie potwierdzono, że produkty o silnej marce są bardziej stabilne, odporniejsze na konkurencję i wahania koniunktury, uzyskują wyższe marże i mogą lepiej wynagradzać pracowników. Dlatego nasz projekt stawia sobie za cel zidentyfikowanie i wzmocnienie rodzimych marek, najpierw przez uświadomienie nam wszystkim ich istnienia w regionie, a następnie wsparcia promocyjnego w Polsce i zagranicą, oraz objęcia ich programami szkoleniowymi – dodał Paweł Tyszkiewicz.
Zobacz również
Podczas konferencji zostały przedstawione wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Kantar Millward Brown, którego celem było zidentyfikowanie wyróżniających się marek. To pierwsze i jedyne w Polsce badanie dot. potencjału firm z sektora MŚP z województwa małopolskiego. Zaprezentowano również publikację pt. „Mapa Marek regionu Małopolska”, przygotowaną przez THINKTANK.
Podczas przeprowadzonej w trakcie konferencji debaty eksperci dyskutowali o ważnej roli brandingu w rozwoju firm sektora MŚP. Paweł Tyszkiewicz (Stowarzyszenie SAR) zwrócił uwagę na to, że siła polskich marek jest słabsza niż renoma polskich produktów i polskiej gospodarki. Witold Libera (Strategy Director w Opus B) wskazał na rolę komunikacji marketingowej w rozwoju firm, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP. Piotr Łukasiewicz (Senior Consultant w Kantar Millward Brown) raz jeszcze odniósł się do przeprowadzonych przez Kantar Millward Brown badań, a Bartłomiej Pawlak (Członek Zarządu ds. Finansów i Rozwoju Polskiego Funduszu Rozwoju) wskazywał na rolę instytucji państwowych i programów wsparcia dla sektora MŚP. Dyskusję moderowała Małgorzata Bonikowska, prezes ośrodka THINKTANK.
Na koniec debaty ogłoszono manifest marki POLSKA, w którym przedstawiono działania jakie należy podjąć, aby wzmocnić markę kraju. Manifest podpisali uczestnicy debaty oraz zgromadzeni na konferencji goście. W trakcie wydarzenia przedstawiciele wybranych marek sektora MŚP w Małopolsce zaprezentowali swoje firmy.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Na zakończenie wręczono dyplomy Ambasadorom Małopolski. Ambasadorami Małopolski na poziomie krajowym zostali: CES, Eskadra, Farmina, Hand Made, K&K Recykling, Marabut, Opus B, PV Energia Polska, Skalmar, Tłocznia Maurer, Unima 2000, Wolarek, Wolmar, a Ambasadorem Małopolski na poziomie międzynarodowym: ASTOR, Bielenda, Dragon Poland, EC Systems, Estimote Polska, Farmona, Hean, Protech oraz Smart Nanotechnologies.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W ramach wydarzeń odbyły się wizyty studyjne w siedzibach wyróżnionych firm oraz wywiady przeprowadzone przez dziennikarzy z Polski oraz korespondentów zagranicznych.
Wydarzenie objęte zostało patronatem honorowym Jacka Krupy – Marszałka Województwa Małopolskiego i realizowane jest w ramach projektu „Zwiększenie konkurencyjności małopolskich marek na rynkach zagranicznych” współfinansowanego ze środków unijnych.
Więcej informacji o projekcie sprawdź www.mapa-marek.pl.